۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ زمانی است که انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر در کمپ دیوید که یکی از استراحتگاه‌های جیمی کارتر بود با مناخیم بگین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل دور یک میز نشستند و نوشیدنی سر کشیدند و پیمان صلح امضا کردند.

کمپ دونالد

نیک‌پندار/

 ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ زمانی است که انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر در کمپ دیوید که یکی از استراحتگاه‌های جیمی کارتر بود با مناخیم بگین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل دور یک میز نشستند و نوشیدنی سر کشیدند و پیمان صلح امضا کردند. حالا ۴۲ سال پس از آن روز، دو کشور عربی دیگر یعنی بحرین و امارات آرمان فلسطین را زیر پا گذاشتند و در باغ جنوبی کاخ سفید با دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو به سلامتی کودکان شهید فلسطین نوشیدند و پیمان صلح امضا کردند. پیمانی که باید نام آن را «کمپ دونالد» نامید.

ترامپ، به مناسبت این روز ۷۰۰ میهمان دعوت کرده که تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس هم یکی از آن‌هاست؛ فردی که گفته می‌شود نقشی ویژه در برقراری این صلح‌نامه‌ها داشته است. رویترز نوشت: این مسئله یک پیروزی برای ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر است و می‌تواند حمایت مسیحیان انجیلی را (که بخش مهمی از رأی‌دهندگان آمریکایی را تشکیل داده و حامی اسرائیل نیز هستند) برای او به ارمغان بیاورد.

از طرفی این پیمان آن‌قدر نتانیاهو را ذوق‌زده کرده است که شخصاً به واشنگتن رفته و بی‌توجه به همه پروتکل‌های بین‌المللی حاضر شده در غیبت ولیعهدهای عربی با دو وزیر خارجه سر یک میز بنشیند. شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات و عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین در این مراسم، توافق سازش کشورهای خود با رژیم صهیونیستی را با نتانیاهو امضا کردند.

این توافق در حالی انجام شد که دولت‌های منامه و ابوظبی حتی از شرط قدیمی و حداقلی خود یعنی تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی، گذشته‌اند، اخراج اشغالگر پیشکش‌شان.

رویترز همچنین نوشته: کاخ سفید تمایل دارد عمان و عربستان سعودی را هم پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، به سازش با رژیم صهیونیستی وادار کند؛ اتفاقی که ممکن است سورپرایز اکتبر ترامپ را رقم بزند.

ذبح فلسطین به پای «توافق ابراهیم»

یک مقام ارشد دولت آمریکا هم به رویترز گفته است اسناد توافق عادی‌سازی روابط را که به «توافق‌نامه‌های ابراهیم» نام‌گذاری شده، آن‌ها نوشته‌اند و به صورت جداگانه امضا می‌شوند. سپس ایالات متحده نیز با امضای یک سند مشترک به توافق این سه رژیم می‌پیوندد.

در همین حال عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال ادعا کرد: عادی‌سازی روابط نشان می‌دهد ملت‌ها از نزاع و درگیری خسته شده و به دنبال صلح و ثبات هستند. وی مدعی شد: روند عادی‌سازی روابط تلاش‌ها برای تشکیل کشور فلسطین و احقاق حقوق فلسطینی‌ها را از بین نمی‌برد. فلسطینی‌ها همواره از حمایت کامل امارات برخوردارند. ما از رهبری فلسطین می‌خواهیم در رویکردهای خود بازنگری کرده و برای ازسرگیری مذاکرات با اسرائیل تلاش کند.

وزیر بحرین هم مدعی شد صلح با اسرائیل برای تقویت منافع بحرین است و به معنای دست کشیدن از مسئله فلسطین نیست!

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات هم گفت: امارات با تصمیمش برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل سد روانی را شکست و این توافق راهی برای پیشرفت در منطقه است!

باوجود این ساخت‌وپاخت، ملت‌های منطقه روز گذشته با برگزاری تجمعات مختلف مخالفت خود با سازش را علنی کردند.

مخالفان بحرینی و در رأس آن جمعیت الوفاق، مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط اعلام و تأکید کردند نظام بحرین مشروعیت لازم را برای توافق با صهیونیست‌ها ندارد و رژیم اسرائیل یک رژیم غیرقانونی است.

فلسطینیان مقیم اروپا و حامیان آنان هم در محکومیت عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زدند.

در اراضی اشغالی هم رهبری یکپارچه مقاومت مردمی فلسطین در فراخوانی روز گذشته را روز انتفاضه علیه عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با اسرائیل اعلام کرد که طی آن، پرچم فلسطین در مناطق مختلف غزه و کرانه باختری برافراشته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.