۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 720388

احتمالاً شما هم به‌تازگی پیام‌هایی که در انتقاد از پیامک‌های بی‌حجابی در فضای مجازی منتشر می‌شوند را دیده‌اید. در میان این پیام‌ها، همه جور محتوایی دیده می‌شود. از انتقادهای شدید به مسئولان گرفته تا شوخی‌ها و جوک‌های توییتری.

مردم گلایه دارند

قدس آنلاین: این شوخی‌ها و انتقادها البته از همان ابتدای راه‌اندازی این سامانه در فضای مجازی وجود داشت، اما مدتی است که کمپینی در انتقاد از این سامانه در فضای مجازی راه‌اندازی شده که هدفش رسیدگی به حق‌الناس و رساندن انتقادهای منطقی به گوش مسئولان است.

کاربران گلایه دارند

پیامک‌های بدحجابی مدتی است که بحث‌ها و حاشیه‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. بسیاری از کسانی که برای پیگیری اتهامشان به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرده‌اند، می‌گویند مرتکب چنین جرمی نشده‌اند.

بیشتر شاکیان که زنان هستند، معتقدند بیگناه‌اند و گزارش اشتباه درباره‌شان داده‌اند. در میان این زنان حتی افراد چادری هم دیده می‌شود که به جرم بدحجابی در خودرو، به پلیس امنیت اخلاقی احضار شده‌اند! البته نیروی انتظامی این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید مستندات کافی برای احضار متهم‌شدگان در اختیار دارد.

پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ همچنین درباره اخبار غیررسمی که از ایجاد مشکل برای احضار شده‌ها روایت می‌کند، هم گفته مأموران، اصل را بر برائت افراد از اتهام وارده می‌گذارند و با گرفتن تعهد از افراد، برای احضارشدگان مشکلی ایجاد نمی‌کنند. در شبکه‌های اجتماعی اما اوضاع کمی تا قسمتی متفاوت است و کاربران فضای مجازی از شیوه ثبت تخلف و بروز اشتباه‌های مکرر در ثبت شماره پلاک متخلفان گلایه دارند.

ارائه توضیحات

همان‌طور که احتمالاً در جریان هستید، راه‌اندازی سامانه برخورد با بدحجابی در خودرو برمی‌گردد به مدت‌ها پیش. در ابتدا یکی از کاربران فضای مجازی شماره‌ای را در توییترش به اشتراک گذاشت و از کاربران خواست در صورت مشاهده بدحجابی، نوع خودرو و پلاک را به این شماره پیامک کنند. پس از بالا گرفتن حواشی مربوط به این توییت، رئیس پلیس اعلام کرد چنین سامانه‌ای وجود ندارد و نحوه عملکرد در این طرح به این صورت است که مأموران در هنگام گشت‌زنی در صورتی که با بدحجابی مواجه شوند، نوع و پلاک خودرو را یادداشت کرده و آن را در سیستم پلیس امنیت اخلاقی ثبت می‌کنند. پس از این هم پیامکی برای متخلف ارسال می‌شود و او باید برای ارائه توضیحات به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کند.

از همان زمان، انتقادهای پیرامون این سامانه بیشتر در رسانه‌های آن‌طرف آبی شکل گرفت. اما به‌تازگی و پس از بالا گرفتن موج انتقاد کاربران از اشتباه‌های این سامانه، برخی از فعالان فضای مجازی و حتی روحانیون و طلبه‌ها هم به این کمپین اضافه شده و اعلام کرده‌اند آن‌ها را هم اشتباهی برای بدحجابی به پلیس امنیت اخلاقی احضار کرده‌اند!

باید تعهد بدهی

«وحید رجبلو» را یادتان می‌آید؟ نابغه ایرانی که فقط ۲ درصد از اعضای بدنش توان حرکت دارند. او یکی از چهره‌های شاخص فضای مجازی است که به کمپین انتقادی پیوسته است. او می‌گوید بابت بدحجابی به پلیس امنیت اخلاقی احضار شده است! باقی ماجرا را از زبان خودش بخوانید: «پیامک دادند که در فلان ساعت و روز در فلان مکان فرد بدحجابی در خودرو بوده و باید پاسخگوی پلیس امنیت باشم. ساعت و زمان اعلام‌شده را بررسی کردم و با بردن فیلم دوربین مداربسته پارکینگ خانه، ساعت حضورم در جلسه کاری که افراد زیادی در آن حضور داشتند و نیز ارائه مدارک محکمه‌پسند دیگر به مأموران ثابت کردم اعلام تخلفم اشتباه بوده و جرمی مرتکب نشده‌ام».

او سپس ادامه می‌دهد اگرچه مأموران استدلال او و اشتباهشان را پذیرفته‌اند اما در نهایت او را مجبور کرده‌اند برگه تعهدنامه را امضا کند تا اجازه ترخیص خودرواش صادر شود! رجبلو در نهایت مدعی می‌شود فردی برای تسویه‌حساب شخصی با او، گزارش غیرواقعی به پلیس امنیت اخلاقی داده و پلیس هم بدون بررسی، او را احضا کرده است. البته مأموران قول داده‌اند  با فرد خاطی که گزارش اشتباه به مأموران داده است، برخورد کنند.

من اندرزگو نبودم!

وحید رجبلو تنها مورد عجیب در ماجرای پیامک‌های بدحجابی نیست. به‌تازگی چندین روحانی و چندین نفر از فعالان فضای مجازی که با پوشش چادر در جامعه حاضر می‌شوند هم اعلام کرده‌اند به پلیس امنیت اخلاقی احضار شده‌اند. مرتضی روحانی، فعال دینی و رسانه‌ای، ازجمله این افراد است. او با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی از ارسال پیامک تخلف بدحجابی به تلفن همراهش خبر داد و نوشت: «آقا، من نمی‌دانستم عمامه از سر برداشتن هم کشف حجاب حساب میشه. بگذریم از اینکه خدا میدونه من خیابان اندرزگو نبودم. آخه چرا؟»

بر اساس گفته کسانی که مجبور به مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی شده‌اند، حتی اگر ثابت شود که شماره پلاک خودروشان اشتباهی در سیستم ثبت شده و آن‌ها تخلفی انجام نداده‌اند، بازهم مجبورند برای فیصله دادن به پرونده بدحجابی که برای آن‌ها باز شده، مراحل اداری مراجعه و تعهد دادن را طی کنند.

مسئولان اقدام کنند

اگرچه رئیس پلیس تهران اعلام کرده ثبت جرم توسط مأموران انجام می‌شود، اما کاربران فضای مجازی ادعا می‌کنند مردم عادی هم به عنوان گزارشگر نامحسوس می‌توانند موارد بدحجابی را گزارش کنند. در نتیجه، بسیاری از افراد، برای تسویه حساب شخصی، پلاک خودرو افراد را با عنوان بدحجابی به پلیس امنیت اخلاقی گزارش می‌دهند که در نتیجه خودرو فرد، توقیف می‌شود و او باید چندین روز برای ترخیص خودرو اش در اداره‌های مختلف سرگردان باشد و علاوه بر این، هزینه‌های مختلفی را هم پرداخت کند.

همان‌طور که برخی از فعالان فضای مجازی می‌گویند، نواقص موجود در سامانه بدحجابی سبب شده حق‌ بسیاری از مردم پایمال شود و علاوه بر آن، راه را هم برای سوءاستفاده رسانه‌های آن‌طرف آبی و برخی از جریان‌های خاص مجازی باز کرده است. انتظار می‌رود پس از راه افتادن این کمپین انتقادی و پیوستن برخی از چهره‌های شاخص به آن، مسئولان برای برطرف کردن نواقص این سامانه، هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.