خرم‌آباد- اگر تا دیروز بیکاری اولویت بسیاری از مردمان لرستان بود اما این روزها رکود اقتصادی، تورم و بیماری کرونا نیز به آن افزوده‌شده و رمق بسیاری از خانواده‌ها را گرفته است.

چرخ اقتصاد لرستان کند می چرخد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگرچه استان لرستان در حوزه صنعت بیشتر متکی به واردات مواد اولیه است اما این استان در حوزه استخراج و فراوری سنگ‌های زینتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد اما متأسفانه از سال گذشته با شیوع بیماری کرونا و در این روزها نیز به دلیل افزایش قیمت لجام‌گسیخته دلار دچار رکود مضاعفی در صنایع خود شده است تا آنجا که‌موج جدیدی از مهاجرت بنا بر گفته برخی از مسئولان در این استان آغازشده است.

همدستی کرونا با دلار

در همین راستا مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان بابیان اینکه با شیوع کووید۱۹ مشکلات فراوانی در بحث تأمین مواد اولیه برای واحدهای صنعتی به وجود آمد، افزود: کمبود مواد اولیه داخلی به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی و افزایش قیمت مواد اولیه و از طرف دیگر بسته شدن مرزها و عدم تمایل شرکای تجاری مشکلات بسیاری برای تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی موردنیاز صنایع استان به وجود آورد.

آتوسا چگنی با اشاره به اینکه عدم توانایی تأمین مالی مشکل عمده واصلی واحدهای صنعتی استان در دوره بروز ویروس کرونا و افزایش قیمت دلار است اظهار کرد: با شیوع کرونا ویروس میزان نقدینگی واحدهای اقتصادی کاهش داشته و هزینه‌های مازاد رو به افزایش نهاده و سفارش‌ها لغو شدند.

وی بیان کرد: افزایش نگه‌داری کالاهای آماده تحویل و از بین رفتن کالاهای فاسدشدنی نیز از عمده عوامل کاهش نقدینگی در واحدهای صنعتی استان به شمار می‌رود.

چگنی یادآور ‌شد: طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده ۱۵ درصد واحدهای صنعتی در جامعه آماری موردنظر، مشکل چک برگشتی در این دوران داشتند.

وی بابیان اینکه واحدهای گردشگری نیز دچار خسارت‌های بی‌شماری شدند ادامه داد: شیوع این بیماری موجب از رونق افتادن صنعت گردشگری استان شد و بیکاری پنهانی را به وجود آورد چراکه بخش گردشگری نسبت به نیروی کار بسیار حساس است.

وی در خصوص وضعیت صنایع معدنی لرستان نیز گفت: کاهش جهانی قیمت محصولات معدنی بر کشور و به‌تبع آن بر لرستان نیز مؤثر بوده و بیشترین ضرر را معادن کوچک و متوسط این حوزه دیده‌اند و لذا با توجه به بسته شدن مرزها، کاهش شدید صادرات صنایع معدنی در لرستان را شاهد بودیم.

رونق تولید نسخه نجات اقتصاد

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه منکر بیکاری، رکود و تورم نیست و می‌گوید: تولید در این استان و سایر استان‌ها همچنان برقرار است اما نبود برخی زیرساخت‌ها سد را رونق و تجارت شده است.

مهرداد ویسکرمی اظهار می‌کند: به‌طور مثال در بخش کشاورزی ما تولیدات خوبی داریم اما به دلیل نبود سردخانه به میزان لازم لذا  فقط برای چند ماه میوه در اختیارداریم و باقی میوه مصرفی را باید از سایر استان‌ها وارد کنیم.

وی در خصوص بالا بودن تورم استان گفت: مشکل اصلی استان لرستان این است که تقریباً در اکثر اقلام و مواد مصرفی، تولیدکننده نیستیم بلکه واردکننده و مصرف‌کننده‌ هستیم.

وی بیان کرد: به طور مثال در استان یک سیستم و کارخانه جوجه‌کشی نداریم و باید جوجه را از خارج از استان وارد کنیم یا مثلاً نمی‌توانیم گرانیت، آهن، آجر، گچ موردنیاز خود را تولید کنیم و درواقع باید تمامی این نیاز ها را از خارج از استان بیاوریم.

ازآنجایی‌که زیرساخت‌های استان لرستان ضعیف است، هر تورمی بر روی استان لرستان تأثیر مضاعفی دارد

وی تأکید کرد: ازآنجایی‌که زیرساخت‌های استان ضعیف است، هر تورمی بر روی استان لرستان تأثیر مضاعفی دارد از طرفی باید در نظارت‌ها قوی‌تر، دقیق‌تر، علمی‌تر و حساب‌شده‌تر عمل کنیم.

نماینده خرم‌آباد در مجلس یازدهم ادامه داد: تنها راه برون‌رفت از تورم و به‌تبع آن بیکاری و مشکلات دیگری که به وجود می‌آید، رونق تولید است؛ به نظرم انجام برخی کارهای زودبازده مثل احداث گلخانه‌های کشاورزی مناسب است چون ظرف مدت دو یا سه سال سرمایه اولیه برمی‎گردد.

وی البته کوتاهی برخی مدیران را نیز بدون تأثیر ندانسته و ابراز کرد: گره‌هایی که در زیرساخت‌ها وجود دارد به دلیل گره‌های اداری و بی‌سلیقگی برخی مدیران ایجادشده چون عزم جدی برای حل هر چه سریع‌تر مشکلات از طرف مسئولان وجود نداشته است.

کار آبرومندانه

وی بابیان اینکه در کوتاه‌مدت هم‌کارهای ضربتی را می‌توان انجام داد، گفت: به‌صرف کمک به مردم، مشکلات حل نمی‌شود البته کارهای مؤمنانه باید انجام داد؛ ولی لازم است کاری کنیم که مردم آبرومندانه کار کنند.

مهرداد ویسکرمی افزود: پروژه‌های بسیاری در استان وجود دارد که اگر تا پیش‌ازاین به بهره‌برداری رسیده بو دو یا نسبت به تکمیل آن اقدام کرده بودیم  در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم.

نماینده خرم‌آباد در مجلس یازدهم با اشاره به برخی طرح‌ها مانند کارخانه سیمان و یا پروژه‌های گردشگری افزود: برخی از این گره‌ها مثل کارخانه سیمان مربوط به ۱۴ سال پیش است که امسال باید حتماً یک عزم جدی برای برطرف شدن مشکلات وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ما پیگیر این موضوع هستیم و مقصر را باید پیدا کنیم به او تذکر بدهیم و از آن‌ها کار بخواهیم؛ اگر کاری انجام ندادند آن‌ها را به مردم اعلام می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.