معاون مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با ۶ هزار و ۸۸۲ رشته قنات بیشترین تعداد کاریز را در کشور دارد.

خراسان رضوی بیشترین قنات را در کشور دارد

به گزارش قدس آنلاین، محمد قیصری منوچهری افزود: این تعداد رشته قنات سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب دبی آب دارد که این میزان معادل حدود ۱۰ درصد آب استحصالی از منابع آب زیرزمینی استان است.

وی با بیان اینکه طول قناتهای استان در مجموع ۱۳ هزار کیلومتر است ادامه داد: قنات به عنوان منبع پایدار تامین آب و متعادل ‌کننده سفره‌های آب زیرزمینی محسوب می‌شود و با توجه به بحرانی ‌بودن دشتهای استان فعالیت قناتها حالت متعادل‌ کننده دارد.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون برای ۵۶ درصد قناتهای استان عملیات احصا و مرمت انجام شده است گفت: اجرای این عملیات برای ۴۴ درصد دیگر از قناتهای استان باقی مانده است.

وی افزود: اعتبار مصوب سال گذشته برای بخش قنات در استان که تا نیمه امسال باید جذب شود در بخش استانی بیش از ۳۱۶ میلیارد ریال بود که برای مرمت ۳۴۲ رشته قنات به طول ۸۶ کیلومتر هزینه شد.

قیصری منوچهری ادامه داد: اعتبارات ملی مصوب در این زمینه نیز حدود ۱۲۰ میلیارد ریال بود که بیشتر از آن و حدود ۱۵۵ میلیارد ریال تاکنون تخصیص یافته که برای مرمت و احیای ۱۰۸ رشته قنات با طول ۶۰ کیلومتر هزینه شده است.

وی گفت: این استان با ۱۶.۵ درصد قناتهای کشور بیشترین تعداد قنات را در ایران دارد و قنات قصبه گناباد و مزینان داورزن به عنوان شاخص‌ترین قناتهای این استان به شمار می‌روند.

در حال حاضر در ٣۴ کشور قنات وجود دارد و مهمترین قنات‌های ایران در استان‌های کویری خراسان، یزد، کرمان، مرکزی و فارس قرار دارند.

قنات یا کاریز از سازه‌هایی است که نقش مهمی در تامین آب شرب داشته و اکنون این سازه در سطح بین‌المللی به نام ایران ثبت شده است. بخش عظیمی از کشور که در مناطق گرم و خشک و حاشیه کویر واقع شده با مشکل کم آبی مواجه است و از طریق حفر قنات آب مورد نیاز برای کشاورزی و شرب تامین می‌کند.

آبهای چشمه‌ها، روان آب‌ها و آبهای فصلی از طریق چاه‌های قنات جمع‌آوری می‌شود و آب قنات در دو بخش کشاورزی و شرب به مصرف می‌رسد.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.