زاهدان- استان سیستان و بلوچستان در زمره استان‌هایی است که می‌توان گفت گاز دارد اما هنوز بسیاری از مردم آن از این نعمت محروم هستند.

محرومیت سیستان و بلوچستان از گاز ۳ سال دیگر به پایان می‌رسد

قدس آنلاین-گروه استان ها: پروژه گازرسانی به سیستان و بلوچستان در دولت نهم به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم  و هدیه‌ای تاریخی به مردم این استان لقب گرفت اما حرکت لاک‌پشتی عملیات اجرایی این طرح به‌مرورزمان شیرینی این خاطره را در اذهان مردم پاک کرد.

تعلل و تأخیر در اجرای پروژه گازرسانی در زمان مقرر و از طرفی افزایش قیمت سوخت مازوت و قطع یارانه کارخانجات بارها کوره‌های تولید کارخانه‌های بزرگ ازجمله سیمان را به خاموشی و یکی از بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن‌های استان در بندر کنارک را  به تعطیلی کشاند.

نبود گاز در این استان سال‌ها بر هزینه‌های گزاف برای تأمین برق توسط نیروگاه‌های استان و همچنین واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی و یا کوره‌های آجرپزی هزینه‌ای مضاعف داشت و این قصه‌ای پر غصه است که رسانه‌های دولت یازدهم نیمی از آن را فاکتور گرفتند.

باوجوداینکه مشعل گاز در شهرهایی مانند ایرانشهر در جنوب استان و در شهر زاهدان مرکز استان روشن‌شده است اما شبکه گازرسانی همه‌گیر نشده است و لذا استفاده از سیلندرهای ۱۱ کیلویی گاز امری متداول است.

دراین‌بین منطقه سیستان در شمال این استان در زمره مناطقی است که هنوز از نعمت گاز محروم است و در فصول سرد سال هم چون این روزها مردمانش برای دریافت یک سیلندر گاز باید در صف‌های طویل و طاقت‌فرسا در انتظار گاز بسوزند و بسازند!

سیلندرهای ۱۱ کیلویی گاز مایع  که از سوی خودروهای شرکت پرسی و ایران گاز به قیمت هفت هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود اما با سرد شدن هوا و افزایش تقاضا به‌یک‌باره به قیمت ۲۰ الی ۴۵ هزار تومان در بازار آزاد می‌رسد که با یک حساب سرانگشتی هر کیلو گاز از بنزین آزاد هم برای مصرف‌کنندگان گران‌تر می‌افتد!

پایان انتظار

در همین راستا هنگامی از مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان  می‌خواهیم یک تاریخ دقیق برای پایان تمامی وعده‌های گذشته به ما بدهد در این رابطه اظهار می‌کند: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همکاری سایر دستگاه‌ها در افق ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

پروژه گازرسانی به سیستان و بلوچستان در دولت نهم به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم  و هدیه‌ای تاریخی به مردم این استان لقب گرفت اما حرکت لاک‌پشتی عملیات اجرایی این طرح به‌مرورزمان شیرینی این خاطره را در اذهان مردم پاک کرد

رضا پنجابی  ابراز می‌کند: از سال ۸۹ گاز وارد ایرانشهر و بعدازآن توسعه گازرسانی در سیستان و بلوچستان آغاز شد که در مرحله اول برای ۳۰۰ هزار خانوار و سپس برای ۷۰۰ هزار خانوار طرح جامع مصوب شد.

وی با اشاره به این موضوع که خطوط انتقال گاز در سیستان و بلوچستان در حال انجام  است می‌افزاید: از زاهدان به زابل در ۲ خط و زاهدان تا دوراهی دشتک با ۷۵ درصد پیشرفت در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان هم با اشاره به اینکه خط انتقال گاز از ایرانشهر به خاش و میرجاوه و همچنین به چابهار در سه فاز در حال انجام است ادامه می‌دهد: حدود ۶۶ درصد از شبکه‌های توزیع و تغذیه پوشش داده‌شده و در زاهدان، زابل، خاش، بزمان و گلمورتی دلگان عملیات اجرایی انجام می‌شود.

کمک به تسریع گازرسانی

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از مردم این استان حتی هزینه لوله‌کشی گاز را هم ندارند نیز ابراز می‌کند: برای اولین بار در کشور شهروندان سیستان و بلوچستان می‌توانند از تسهیلات پنج میلیون تومانی گازرسانی بهره‌مند شوند که پیگیری برای افزایش این تسهیلات و همچنین ارائه تسهیلات به صنایع نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان ب اشاره به گازرسانی روستایی عنوان می‌کند: هفت روستای گازدار و ۸۰۰ مشترک روستایی داریم و ۲۶ روستا نیز به‌زودی به جرگه روستاهای دارای گاز استان افزوده خواهند شد.

پنجابی می‌گوید: برای گازدار کردن فضاهای آموزشی نیز مکاتبات زیادی انجام دادیم و لذا ۸۰ درصد واحدهای آموزشی در زاهدان مشترک شرکت گاز هستند.

باوجوداینکه مشعل گاز در شهرهایی مانند ایرانشهر در جنوب استان و در شهر زاهدان مرکز استان روشن‌شده است اما شبکه گازرسانی همه‌گیر نشده است و لذا استفاده از سیلندرهای ۱۱ کیلویی گاز امری متداول است

وی عنوان می‌کند: مطابق آخرین دستورالعمل ابلاغی اگر در زمستان مکانی باشد که علمک گاز نصب‌شده اما برای دریافت گاز مراجعه نکرده باشند، سهمیه سوخت مایع و ال پی جی آنها قطع می‌شود و سوختی نخواهند داشت.

اجرای طرح ضربتی

پنجابی بابیان اینکه یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه در زاهدان کارشده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر آن در دست اجراست یادآور می‌شود: طرح ضربتی گاز از سال ۹۷ در استان استارت خورده و تاکنون بیش از ۹۰ درصد زاهدان شبکه‌گذاری انجام‌شده است.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان بیان می‌کند: در همین راستا شبکه‌گذاری گاز در زابل ۹۰ کیلومتر انجام‌شده و در بم پور ۱۳۰ و محمدان ۲۳۰ مشترک داریم و پیمان‌سپاری به خاش و شهرک صنعتی میر جاوه نیز صورت گرفته است.

وی عنوان می‌کند: همگرایی خوبی در سیستان و بلوچستان ایجادشده و از استان‌های معین مانند خراسان رضوی، سمنان، همدان، فارس و گیلان به کمک این استان در بحث گازرسانی آمدند و تقریباً پروژه‌ها با تمامی شرایط سخت اقتصادی و ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام است.

وی اظهار داشت: اقدامات اجرایی برای گازرسانی به دلگان و بزمان نیز شروع‌شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر به شبکه سراسری متصل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.