این روزها که توطئه‌های استکبار جهانی برای قبح‌زدایی از چهره پلید و متجاوز رژیم صهیونیستی با مطرح کردن دسیسه آمریکایی «معامله قرن» و همچنین فرایند عادی‌سازی روابط رنگ و لعاب جدیدی به خود گرفته، موضوع آگاهی‌بخشی افکار عمومی جهانی در راستای خنثی‌سازی این روندها امری مهم و حیاتی به نظر می‌رسد.

مجتبی رحماندست- دبیر کل اسبق جمعیت دفاع از ملت فلسطین

این روزها که توطئه‌های استکبار جهانی برای قبح‌زدایی از چهره پلید و متجاوز رژیم صهیونیستی با مطرح کردن دسیسه آمریکایی «معامله قرن» و همچنین فرایند عادی‌سازی روابط رنگ و لعاب جدیدی به خود گرفته، موضوع آگاهی‌بخشی افکار عمومی جهانی در راستای خنثی‌سازی این روندها امری مهم و حیاتی به نظر می‌رسد. بر این اساس پیش‌بینی برگزاری جلساتی مانند نشست فوق‌العاده مجمع جهانی بیداری اسلامی که روز گذشته و در واکنش به اعلام عادی‌سازی روابط دو شیخ‌نشین عربی امارات و بحرین با اسرائیل در حضور آنلاین اندیشمندان ۵۰ کشور اسلامی برگزار شد از چند منظر مهم به نظر می‌رسد.

واقعیت آن است روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و تکیه وی بر اریکه قدرت در کاخ سفید، از چهار سال پیش به این‌ سو موقعیت مناسبی به صهیونیست‌ها برای رو کردن ایده‌های ضدفلسطینی و جهانیشان داده است. اعلام انتقال سفارتخانه ایالات‌متحده از تل‌آویو به قدس اشغالی، پذیرش الحاق بلندی‌های جولان اشغالی سوریه به فلسطین اشغالی و در ادامه هم مطرح ‌شدن معامله قرن و عادی‌سازی روابط همه هدایایی بود که در دوره حاکمیت ترامپ به صهیونیست‌ها اهدا شد.

با وجود این در میان تحولات روی ‌داده اعتراض‌های گسترده رخ‌ داده در جوامع اسلامی در مقوله اجرایی شدن معامله قرن موضوع جالبی بود. مخالفت گسترده مردمی که به سطح سران در بسیاری از کشورهای مسلمان رسید و از سوی دیگر اتحاد بزرگی که پس‌ از این رویداد میان گروه‌های فلسطینی که بعضاً بر سر مسائل کوچک با هم دچار اختلاف بوده و همین مسئله آن‌ها را در مقابل دشمن صهیونیست تضعیف می‌کرد درنهایت سبب عقب‌نشینی آمریکا و توقف طرح خبیثانه معامله قرن شد. این موضوع نشان داد در صورتی ‌که جوامع اسلامی به ‌صورت ید واحده عمل کرده و در موضوع منافع مشترک متحد باشند توانایی خنثی‌سازی هر سناریو علیه خود را دارند.

اکنون نیز برگزاری نشست‌هایی مانند مجمع جهانی بیداری اسلامی مانند انداختن سنگی در آب که امواج بسیاری ایجاد می‌کند، در راستای آگاهی‌بخشی بسیار مهم و مفید است. از سوی دیگر برگزاری این‌ گونه جلسات و اعلام حمایت از آرمان فلسطین ارسال سیگنالی به افراد و گروه‌های حامی خط مقاومت است. نشست‌های مختلف با موضوع جهان اسلام در پشت‌گرمی دادن به منادیان وحدت دقیقاً مانند حالتی است که تمامی تحرکات به خاطر یک ترس بزرگ متوقف ‌شده اما بلند شدن تنها یک ‌صدای اعتراض، امید به جمع داده و نویدبخش می‌شود. دقیقاً مانند راهپیمایی‌های ضدآمریکایی در جمهوری اسلامی که امروز به الگویی برای بسیاری از کشورها تبدیل ‌شده است. این نشست‌ها مصداق ساده از این حدیث امام علی(ع) «لاینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال» نیز هست. معنای ساده این حرف آن است که از امکاناتی که دشمنان برای نشر گمراهی استفاده می‌کنند، ما باید استفاده مثبت داشته باشیم. برگزاری این ‌گونه نشست‌ها می‌تواند یکی از راه‌های انتشار مقاومت و یارگیری در این مسیر باشد.

اما اگرچه اعلام عادی‌سازی روابط میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی به ‌واسطه پیشینه ارتباط پنهانی دو طرف امری محتمل بود با این‌ حال در مرحله کنونی رسواسازی ابعاد این توطئه و همچنین جلوگیری از دسیسه‌های دومینووار مشابه مهم به نظر می‌رسد. در شرایط کنونی مسئله مهم استفاده از ظرفیت نخبگان، افکار عمومی و رسانه‌ها در راستای مقابله با توطئه‌های احتمالی آینده است. جنگ بین سازش و مقاومت یک مبارزه واقعی و علنی است و تردید در آن پذیرفتنی نیست. نخبگان از آنجا که می‌توانند صدای ملت‌ها بوده و از سوی دیگر ممری برای انتقال پیام به رهبران اسلامی باشند در شرایط کنونی باید رودربایستی را کنار گذاشته و در راستای اتحاد امت اسلامی بکوشند. رسانه‌ها نیز موظف هستند باب رساندن پیام بطن جامعه به رأس هرم حاکمیت بوده و همچنین در رساندن پیام مقاومت به عرصه جهانی تلاش کنند. در نهایت همان ‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نوید داده‌اند پیمان عادی‌سازی دو کشور عربی امارات متحده عربی و بحرین زیاد طول نکشیده و آن‌ها سرانجام مجبور به عقب‌نشینی شده و رسوا خواهند شد. اگر چنین امیدی از سوی نخبگان و رسانه‌ها نیز القا شود دولت‌های سازشکار خواهند فهمید که مسیر آن‌ها اشتباه بوده و آن گاه مقاومت نیز در جایگاه حقیقی خود قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.