هیئت رئیسه شورای شهرستان مشهد دیروز در حالی تشکیل جلسه داد که دو موضوع در دستور کار داشت. نخست اینکه در چهارمین سال پنجمین دوره شورا، انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه برگزار شد و دومین موضوع حضور مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌رضوی در جلسه مذکور بود که گازرسانی به روستاهای شهرستان مشهد در آن مورد بررسی قرار گرفت.

رشد ۲۰ درصدی مهاجرت معکوس از مشهد به روستاها!

هاشم رسائی‌فر/

هیئت رئیسه شورای شهرستان مشهد دیروز در حالی تشکیل جلسه داد که دو موضوع در دستور کار داشت. نخست اینکه در چهارمین سال پنجمین دوره شورا، انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه برگزار شد و دومین موضوع حضور مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌رضوی در جلسه مذکور بود که گازرسانی به روستاهای شهرستان مشهد در آن مورد بررسی قرار گرفت.

•       توجه به روستاها برای جلوگیری از معضلات حاشیه‌نشینی

در ابتدای جلسه شهناز رمارم، رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد، به بیان فعالیت‌های یک سال اخیر شورا پرداخت و گفت:در شرایط فعلی و با توجه به رشد فزاینده حاشیه‌نشینی در شهر مشهد، برای جلوگیری از موضوع حاشیه‌هایی که مربوط به حاشیه‌نشینی در مشهد می‌شود باید بخشی از درآمدهای شهر در حریم و اطراف شهر مشهد هزینه شود. به اصطلاح شهر مادر با توجه به شرایطی که دارد بستر لازم برای حمایت از شهرها و روستاهای اطرافش را فراهم آورد؛ چرا که بر این باوریم اگر روستاها امکانات داشته باشند مردم آن‌ها عزت زندگی در کنار آشنایان و زادگاه خود را به مهاجرت در حاشیه شهر بزرگی مثل مشهد ترجیح می‌دهند و برای داشتن امکانات بیشتر مجبور به مهاجرت نمی‌شوند.

وی ادامه داد: اگر شهرداری مشهد بخشی از بودجه‌اش را در پهنه حریم این شهر و در شهرستان مشهد هزینه کند و آینده توسعه شهر را مشخص نماید، می‌توان به آینده امیدوار بود. اگر هم اطراف مشهد ضعیف‌تر شوند چاره‌ای به مهاجرت برای مردم اطراف نمی‌ماند که این همان مسئله حاشیه‌نشینی بیشتر را در پی دارد.

•       افزایش مهاجرت‌ها از مشهد به روستاهای اطراف

رمام اظهار کرد: با توجه به گرانی مسکن و هزینه‌های زندگی در شهری مثل مشهد طبق آماری که موجود است مهاجرت معکوس از مشهد به روستاهای نزدیک و چسبیده به شهر رشدی ۲۰ درصدی داشته که در این شرایط موضوع ساخت وسازهای غیرمجاز شدت بیشتری می‌گیرد، در حالی که دهداری‌ها توان لازم برای برخورد با این موضوع را ندارند. پس از اینکه این موارد اتفاق می‌افتد و آلونک‌سازی‌ها در روستاها صورت می‌گیرد و ساخت وسازهای غیرمجاز انجام می‌شود، باز هم همین شهرداری مشهد است که مجبور خواهد بود چهره زشتی که برای روستاها درست شده را پاک کند، به همین دلیل باید شهرداری هر چه زودتر تکلیف حریم مشهد را مشخص نماید.

عبدالله دهقان، نایب‌رئیس شورای شهرستان مشهد نیز با اشاره به مشکلات و معضلات موجود در جامعه به ‌ویژه مسائل اقتصادی گفت:متأسفانه در بحث توزیع اعتبارات بین شهرها و روستاها تعادلی وجود ندارد و مسئولان در این موضوع از خیلی از روستاها غافل ماندند، روستاهایی که بسیاری از مشکلات را می‌توانند حل کنند، پس تنها راه غلبه بر مشکلات توجه به روستاهاست. اگر به روستاهای شهرستان مشهد رسیدگی شود مشکل بیکاری و حاشیه‌نشینی شهر مشهد حل خواهد شد؛ چرا که بسیاری از مسائل موجود در حاشیه‌نشینی ریشه در مشکلات روستاهای اطراف شهر مشهد دارد.

•       آخرین شرایط گازرسانی به روستاهای شهرستان مشهد

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌رضوی نیز که میهمان جلسه دیروز شورای اسلامی شهرستان مشهد بود و حضور وی برای بررسی شرایط گازرسانی به روستاهای شهرستان ترتیب داده شده بود، در این جلسه گفت: ۳۴۸ روستا در شهرستان مشهد وجود دارند که واجد شرایط گازرسانی بوده و هستند که از این میزان تاکنون ۳۳۰ روستا گازدار شده‌اند که با احتساب این مورد ۵/۹۷ درصد روستاهای شهرستان مشهد که واجد شرایط گازرسانی بودند تاکنون گازدار شده‌اند.

افتخاری ادامه داد: ۱۸ روستای واجد شرایط دیگر باقی مانده که  عملیات گازرسانی به۱۵  روستا اکنون در حال اجراست و با اجرای طرح گازرسانی به این ۱۵ روستا، میزان پوشش گازرسانی به روستاهای واجد شرایط شهرستان مشهد به ۹/۹۹ درصد خواهد رسید. زمان در نظر گرفته شده نیز برای تکمیل پروژه گازرسانی به این ۱۵ روستا تا شهریور سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی در واکنش به گلایه برخی از روستاییان مبنی بر زمان طولانی نصب علمک گاز اظهار کرد: دلیل این بحث این است که هر روز درخواست‌هایی به صورت تکی به شرکت گاز ارسال می‌شود که به دلیل نبود پیمانکار مستقل در برخی از مناطق و درگیر بودن پیمانکارهای موجود در نطقه‌ای دیگر، این درخواست‌ها زمانبر می‌شود؛ بنابراین برای  برطرف شدن این موضوع پیشنهاد ما این است که تمامی درخواست‌هایی که موجود است و حتی تا دو و سه ماه آینده قرار است تکمیل و ارسال شود تجمیع شده و برای همکاران ما ارسال شود. به طور مثال اگر تا ۱۵ مهر همه درخواست‌ها دریافت شود قول می‌دهیم ظرف یک ماه به تمامی موارد رسیدگی کنیم.

•       ابقای رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد

دیروز همچنین انتخابات هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهرستان مشهد برای چهارمین سال پنجمین دوره برگزار شد که در نهایت شهناز رمام به عنوان رئیس مجدد انتخاب شد و عبدالله دهقان همچنان نایب‌رئیس باقی ماند و اعضا به خزانه‌داری جواد حسینی رأی دادند و جواد نظری نیز منشی شد.

نکته جالب توجه اینکه طی دو بار رأی‌گیری بر سر انتخاب نایب‌رئیس، آرای اعضای شورا به دهقان و شکاری، نامزدهای این پست مساوی شد که در نهایت شکاری به نفع دهقان کنار کشید و دهقان در سمتش ابقا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.