تنها وقوع دو اتفاق پریروز در عراق کافی بود که این روز را برای سرویس‌های جاسوسی خارجی در این کشور سیاه کند. اتفاق اول، حوالی ظهر روز سه‌شنبه بود که یک بمب کوچک در بزرگراه قادسیه بغداد، مقابل مسجد جامع‌ ام‌الطبول و در ورودی منطقه خضراء منفجر شد.

روز سیاه سرویس‌های جاسوسی

علوی/

تنها وقوع دو اتفاق پریروز در عراق کافی بود که این روز را برای سرویس‌های جاسوسی خارجی در این کشور سیاه کند. اتفاق اول، حوالی ظهر روز سه‌شنبه بود که یک بمب کوچک در بزرگراه قادسیه بغداد، مقابل مسجد جامع‌ ام‌الطبول و در ورودی منطقه خضراء منفجر شد. گفته می‌شود هدف این انفجار، یک خودرو وابسته به سفارت انگلیس بوده است و از آن مهم‌تر، یک عضو بلند پایه سرویس جاسوسی این کشور موسوم به MI۶ در انفجار این بمب کشته شد و گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت. با توجه به حضور این مقام ارشد سرویس‌ ام آی سیکس در خودرو هدف، به نظر نمی‌رسد این انفجار اتفاقی رخ داده باشد و یا عاملان آن از سرنشینان خبر نداشته باشند.

 اما تمام حوادث سه‌شنبه عراق به این اتفاق ختم نشد. حادثه دیگر، شامگاه سه‌شنبه رخ داد. گروه مقاومت سرایا المنتقم خودرو متعلق به سازمان CIA ایالات متحده آمریکا را در نزدیکی پایگاه ویکتوری هدف قرار داد. سرایا المنتقم در کانال خبری خود تأکید کرد با استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای، دو خودرو زره‌پوش حامل افسران آمریکایی که در میان آن‌ها برخی از افسران رابط با سفارتخانه واشنگتن در بغداد نیز حضور داشتند را هدف قرار داده که هر دو خودرو منهدم شده و اطلاعات اولیه حکایت از آن دارد که سه افسر ارشد اطلاعاتی آمریکا نیز کشته شده‌اند.

نکته جالب در این اتفاق آن است که دوربین‌های مدار بسته موجود در خیابان فرودگاه بغداد که پایگاه ویکتوری آمریکا در نزدیکی آن قرار دارد، از میدان عباس بن فرناس به سمت بغداد در ساعت انفجار خاموش شده‌اند. اما دوربین‌های مسیرهای دیگر در حالت فعال قرار داشتند که این مسئله موجب آغاز تحقیقات گسترده‌ای در این باره شده است. برخی کارشناسان معتقدند گروه سرایا المنتقم در حمله اخیر خود به خودرو حامل افسران سازمان سیا از عملیات سایبری و جنگ الکترونیک استفاده کرده است.

پس از حمله به خودرو سازمان جاسوسی انگلیس که منجر به هلاکت یکی از افسران ارشد و برجسته MI۶ در بغداد شد، حالا نوبت به افسران سازمان جاسوسی آمریکاست تا با محدود کردن حرکات آن‌ها توسط گروه‌های مقاومت در عراق، مانع فتنه‌گری آن‌ها در این کشور شوند. گفته می‌شود مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرکز جاسوسی آمریکا و انگلیس در عراق در منطقه سبز و در سفارتخانه‌های این کشورها در بغداد قرار دارد و پایگاه الحریر در منطقه تحت کنترل خانواده ملامسعود بارزانی به ‌عنوان ایستگاه اصلی شنود و جمع‌آوری اطلاعات کار می‌کند.

گفتنی است شنبه این هفته، وزیر دفاع انگلیس که برای سفری چند روزه وارد عمان و قطر شده بود، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الجزیره به بیان مواضعی ضد ایرانی پرداخته بود. بن والاس گفت: لندن در ائتلاف منطقه‌ای آمریکا برای مقابله با ایران مشارکت خواهد کرد؛ ائتلافی که پیشتر واشنگتن از عضویت تل‌آویو و ابوظبی در آن خبر داده بود. وی در پاسخ پرسشی درباره تشکیل پیمان راهبردی با آمریکا علیه ایران گفت: «برای بریتانیا مهم است که تنگه هرمز را باز نگه داریم. ما باید پیامی برای ایران ارسال کنیم درباره اینکه رفتارش قابل قبول نیست». در همین حال، برخی کارشناسان منطقه‌ای بر این باورند سلسله اتفاقات روز سه‌شنبه عراق که به‌طوراختصاصی علیه سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس بود، واکنشی دربرابر مواضع وزیر دفاع انگلیس بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.