معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این استان خواهان تهاتر کالاست بدین معنا که تاجران بتوانند به ازای صادرات، بخشی از کالاهای موردنیاز ضروری استان را وارد کنند.

خراسان رضوی خواهان تهاتر کالا به ازای صادرات است/ تأمین اعتبار راه‌آهن خواف ـ هرات

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: این استان پیشنهاد داده است که تاجران، به‌جای اظهار بخشی از ارز صادراتی خود، کالاهای موردنیاز استان را وارد کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: مشکل تاجران خراسان رضوی بازگشت ارز حاصل از صادرات نیست بلکه مشکل روش بازگشت ارز و مسائل مرتبط با آن است که باید روش‌های جایگزین برای آن در نظر گرفت.

وی با تأکید بر لزوم تسریع در بازگشت مالیات ارزش‌افزوده پرداختی صادرکنندگان گفت: وزارت کشور پیگیر این موضوع بوده و وزارت امور اقتصادی و دارایی روی آن دستور مستقیم داده است.

رسولیان افزود: ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی به‌ویژه زعفران باید مبتنی بر واقعیات باشد ازاین‌رو کاهش نرخ پایه گمرکی زعفران برای صادرات آن ضروری است.

وی با تأکید بر انسجام مدیران خراسان رضوی برای حل مشکلات و پرهیز از ارجاع بیش‌ازحد مشکلات به تهران گفت: برخی از واحدهای تولیدی در مورد ترخیص مواد اولیه از گمرک با مشکلات جدی مواجه بودند که با همراهی ناظر گمرک باوجود اختیارات محدود استان، مقداری از مواد اولیه از گمرک ترخیص شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: پنجشنبه هر هفته باید نشستی بین گمرک و سازمان صنعت، معدن و تجارت برای برطرف کردن مشکلات مواد اولیه وارداتی واحدهای تولیدی گذاشته شود.

تأمین اعتبار راه‌آهن خواف – هرات

وی با اشاره به برگزاری هفتگی نشست‌های مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، مدیرعامل راه‌آهن و معاون وزیر امور خارجه در خصوص افتتاح راه‌آهن خواف – هرات گفت: متناظر با آن نشست‌هایی نیز درباره  افتتاح این طرح با حضور مسؤولان مرتبط استانی به‌صورت مستمر در مشهد برگزار می‌شود.

رسولیان افزود: مسئله مهم در ارتباط با افتتاح راه‌آهن خواف – هرات، تأمین اعتبار آن بود که رئیس‌جمهوری نسبت به تخصیص این اعتبار دستور داد و حکم وی به سازمان برنامه‌وبودجه ابلاغ شد لذا منابع لازم برای تکمیل مرحله نخست از بهره‌برداری طرح راه‌آهن خواف – هرات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به بررسی تصویب منطقه گمرکی جدید رسمی بین ایران و افغانستان در نقطه مرزی "شمتیغ" در کمیسیون اقتصادی دولت اظهار امیدواری کرد تا هفته آینده این مهم نهایی و ظرف دو ماه آینده طرح بهره‌برداری شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: آنچه برای استان مهم است افتتاح هر چه سریع‌تر راه‌آهن خواف- هرات  است و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به‌طورقطع نیازهای ضروری دستگاه‌های اجرایی استان در نقطه صفر مرزی شمتیغ را فراهم می‌کند.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی دولت و زمان کوتاه باقیمانده تا آبان ماه نباید انتظار داشت همه نیازهای دستگاه‌های اجرایی در مرز شمتیغ تأمین شود و در این راستا به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز نیاز است که تاکنون درخواست‌های زیادی از سوی فعالان اقتصادی مبتنی بر ایجاد انبار، فضای تخلیه و بارگیری کالا در مرز شمتیغ و مسیر ریلی به استانداری اعلام‌شده است.

رسولیان گفت: فعلاً فعالیت‌های گمرکی در نقطه صفر مرزی شمتیغ انجام نمی‌گیرد و فقط قرار است تردد ریلی از این مسیر انجام شود و نیازی نیز به ایجاد مسیر دسترسی آسفالته به‌موازات ریل در منطقه بین خواف و هرات نیست زیرا جاده آسفالته‌ای در همین منطقه وجود دارد و فعلاً جوابگوی نیاز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: افتتاح هر چه زودتر راه‌آهن خواف – هرات برای خراسان رضوی اهمیت زیادی دارد و بهره‌برداری از آن هزینه‌های ترانزیت، حمل کالا و ترافیک کامیون‌ها در دوغارون را کاهش می‌دهد و صادرات سیمان و صنایع معدنی از این استان مزیت اقتصادی بیشتری پیدا می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.