بندرعباس- دریا که به تلاطم می‌افتد به‌ناچار صیادان را خانه‌نشین کرده و صید متوقف می‌شود از همین رو بازار ماهی‌فروشان هم از رونق می‌افتد اما وقتی حال دریا خوب است و صیاد هم مشغول صید اما چرا بازار ماهی‌فروشان رونقی دارد سؤالی است که ما در این گزارش به دنبال آن رفتیم.

ماهی جنوب در تور قاچاقچیان؛ قیمت ماهی پرواز کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: ماهی یکی از اصلی‌ترین غذاهای مردم جنوب کشور است که این روزها بنا بر گفته بسیاری از خانواده‌ها به دلیل گرانی در سبد معیشتی مردم کمتر دیده می‌شود.

از گرانی و گلایه‌های صیادان جنوب که بگذریم اما یکی از موضوعات مهمی که ذهن بسیاری از مردم و ساحل‌نشینان را با خود درگیر کرده است کمبود ماهی در بازار است.

در همین رابطه بسیاری از خانواده‌های بندری  اذعان می‌کنند که برخی از گونه‌های آبزی در بازار کمیاب و یا بهتر بگوییم نایاب شده است.

ماهی‌های لاکچری

صالح یکی از همین فروشندگان در بازار ماهی که بنا بر اظهاراتش از توان پرداخت هزینه‌های نگاه‌داری غرفه در بازار ماهی‌فروشان بندرعباس برنمی‌آید به ما می‌گوید: از سال گذشته تاکنون بازار ماهی‌فروشان با مشکلات بسیاری روبرو شده است.

وی بابیان این‌که ابتدا شیوع بیماری کرونا این بازار را کساد و به تعطیلی کشاند و حالا کمبود ماهی برای عرضه عملاً دست و پای فروشندگان را بسته است .

این فروشنده ماهی اظهار می‌کند: صید نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و گونه‌های پرمشتری مانند هامور اصلی، حلوا سفید، شیرقلاب، شوریده و سنگسر با اوزان بالای یک کیلو در بازار ماهی‌فروشان پیدا نمی‌شود.

وی در خصوص این وضعیت اذعان می‌کند: متأسفانه ماهی هم به لیست قاچاقچیان اضافه‌شده است و لذا این‌گونه های پرمشتری برای مصرف حاشیه نشیان خلیج‌فارس قاچاق می‌شود.

صالح بابیان اینکه به‌جز دلایلی مانند افزایش هزینه سوخت و قطعات  و ادوات ماهی گیری باید وجود دلالان در شرق هرمزگان را نیز به عوامل اصلی گرانی ماهی اضافه کرد به ما می‌گوید: صیادان در این شرایط ترجیح می‌دهند که محصول خود را به

خریداران حاشیه خلیج باقیمت بیشتری عرضه کنند و لذا تنها سر مصرف‌کننده ایرانی این وسط بی‌کلاه می‌ماند.

وی می‌گوید: متأسفانه گونه‌های درجه‌یک صیدشده از دریای خلیج‌فارس هنوز به ساحل نرسیده توسط صیادان به دلالان جهت ارسال به‌صورت غیرقانونی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فروخته می‌شود و این موضوع کسب‌وکار ما و هم‌چنین سفره بسیاری از مردم را از ماهی خالی کرده است.

ماهی کیلویی ۲۴۰ هزار تومان

یکی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت تعاونی ماهی‌فروشان بندرعباس در همین رابطه بابیان اینکه کمبود ماهی بازار ماهی‌فروشان را با خطر تعطیلی و بیکاری مواجه کرده است اظهار کرد: متأسفانه با کمبود شدید آبزیان و کاهش فروش در بازار روبه‌رو هستیم و لذا این موضوع هزینه‌های گزافی را رو دست غرفه داران گذاشته است.

عابد بقاپور با اشاره به اینکه متأسفانه بخش عمده‌ای از ماهی‌های خلیج‌فارس قاچاق می‌شود ادامه داد: در حال حاضر با کمبود شدید ماهی‌هایی همچون شیر ماهی، سنگسر و شهری در بازار ماهی‌فروشان  مواجه هستیم.

وی ادامه داد: شیر ماهی که درگذشته ۱۰۰ هزار تومان فروش می‌رفت اکنون به ۲۴۰ هزار تومان رسیده، و ماهی سنگسر هم به ۱۱۰ هزار تومان رسیده است.

عضو هیئت مدیره ماهی فروشان بندرعباس نبود نظارت لازم را سبب کمبود آبزیان در بندرعباس و کساد شدن بازار ماهی‌فروشان دانسته و افزود: متأسفانه ظاهر نظارتی بر صید در بندرلنگه و بندر مقام وجود ندارد و ماهی‌ها به کشورهای حوزه خلیج‌فارس قاچاق می‌شود.

طی هفته‌های اخیر با افزایش بی‌سابقه قاچاق ماهی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌ویژه امارات شاهد کمیاب شدن انواع ماهی‌ها در بازار ماهی‌فروشان بندرعباس باشیم.

بقا پور یادآور شد: در صورت ادامه این شرایط اکثر غرفه داران با رکود حاکم به‌صف بیکاران خواهند پیوست و ما نیز شاهد تعطیلی بازار ماهی‌فروشان بندرعباس خواهیم بود!

برخورد جدی‌تری نیاز داریم

در همین راستا فرمانده دریابانی استان هرمزگان که به‌طور مستقیم در برخورد با قاچاقچیان ماهی مواجه است اظهار می‌کند: نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که مرزبانی با تمام توان و تلاش با این پدیده مقابله‌ می‌کند اما پس از توقیف شناور متأسفانه پس از چند روز با پرداخت جریمه ناچیز به‌سادگی شناور متخلف رفع توقیف‌شده و مجدداً فعالیت غیرمجاز خود را از سر می‌گیرد.

سردار حسین دهکی بیان می‌کند: با توجه به اینکه فرآورده‌های شیلاتی یکی از اقلام اساسی و نیازهای اصلی مردم استان و کشور است لذا به جهت بازدارندگی و عبرت سایرین، مقامات قضایی می‌بایست نسبت به مصادره تعدادی از شناورهای متخلف اقدام کنند.

وی با اشاره به آمار برخورد با متخلفان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، مقدار ۱۷۳ هزار و ۲۵۸ کیلوگرم انواع فراورده‌های شیلاتی و همچنین بیش از ۲۶ فروند شناور سنگین در این راستا توقیف شده است.

فرمانده دریابانی استان هرمزگان به نقش  اعضای ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره و تصریح کرد: در جلسات برگزارشده، تمامی اعضا، نظر و تأکید بر مقابله همه‌جانبه با این موضوع دارند اما در عمل لازم است شیلات در برخورد با این پدیده شوم، همت و تلاش بیشتری داشته باشد.

وی تأکید کرد: البته علاوه بر شیلات،  مراجع قضایی نیز باید همراه با سایر ارگان‌ها، نقش خود را پررنگ‌تر کرده و با توقیف، مصادره و یا صدور جریمه‌های سنگین طوری عمل کند که باعث عبرت و بازدارندگی در این خصوص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.