رییس جمهور گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر در کشور پایین آمده و این نگران کننده است. این میزان از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته و این خبر بدی است. ما باز هم تاکید می‌کنیم که در همه‌جا اصول بهداشتی را رعایت کنند.

روحانی: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر پایین آمده است

قدس آنلاین: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: برخی دوگانه انگاری‌ها در جامعه ما مطرح می‌شود مثل سلامت و معیشت، سلامت و دیانت، سلامت و آموزش؛ این دوگانه ها نادرست است. ما فکر نکنیم اگر نوجوانی به مدرسه رود مبتلا می‌شود اما اگر در کوچه بازی کند نه. این ویروس می‌تواند همه‌جا باشد و در عین حال اگر پروتکل‌ها را رعایت کنیم، هیچ‌جا نباشد.

وی افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد آن مشاغلی که کارمند و کارگر زیاد داشتند و مراعات کردند کمتر مبتلا شدند و آنجا که تعداد کارگران و کارمندان کم بوده و مراعات نکردند مبتلا شدند. پس دلیل نیست که کارگر زیاد باشد یا کم. آموزش در خانه باشد یا مدرسه. آنچه مهم است رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

رییس جمهور یادآور شد: در ماجرای کنکور هم برخی به من نامه نوشتند که امسال از کنکور بگذرید و با آن کاری نداشته باشید. اما دیدیم که نزدیک به نهصد هزار نفر آمدند ولی کسی مبتلا نشد که از عجایب است.

روحانی تاکید کرد: گفته می‌شد که این بیماری برای بزرگسالان است اما دیدیم که این بیماری سن سرش نمی‌شود و همه را درگیر می‌کند پس باید همه رعایت اصول بهداشتی را داشته باشیم.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر در کشور پایین آمده و این نگران کننده است. این میزان از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته و این خبر بدی است. ما باز هم تاکید می‌کنیم که در همه‌جا اصول بهداشتی را رعایت کنند. اگر این روند ادامه یابد از هفته‌های آتی شاهد افزایش ابتلا و پس از آن افزایش مرگ‌ومیر خواهیم بود.

رییس جمهور تصریح کرد: از این به بعد همه باید این را در نظر داشته باشیم که هر علائمی بروز کرد را کرونا بدانیم و بعد از تست اگر چنین نبود به محل کار بیاییم. موردی بوده که فردی کرونا گرفته و دو هفته در اداره آمد و رفت داشته چرا که تصور کرده عطسه یا سردرد او به بیماری باز نمی‌گردد.

روحانی با بیان اینکه صداوسیما و سایر رسانه‌ها باید به آموزش بیشتر چگونگی مقابله با کرونا و درک شرایط این بیماری برای مردم بپردازند، اظهار کرد: باید از طریق صداوسیما و رسانه‌ها به صورت ساده‌تری به مردم بگوییم که شرایط این ویروس چگونه است. برخی تصور می‌کنند حتماً باید سرفه کنند تا امکان ابتلا در آنان وجود داشته باشد در حالی که همان افراد با احساس نکردن مزه و بو مواجه هستند و وقتی از آنان پرسیده می‌شود چرا زودتر خود را به مراکز درمانی معرفی نکردید می‌گویند فکر نمی‌کردیم کرونا باشد.

وی افزود: چنین مواردی وجود دارند و این افراد گاهی زمانی به بیمارستان منتقل می‌شوند که دیگر دیر است و این در حالی است که ماه پاییز و زمستان در راه است و نباید هر عطسه یا سرفه‌ای را سرماخوردگی تلقی شود و از انجام تست خودداری صورت گیرد.

رییس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود قاچاق کالا در کشور و ضرورت مبارزه با آن، اظهار کرد: همه ما در برابر قاچاق کالا که در کشور ما دیده می‌شود مسئول هستیم. در شرایط فعلی باید بیش از پیش بر قاچاق دارو تمرکز کنیم که داروها را به خارج از کشور منتقل می‌کنند، چرا که گویا در کشورهای همسایه قیمت آنها بالاتر است.

روحانی تاکید کرد: مبارزه با قاچاق کالا مخصوصا در زمینه دارو و واکسن تشدید شود و جلوی قاچاق واکسن و دارو به خارج از کشور گرفته شود. البته ما صادرات دارو داریم اما این کار را باید مبادی رسمی انجام دهند نه اینکه قاچاق دارو و واکسن را شاهد باشیم.

وی در پایان با اشاره به ضرورت انجام امور اداری مردم تا جای ممکن به صورت مجازی و غیرحضوری اظهار کرد: مساله دیگر ورود گردشگران به کشور است که باید پروتکل ویژه خودش رعایت شود نه اینکه رفت‌وآمد وجود داشته باشد و پروتکل‌ها مراعات نشود. این موضوع باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا نگرانی‌ها در این زمینه نیز رفع شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.