۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 720712

گرانی و تورمی که تولید و مردم را از جهات مختلف تحت فشار قرار داده تبعات مختلفی به اقتصاد و بیش از همه به اعتماد عمومی جامعه وارد کرده است. از این سو آنچه توسط آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور که باید پاسخگوی وضعیت موجود و گرانی‌ها باشد بیان شده به هیچ وجه قابل تأیید نیست، چرا که گرانی‌ها و تورم موجود را نمی‌توان به عدم‌تشکیل وزارت بازرگانی نسبت داد و نقش دولت را از این مسئله مهم و تأثیرگذار بر اقتصاد کمرنگ و در نظر نگرفت.

قدس آنلاین: گرانی و تورمی که تولید و مردم را از جهات مختلف تحت فشار قرار داده تبعات مختلفی به اقتصاد و بیش از همه به اعتماد عمومی جامعه وارد کرده است. از این سو آنچه توسط آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور که باید پاسخگوی وضعیت موجود و گرانی‌ها باشد بیان شده به هیچ وجه قابل تأیید نیست، چرا که گرانی‌ها و تورم موجود را نمی‌توان به عدم‌تشکیل وزارت بازرگانی نسبت داد و نقش دولت را از این مسئله مهم و تأثیرگذار بر اقتصاد کمرنگ و در نظر نگرفت.

به اعتقاد بنده آنچه آقای رئیس‌جمهور درباره دلایل گرانی‌های اخیر بیان کردند از روی اهمال و بی‌توجهی به اقتصاد بیان شد نه از روی وظیفه رئیس‌جمهور در پیگیری و جلوگیری از تحمیل فشار اقتصادی به مردم.

در شرایط کنونی لجبازی بدترین راه اداره کشور است در حالی که دشمنان قسم خورده به اعمال فشار هر چه بیشتر به جمهوری‌اسلامی و به تبع آن به مردم فکر می‌کنند، مجلس و دولت باید وظایف خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند؛ چرا که در شرایطی به سر می‌بریم که به لحاظ اقتصادی نیازمند همکاری بیشتر، همدلی و هم‌افزایی بیشتر بین همه نهادها و ارگان‌ها، قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی هستیم تا علاوه بر کنترل وضعیت موجود، به ثبات و در جهت رشد اقتصادی قرار بگیریم؛ بنابراین برخورد قهری نهادهای موظف و مسئول به خدمت به مردم با یکدیگر موجب از دست رفتن امور می‌شود، بنابراین مردم چنین برداشت می‌کنند که مسئولان به دنبال حفظ و برتری دادن منافع و مصالح خود بر مصالح ملی هستند.

بی‌تردید در شرایط فعلی مهم‌ترین کار یا جهاد عملی، کنار گذاشتن منافع شخصی، گروهی و جناحی است؛ بنابراین منافع فردی، جمعی و جناحی باید فدای نظام، انقلاب و خدمت به مردم شوند تا بتوانیم اقتصاد ایده‌آلی را رقم بزنیم و اقتصاد را به وضعیت باثبات برسانیم. در این صورت اعتماد مردم به مسئولان  جمع می‌شود، چرا که با از دست رفتن اوضاع اقتصادی و لجبازی‌های دولت با مجلس بر سر عدم‌تصویب احیای وزارت بازرگانی که گرانی عمده‌ای به مردم تحمیل کرده که اصلاً این توجیه دولت صحیح نیست، هیچ حاصلی به غیر از کاهش اعتماد و سرمایه اجتماعی نداشته و لجاجت دولت با روند درست عدم‌تصویب تشکیل وزارت بازرگانی از سوی مجلس شورای اسلامی، به شدت به اعتماد مردم به مسئولان ضربه و لطمه وارد کرده است تا جایی که هرگاه رئیس‌جمهور یا رئیس بانک مرکزی سخنی از گشایش و طرح و برنامه اقتصادی می‌زنند، مردم منتظر تحقق عکس آن موضوع هستند! بنابراین سیاست‌های دولت، کم‌کاری اقتصادی و ضعف مدیریت موجب شده شرایطی در اقتصاد ایجاد شود که اعتماد مردم به عنوان یک سرمایه اجتماعی به حداقل خود در ۴۱ سال گذشته برسد؛ بنابراین بر همه مسئولان واجب است برای ترمیم سرمایه اجتماعی در وهله نخست همدلی و همراهی بیشتری در مسئله اقتصادی با یکدیگر داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.