علی اکبر ولایتی معتقد است که هیچکدام از طرف‌های برجام به تعهداتشان عمل نکردند و تنها با ارائه با آمریکا همراهی کردند.

مکانیزم ماشه بازی تبلیغاتی است /اوباما بی سر و صدا کار می‌کرد اما ترامپ با جنجال کار می‌کند

قدس آنلاین: علی‌اکبر ولایتی عضو هیئت نظارت بر برجام درباره احتمال فعال‌سازی مکانیزم ماشه از سوی آمریکا و اینکه دولت و مقامات کشورمان باید چه واکنشی نشان دهند، اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی در کاملاً مشخص است. اولاً نمی‌شود برجام به‌صورت یک‌طرفه توسط جمهوری اسلامی رعایت شود اما طرف‌های مقابل آن را اجرا نکنند. همچنین  آمریکایی‌ها که از برجام خارج شدند، جایی برای سخن گفتن ندارند و ادعایشان هم ادعای باطلی است. وقتی آنها عضو برجام نیستند چگونه می‌خواهند مکانیزم ماشه را اجرا کنند.

وی افزود: هیچ‌کدام از طرف‌های برجام به تعهداتشان عمل نکردند و فقط وعده دادند و در تحریم‌های آمریکا مستقیم یا غیرمستقیم شرکت کردند.  ما هیچ ارتباط قابل قبولی به لحاظ تجاری یا پولی با اروپا نداریم زیرا به تَبَع دعوت آمریکا علناً ایران را تحریم عمومی کردند پس عملاً آمریکا به یک شکلی و اروپا به شکل دیگر، برجام را نقض کردند بنابراین این توافقنامه‌ای که عملاً از یک طرف نقض شده اعتباری ندارد.

ولایتی با بیان اینکه آرای ترامپ روبه سقوط است و کاری هم که آمریکایی‌ها می‌کنند جز تبلیغ و سروصدا و تلاش برای جذب افکار عمومی در داخل آمریکا نیست، اظهار داشت: ما نشان دادیم که بر سر اصول خود ایستادیم. از ابتدای انقلاب تحریم بودیم و زمانی که قرار بر این بود که ما طرح ۵+۱ را بپذیریم و تحریم‌ها را بردارند، ما تعهداتمان را انجام دادیم اما طرف مقابل تحریم‌ها را برنداشت پس برجام یکطرفه اعتباری ندارد. مکانیزم ماشه هم یک بازی تبلیغاتی است.

عضو هیئت نظارت بر برجام در پاسخ به این پرسش که برخی جریان‌های داخل کشور به انتخابات آبان ماه آمریکا چشم دوخته‌اند و نسبت به انتخاب بایدن خوش‌بین هستند، گفت: هیچ دیپلماسی ضعیف‌تر از این نیست که یک کشور امید و آینده خود را به سرنوشت دیگر کشورها وصل کند.  ما اینجا بنشینیم و به جای اینکه فعال عمل کنیم، منفعل باشیم و ببینیم در انتخابات آمریکا چه پیش می‌آید. مگر اوباما دموکرات نبود؟ کاری که اوباما کرد بهتر از ترامپ نبود. فقط او بی سر و صدا کار می‌کرد اما ترامپ با جنجال کار می‌کند. مقدمه این تحریم‌ها و تحمیل‌ها از سوی آمریکا توسط دموکرات‌ها انجام شد بخصوص در دوره اوباما.

وی افزود: ما سعادت کشور و استقلال و عزت ملی را می‌خواهیم. هیچ کشوری در جهان به عزت جمهوری اسلامی نیست و اگر عزت و استقلال کشور را بخواهیم نباید به انتخابات آمریکا دل ببندیم.  هیچ فرد صاحب فکر و وطن‌پرستی نیست که اینجا بنشیند و امید ببندد که آمریکایی‌ها چه رأیی می‌دهند و این جز اینکه برای دیپلماسی ما یک ضعف منعکس بکند، چیز دیگری نیست. مطمئنم که مسئولان کشور و جمهوری اسلامی به این امر اعتنایی نمی‌کنند که چه کسی روی کار خواهد آمد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی درباره سازش دو کشور امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی و تأثیر اقدام اخیر ایم دو کشور بر فعالیت‌های جبهه مقاومت، تصریح کرد: ما دو گفتمان داریم، گفتمان سازش و مقاومت. ما پایبند به مقاومت هستیم و بهره آن را هم دیدیم اما عده‌ای خائف و خائن دنبال سازش‌اند. تجربه اعراب و آنهایی که تابع سازش‌اند و گفتگوهای سازشکارانه از بعد ژوئن ۱۹۶۷ مانند طرح راجرز، کمپ دیوید، صلح مادرید تا پیمان اسلو را دنبال کردند باید بدانند اینها طرح‌هایی بود که قدم به قدم سازشکاران عرب را عقب نشاند و اسرائیلی‌ها را جلو برد، لذا تجربه نشان داده سازش‌کاری و عقب‌نشینی از مواضع انقلابی نفعی ندارد اما برعکس، کسانی که پایبند به انقلاب و مقاومت بودند، بهره بیشتری بردند.

وی با بیان اینکه امروز ایران، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین با هم متحد هستند و دست برتر را دارند، اظهار داشت: امروز تنها روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی برملا شد درحالی‌که از قبل هم رابطه داشتند و این نشان دهنده نیاز آمریکا و رژیم صهیونیستی است -که مانند اختاپوس به سران برخی کشورهای اسلامی چسبیده است. آنها ناچار بودند این ارتباط پنهان را آشکار کنند چون در عراق تودهنی خوردند، در سوریه شکست خوردند و در لبنان سرشان به سنگ خورد، در یمن انصار الله دست برتر را دارند و این انفعال برخی کشورهای عربی در برابر این پیروزی‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.