معاون سرمایه انسانی آستان قدس رضوی یکی از اهداف این سازمان را تربیت نیروی انسانی تراز و الگو شدن سیره حضرت رضا(ع) در نظام سازمانی برشمرد.

 الگو شدن سیره حضرت رضا(ع) یکی از اهداف نظام سازمانی آستان قدس رضوی است

به گزارش قدس آنلاین، موسی مهدوی، معاون سرمایه انسانی آستان قدس رضوی در بازدید از مجموعه بنیاد پژوهش‌های اسلامی که امروز با حضور مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و جمعی از معاونین و پژوهشگران این مرکز انجام گرفت، عنوان کرد: بسیار خرسندم در مجموعه‌ای حضور یافتم که محل انتشار معرفت ائمه اطهار(ع) است و علما، اندیشمندان و دلدادگان به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در آن جمع هستند.

وی خاطر نشان کرد: حوزه منابع انسانی رشته‌ای است که از سوی غرب به ما تزریق‌شده و روند رشد این رشته بر مبنای خاستگاه دنیای غرب بوده است.

مهدوی گفت: سرمایه انسانی همان است که خداوند متعال آن را در قرآن کریم خلیفه‌الله نامیده است. از همین رو در مجموعه‌ای که منتسب به علی بن موسی‌الرضا(ع) است وظیفه ماست که این جایگاه را در تراز و آبروی امام رضا(ع) حفظ کنیم؛ متأسفانه ما از سیره و فرهنگ رضوی فاصله گرفته‌ایم و باید تلاش کنیم این فاصله را کم و کمتر کنیم.

وی ادامه داد: برای تربیت نیروی انسانی باید برنامه جامع و کاملی طراحی کنیم تا نیروهای انسانی به نحو مطلوبی رشد کنند و در زمان نه‌چندان دور در تراز خدمت به حضرت رضا(ع) قرار بگیرند.

 

تربیت نیروی انسانی کارآمد

معاون سرمایه انسانی آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه خدمت در آستان مقدس حضرت رضا(ع) با فعالیت در سایر تشکل‌ها قابل‌مقایسه نیست، افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دستگاه آستان قدس رضوی باید الگو باشد» تکلیف سنگینی بر روی دوش ما نهاده شده چراکه باید به لحاظ عملکرد، نیروی انسانی را به منابع انسانی و سپس منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کنیم و با تدوین نظام جامع و یکپارچه برنامه‌ریزی راهبردی منابع انسانی، اجزای آن را مدیریت کنیم تا شرایط برای الگو شدن فراهم شود.

وی بیان کرد: در صورت شکل‌گیری سرمایه انسانی می‌توان نیروی انسانی کارآمد و باتجربه تربیت ‌کرده و به سایر سازمان‌های دولتی صادر کنیم.

مهدوی همچنین در ادامه تشکیل نظام جامع و یکپارچه برنامه‌ریزی راهبردی منابع انسانی و تشکیل نظام جامعه مدیریت اطلاعات منابع انسانی را جزء زیرساخت‌های اساسی تمام بخش‌های آستان قدس رضوی دانست و هر نوع برنامه‌ریزی برای نیروهای انسانی را منوط به این دو نظام جامع عنوان کرد.

وی تصریح کرد: تأمین منابع انسانی، توسعه و نگهداشت منابع انسانی ذیل نظام جامع و یکپارچه برنامه‌ریزی راهبردی منابع انسانی قرار می‌گیرد و در همین راستا به دنبال شکل‌گیری روابط، فهم و فرهنگ مشترک سازمانی بین مسئولان نیروی انسانی آستان قدس رضوی هستیم.

 

تلاش برای کارآمد سازی نیروها

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نیز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی این مرکز پرداخت و عنوان کرد: آستان قدس رضوی با تأسیس معاونت سرمایه انسانی،   به مقوله سرمایه و منابع انسانی و همچنین ظرفیت نیروهای این مجموعه عظیم توجه ویژه‌ای داشته است.

وی خاطر نشان کرد: اگر مجموعه‌ای بخواهد به موقعیت اجتماعی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف برسد باید به سرمایه انسانی و توانمندسازی ظرفیت‌های خود توجه داشته باشد.

حجت الاسلام مرویان ادامه داد: با توجه به ساختاری که در خصوص منابع انسانی در آستان قدس رضوی ایجاد شده، امیدواریم شاهد آثار و برکات عملی در افزایش انگیزه و کارآمد سازی نیروها باشیم و این مجموعه عظیم بتواند در کشور و جهان اسلام الهام‌بخش باشد.

وی گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی که در سال ۶۳ تأسیس‌ شده است، مجموعه‌ای مشترک از اساتید حوزه و دانشگاه در قالب گروه‌های پژوهشی اعم از مطالعات قرآنی، حدیث پژوهی، فقه و اصول، فرهنگ و سیره رضوی، اخلاق و تربیت اسلامی، کلام و اندیشه اسلامی، احیاء تراث، انقلاب و تمدن نوین اسلامی و... است.

حجت‌الاسلام مرویان حسینی، تأسیس نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم را یکی از اقدامات مهم این مرکز برشمرد و افزود: در گذشته بیشتر به جنبه‌های رأفت و نمادین وجود امام رضا(ع) توجه می‌شد، اما دفتر نمایندگی قم بنیاد در مناسبت‌های مختلف سال، سعی داشته به ابعاد علمی و معرفتی امام رضا(ع) بیشتر توجه کند.

این مقام مسئول بابیان اینکه ما سیاست هسته دانا و شبکه توانا را در بنیاد دنبال می‌کنیم، گفت: در همین راستا پژوهشکده علوم اسلامی راه‌اندازی شده و قرار است تا ۱۲ عضو هیئت‌علمی نیز در این مرکز به فعالیت بپردازند که جذب اعضای جدید همچنان ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر اینکه بنیاد پژوهش‌های اسلامی باید پشتوانه علمی آستان قدس رضوی باشد به این سمت می‌رویم که مسئله‌های مختلف آستان قدس رضوی را در حوزه‌های متفاوت حل کنیم.

حجت‌الاسلام مرویان حسینی گفت: تاکنون ۲۵ اثر محتوایی و کاربردی در حوزه وقف کار شده است و در گروه فرهنگ و سیره رضوی نیز بالغ بر ۲۵۰ اثر با موضوع امام رضا(ع)، زیارت، حرم مطهر و آستان قدس رضوی تهیه و تدوین ‌شده و در اختیار جامعه علمی قرار گرفته است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی ادامه داد: حوزه دیگر فعالیت‌های این مرکز بخش ممالک اسلامی است که تاکنون ۳۰ اثر با موضوع جغرافیای اسلام در این مرکز به چاپ رسیده است.

وی بابیان اینکه بالغ بر ۱۳۰ اثر از آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه‌های برتر شده است، گفت: سرمایه بنیاد در ترجمه قوی است به طوری که به همت مترجمان این مرکز، آثار مختلفی از فارسی به زبان‌های دیگر و همچنین از سایر زبان‌ها به زبان فارسی با موضوعات مختلف، منتشر شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.