معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی روزهای آتی شاهد ورود سایربرنج های وارداتی که مشمول این دو مصوبه می شوند باشیم که مطمئنا تب قیمت برنج پاکستانی با این وضعیت کاهش پیدا کند.

قیمت برنج پاکستانی بزودی کاهش می یابد

قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: برنج و روغن هر کدام به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد مورد مصرف مردم مدت‌هاست که به بهانه برداشته شدن ارز دولتی قیمتش در بازار قد کشیده است و مصرف کننده کم درامد را برای تهیه آن با مشکلات زیادی مواجه ساخته است.

در توضیح وضعیت حال حاضر بازار برنج و روغن "علی غفوری مقدم" معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین بیان کرد:هر ساله با شروع ماه محرم و صفر سهمیه تنظیم بازاری به سازمان صمت داده می شود که امسال ۲ هزار و ۵۰۰ تن برنج هندی با قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار هیات مذهبی قرار می گیرد و به این قضیه اختصاص پیدا میکند که در بازار با قیمت ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار و دراختیار مصرف کننده قرار میگیرد  که در در حال حاضر در حال جذب و توزیع ان هستیم.

وی ادامه داد: که البته درحال حاضر اولویت توزیع این برنج برای هیات مذهبی، نذورات و ...که درحال توزیع است که یک بخش عمده ای از این سهمیه هم با محوریت کمیته امام در حال جذب است که در قالب کمک های مومنانه انجام می شود.

غفوری مقدم افزود: از ۲ هزار و ۵۰۰ تن برنج ۵۰ درصد سهمیه شهرستان ها است و هزار و ۲۵۰ تن هم مربوط به مشهد است که در همین چارچوب در حال جذب و توزیع است.

این مسئول گفت:طبق پیگیری های سازمان صمت مبنی بر اینکه سهمیه ویژه برنجی به استان خراسان رضوی اختصاص پیدا کند که قراربر این شده که هزار تن برنج هندی دیگری با همان قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اختصاص پیدا کند که در حال حاضر در حال پیگیری است که در صورتی که این هزار تن هم در سایت سازمان غله بارگزاری بشود به توزیع آن مبادرت خواهیم کرد که در صورتی که بتوانیم این هزار تن را بارگزاری کنیم قطعا توزیع فراگیری تری خواهد داشت و به تمام زنجیره ها و تعاونی ها خواهیم داد منتها در حال حاضر منتظر بارگذاری این هزار تن هستیم.

وی ادامه داد: همه ساله بحثی مبنی بر ممنوعیت فصلی برنج انجام می شود که در سالهای گذشته این مدت سه ماه یا شاید هم بیشتر اتفاق می افتاد ولی امسال ما یکی از استان هایی بودیم که از دو سه ماه گذشته درخواست کرده ایم که با توجه به قیمت بالای برنج داخلی و وارداتی ممنوعیت فصلی واردات برنج انجام نشود و یا برای استان هایی مثل خراسان رضوی که مصرف کننده عمده برنج پاکستانی هستیم این واردات عمل نشود که البته این پیشنهاد به صورت کامل پذیرفته نشود ولی مقداری زمان اختصاص یافته به این قضیه تعدلی شد به این معنا که به جای منع واردات از ۱/۵ تا پایان برج ۷ به دوماه کم شود.

غفوری مقدم افزود:درهمین رابطه اخیرا ستاد تنظیم بازار کشور تصمیمی گرفته اند مبنی بر این است که بر اساس مصوبات تمام محموله های برنج وارداتی که در بنادر رسوب کرده است و تا قبل از ۳۱/۵ وارد بنادر و گمرکات کشور شده اند و قبض انبار یا اعلامیه ورود دارند باید بدون محدودیت تخصیص و تامین ارز بشوند و ترخیح و توزیع انها مشمول ممنوعیت فصلی نمی شود.

وی ادامه داد: مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که طبق این مصوبه تمام ترخیص و توزیع تمام محموله های تخصیص و تامین ارز شده قبل از ۳۱/۵ بلامانع است و اینهم مشمول ممنوعیت فصلی نیست که به نظر من با وجود این دومصوبه بخش قابل توجهی ترخیص می شود طی روزهای اتی شاهد ورود سایربرنج های وارداتی  که مشمول این دو مصوبه می شوند باشیم که مطمئنا تب قیمت برنج پاکسانی با این وضعیت کاهش پیدا کند.

معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در توضیح وضعیت بازار روغن بیان کرد: درادامه همین مصوبه آمده است که تخصیص و تامین ارز و ترخیص محموله های مشمول ذخائر استراتژیک شرکت بازرگانی ایران مشمول ممنوعیت فصلی نیست و از آن جایی که روغن کالای اساسی و استراتژیک است تاکید شده که این کالاها در اولویت باشد و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

قیمت روغن افزایش داشته است

در همین رابطه محمد اخوان کارشناس بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی نیز در خصوص وضعیت بازار روغن و کره در مشهد گفت: ارز روغن در سال گذشته با ارز دولتی عرضه میشد در حالیکه امسال با ارز نیمایی عرضه می شود ولی از آن جایی که طبق برنامه ریزی دولت مبنی براینکه ذخائرش با مشکل مواجه نشود با انتخاب ۱۳ شرکت مباردت به واردات روغن از خارج از کشور کردند و خوشبختانه از سال قبل تا کنون این ذخائر توانسته با ارز ۴۲۰۰ به میزان درخواست مصرف کننده جواب مثبت بدهد. و کمبودی را در بازار احساس نشود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه قرار شد وارد کنندگان با ارز نیمایی مباردت به واردات کره بکنند به همین دلیل گرانی در جنس اتفاق افتاد چون کره وارداتی تابعی از نرخ ارز است که در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تامین نشود با ارز نمایی وارد می شود و با رشد دلار باعث گرانی میشودکه این روزها شاهد آن هستیم.

اخوان افزود: در حال حاضر وارد کننده ای که می خواهند وارد کننده کره باشند باید با ارز نیمایی این کار را انجام بدهند و از طرف دیگر سیاست های دولت بر این است که تولید کره در سال جهش تولید باید در داخل کشور تولید شود و نیازمان به منابع ارزی وجود نداشته باشد که این اتفاق مبارکی است تا چرخ تولیدمان پویا تر شود. و دقیقا همه این گرانی ها به این دلیل است که اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در خصوص کمبود کره یا روغن باید بگویم که خیر کمبودی در این خصوص وجود ندارد ولی بله تماس های ما با سامانه ۱۲۴ در خصوص گرانی این محصول زیاد تر شده است و گزارش هایی در این خصوص به دست مارسیده است.

کارشناس بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: طبق اعلام مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور قیمت روغن خام افزایش داشته است که در مصوب قبلی ۴۷ هزار ریال بوده است که همین روغن های خام در حال حاضربا قیمت ۵۵ هزار ریال عرضه می شود. ولی به هر شکل با توجه به تدابیری که ستاد تنظیم استان انجام داده است مشکلی در این بازار وجود نخواهد داشت.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.