مدیرعامل شبکه جامع دانشگاه های استان خراسان رضوی گفت: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری مراقب تبلیغات اغواکننده موسسات آموزشی و مراکز غیرمجاز مشاوره باشند و فریب آنها را نخورند.

 داوطلبان مراقب تبلیغات اغواکننده موسسات غیرمجاز انتخاب رشته باشند/ استفاده از ظرفیت دانشگاه های خراسان رضوی برای انتخاب رشته

عباس شیخ الاسلامی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری فریب تبلیغات اغواکننده موسسات آموزشی مجاز و غیرمجاز در این زمینه را نخورند.

وی تصریح کرد: اگرچه در دهه های گذشته انتخاب رشته کنکور سراسری کاری پیچیده و مشکل بود اما در شرایط فعلی با توجه به اینکه داوطلبان کنکور سراسری از امکان انتخاب رشته محل های زیادی برخوردار هستند درصورت مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته و استفاده از  نرم افزارهای انتخاب رشته که تهیه شده است این موضوع آسان شده و داوطلبان به راحتی خودشان می توانند فرایند آن را انجام دهند و اگر در انتخاب نهایی نیاز به مشاوره داشتند از خدماتی که در دانشگاه های استان در این زمینه وجود دارد استفاده کنند .

وی با بیان اینکه موسسات غیرمجاز انتخاب رشته صرفا به منظور کسب درآمد ایجاد می شوند ، ادامه داد: اغلب موسسات و مراکز مشاوره انتخاب رشته  که  برخی از آنها یک شبه ایجاد می شوند و پس از پایان زمان انتخاب رشته هیچ نام و نشانی از آنها وجود ندارد با تبلیغات اغواکننده ، مبالغ کلانی را بدون اینکه تخصص لازم در زمینه انتخاب رشته را دارا باشند از داوطلبان دریافت می کنند.

مدیرعامل شبکه جامع دانشگاه های استان خراسان رضوی تصریح کرد: افراد برای آشنایی با رشته های دانشگاهی و آینده شغلی آنها می توانند از مراکز مشاوره در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد و سایر مراکز آموزشی در شهرستان های استان که مشاوران متخصص و مجرب دارند استفاده کنند.

وی در مورد خرید و فروش شماره تلفن های داوطلبان از سازمان سنجش و همچنین  آموزش و پرورش توسط موسسات آموزشی و همچنین برخی سوء استفاده هایی که موسسات غیرمجاز از کارت بانکی و اطلاعات افراد انجام می دهند ،  نیز گفت: در این زمینه نمی توان اظهار نظر خاص و قاطعی داشت اما اگر داوطلبی در این زمینه و یا دریافت مبالغ سنگین انتخاب رشته از سوی موسسات آموزشی ، شکایتی داشته باشد می تواند به هیات نظارت و رسیدگی به تخلفاتی  که در دانشگاه فردوسی مشهد فعال است اعلام کند . 

شیخ الاسلامی افزود: توصیه من به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری  این است که درباره رشته هایی که تمایل به انتخاب آن را دارند ابتدا اطلاعات لازم  از جمله محتوا و سرفصل های دروس و همچنین بازار کار و آینده شغلی آن را جمع آوری کنند و صرفا به عناوین جذاب و فریبنده رشته ها توجه نداشته باشند تا یک انتخاب رشته درست  که مسیر زندگی آنها را تعیین خواهد کرد را ثبت کنند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل تغییر رشته  بسیاری از افراد پس از پذیرفته شدن در دانشگاه ها و طی کردن چند ترم تحصیلی ، که زمان زیادی از عمر آنها را تلف می کند عدم آگاهی و شناخت کافی و لازم از رشته های دانشگاهی در زمان انتخاب رشته است که در این زمینه می توانند از دانشجویان و فارغ التحصیلان آن رشته و همچنین اساتید دانشگاهی مشاوره بگیرند . از طرفی افراد به این نکته نیز توجه داشته باشند که اگر در یک رشته دانشگاه دولتی پذیرفته شوند و سپس اعلام انصراف کنند سال آینده امکان حضور در کنکور سراسری را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: آن طور که شواهد نشان می دهد بازار کارآینده  کشور به رشته هایی با جوهره کارآفرینی و فنی و کارگاهی نیاز مبرمی دارد که داوطلبان و خانواده های آنها باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند و صرفا به دنبال رشته هایی که آوازه خاصی دارند ولی بازار کار از آنها اشباع شده است، توجه نداشته باشند.

شیخ الاسلامی افزود: همچنین در انتخاب دانشگاه  نیز به نوع کیفیت آموزشی ، اساتید ، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان آن توجه کنند تا پس از پایان دوران تحصیل احتمال جذب آنها در بازار کار افزایش پیدا کند، زیرا متاسفانه به دلیل رشد بیکاری در بین فارغ التحصیلان، اغلب نوع کاری که افراد در حال حاضر انجام می دهند با مدرک تحصیلی آنها  انطباقی ندارد.

انتهای پیام/       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.