۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 720836

حریرچی پیشگام مدافعان سلامت- که در هفت ماه گذشته آرامش نداشته است- بار دیگر وضعیت همه شهرهای ایران را قرمز اعلام کرد. آمار مبتلایان روزانه دوباره از ۳۰۰۰ نفر عبور کرده و اگرچه خوشبختانه هنوز به یاری خداوند و کوشش کادر خستگی‌ناپذیر درمان آمار روزانه فوتی‌ها افزایش چندانی نداشته است، اما برخی متخصصان نسبت به موج سوم و فاجعه روزانه ۶۰۰ فوتی در صورت عدم مراقبت هشدار داده‌اند.

قدس آنلاین: حریرچی پیشگام مدافعان سلامت- که در هفت ماه گذشته آرامش نداشته است- بار دیگر وضعیت همه شهرهای ایران را قرمز اعلام کرد. آمار مبتلایان روزانه دوباره از ۳۰۰۰ نفر عبور کرده و اگرچه خوشبختانه هنوز به یاری خداوند و کوشش کادر خستگی‌ناپذیر درمان آمار روزانه فوتی‌ها افزایش چندانی نداشته است، اما برخی متخصصان نسبت به موج سوم و فاجعه روزانه ۶۰۰ فوتی در صورت عدم مراقبت هشدار داده‌اند.

 در آستانه آخرین پاییز قرن نگرانی‌هایی جامعه را متأثر می‌کند:

 ۱- با روند صعودی مبتلایان روزانه کرونا این نگرانی وجود دارد که بار دیگر مناقشه مقصریابی در فضای رسانه‌ای و مجازی دامن زده شود؛ عده‌ای برگزاری مجالس عزاداری دهه اول محرم را عامل افزایش مبتلایان قلمداد کنند، گروهی سفرهای تعطیلات دهه اول شهریور را علت وضعیت قرمز بدانند و جمعی نیز متولیان کنکور و بازگشایی مدارس را مقصر جلوه دهند.

 واقعیت آن است که این گونه مناقشات رهگشای هیچ مشکلی نیست و جز غفلت از مراقبت ثمره دیگری ندارد. برای رفع نگرانی باید به آینده اندیشید. بنابراین انتظار می‌رود در عزاداری های پیش رو -همچنان که اکثراً در دهه اول محرم پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند- مراقبت‌ها را افزایش دهند و برخی از محافلی که در این زمینه سهل‌انگاری داشتند با وضعیت پیش آمده مراقبت‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیرند. عاشقان حسینی  اصرار بر راهپیمایی اربعین نداشته باشند و رهسپار مرزها نشوند و هیئت‌های عزاداری که طبق سنوات گذشته در دهه آخر صفرعازم مشهد می‌شدند از این سفر صرف‌نظر کنند و برنامه‌ای جایگزین در شهر خود تدارک ببینند.

کسانی که منتظر هر تعطیلی برای بستن بار سفر هستند، سفرهای پاییزی را از برنامه خود حذف کنند و سرانجام متولیان آموزش و پرورش وآموزش عالی با همکاری سایر دستگاه‌ها، موانع و مشکلات آموزش مجازی را مرتفع سازند تا نیاز به حضور در مدارس و دانشگاه‌ها در وضعیت قرمز به حداقل برسد.

 ۲- دومین نگرانی پاییز امسال همزمانی اپیدمی کرونا و آنفلوانزا و محدودیت‌های واکسن آنفلوانزاست. اگرچه امسال چند برابر سال‌های پیش واکسن آنفلوانزا تدارک دیده شده است، ولی با توجه به هشدارهایی که در ماه‌های اخیر نسبت به خطرات این تقارن در پاییز داده شد، میزان تقاضا بیش از عرضه پیش‌بینی می‌شود و نگرانی ازدحام در داروخانه‌ها و مراکز توزیع واکسن و گسترش بیشتر کووید۱۹ جدی است.

بنابراین انتظار می‌رود با توجه به اولویت گروه‌های در معرض آسیب، مسئولان با برنامه‌ریزی دقیق و زمانبندی صحیح به نحوی عمل کنند که مراجعه برای واکسن آنفلوانزا مدیریت شود و مردم نیز حال افراد مسن و بیماران زمینه‌ای رامدنظر داشته باشند و فرصت دریافت واکسن را برای آن‌ها فراهم کنند. مصونیت نسبی اشخاص در معرض آسیب می تواند ابتلای دیگران را نیز کاهش دهد و نگرانی‌ها را کمتر دامن بزند.

۳- مورد بعد نگرانی از گرانی است. متأسفانه موج گرانی ها و کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم روند شتابنده‌ای گرفته است. در زمینه لوازم خانگی و نیازهای درازمدت خانوار، مواجهه مردم با جمله «این هنوز قیمت قبلی است!» نگران افزایش بیشترقیمت‌ها می‌شوند و در مورد نیازهای روزمره از لبنیات و حبوبات تا گوشت و مرغ و تخم‌مرغ و... متأسفانه گرانی سرعت بیشتری گرفته است. در این زمینه نگاه‌ها متوجه قوای کشور است تابا حمایت ازتولیدکننده داخلی و برنامه ریزی دقیق در زمینه واردات و صادرات کالاهای مورد نیاز مردم ودقت درقیمت گذاری و افزایش نظارت، نگرانی ازگرانی را کاهش دهند.

 امیدواریم با همکاری مسئولان و مردم هم در حوزه سلامت و رعایت مراقبت‌های بهداشتی، هم در زمینه تأمین نیازها و مهار گرانی‌ها، نگرانی‌های پاییزی مردم جدی گرفته شود تا آخرین پاییزقرن برای مردم، فصل خاطرات تلخ نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.