سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با کارویژه شورای رقبات و عملکرد این شورا طی ۱۱ سال اخیر گفت: مطالبه ما باید این باشد شورای رقابت به وظایف خود همچون انحصارزدایی به درستی عمل کند؛ از شورای رقابت انتظار نداریم قیمت خودرو تعیین کند ما انتظار داریم شورا فرمول تعیین قیمت را مشخص کند.

شورای رقابت باید در تمام حوزه‌های انحصاری ورود کند/انتظار مجلس تعیین فرمول به جای قیمت‌گذاری است

قدس آنلاین؛ شورای رقابت با هدف تسهیل‌کنندگی فعالیت بخش خصوصی و براساس قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل  و در ۷ مرداد سال ۱۳۸۸ اولین جلسه غیررسمی آن برگزار شد.

شورای رقابت با هدف تسهیل‌کنندگی فعالیت بخش خصوصی و به طور کلی‌تر عرصه اقتصادی و نوعی عامل برای کاهش ریسک در این بخش شکل گرفت تا بخش خصوصی با ورود به بازار نگران انحصارات و رقبای انحصارگر خود نباشد؛ شورای رقابت که ۱۱ سالی که از آغاز فعالیتش می گذرد شهرت خود را مدیون قیمت خودروست. یعنی تا زمانی که بحث و حرف و حدیث بر سر تعیین قیمت خودرو مطرح نشده بود کمتر کسی شورای رقابت را می‌شناخت.اما آیا شورای رقابت غیر از تعیین قیمت خودرو وظیفه دیگری هم دارد؟ اصلا این شورا چگونه شکل گرفت و وظایف و کارویژه این شورا چیست؟ آیا این شورا تا به امروز در عمل به وظایف خود موفق بوده است؟

«مهدی طغیانی» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با قدس آنلاین در رابطه با ماهیت و عملکرد شورای رقابت گفت: واقعیت این است که معمولا در دنیا به خاطر شرایطی که ساختار بنگاه‌ها در صنایع دارند و تنظیم تعاملات بازاری، شورای رقابت تشکیل می‌شود تا انحصارزدایی کند و اجازه ندهد تا بنگاه‌های انحصاری تعیین قیمت را در دست بگیرند مخصوصاً در رابطه با نیازهای جدی مردم مثل حمل و نقل و خودرو و حوزه‌هایی که با زندگی مردم در هم آمیخته باعث شوند مردم در سختی بیفتند.

عملکرد شورای رقابت به خوبی اطلاع رسانی نمی‌شود

عضو کمیسون اقتصادی مجلس ادامه داد: مسئله ای که مجلس یازدهم با شورای رقابت دارد اولا این است که عملکرد شورای رقابت در حوزه‌های مختلف به خوبی اطلاع رسانی‌نمی شود و این که ما می‌گوییم عملکرد شورا را با قیمت گذاری خودرو می‌شناسیم احتمالا ناشی از این است که شورا یا رسانه‌ها در مورد سایر موضوعاتی که شورای رقابت در آن زمینه فعالیت کرده است حساسیت نداشته‌اند یا اطلاع رسانی خوبی نکرده‌اند؛ در واقع ما در رابطه با اطلاع رسانی فعالیت های دیگر شورا ضعف داریم چون ممکن است واقعاً کار کرده باشند اما اطلاع رسانی نشده باشد.

شورای رقابت باید در تمام حوزه‌های انحصاری ورود کنند

طغیانی افزود: ولی خب آنچه که در رابطه با نحوه فعالیت شواری رقابت باید به آن توجه داشته باشیم این است که شورای رقابت باید در تمام حوزه های انحصاری ورود کنند و سیاست گذاری‌های جدی‌تری انجام دهد؛ الان ما در بعضی از صنایع مثل مواد اولیه پتروشیمی و مواد اولیه‌ای که وارد صنعت نساجی کشور می‌شود از عملکرد شرکت‌های پتروشیمی که کاملاً انحصاری هم هستند در بحث مقدار کالایی که وارد بورس کالا می‌کنند و رقابت شدیدی که بین خریداران به خاطر این انحصار ایجاد می‌شود، شکایت بسیاری داریم؛ اینها را باید شورای رقابت ورود پیدا کند شاید هم ورود کرده اما اطلاع رسانی نشده است.

انتظار مجلس از شورای رقابت تعیین فرمول قیمت گذاری است

وی تاکید کرد: در مورد بحث خودرو نیز الان مسئله ای که مطرح و مورد نقد مجلس شورای اسلامی و نمایندگان واقع شده است این است که ما از شورای رقابت انتظار نداریم قیمت تعیین کند ما انتظار داریم شورا فرمول تعیین قیمت را تعیین کند. فرض کنید فلان مدل خودرو قرار است وارد بازار شود شرکت قیمت گذاشته است اما شورای رقابت این قیمت را قبول ندارد و به مدت طولانی درگیر قیمت گذاری روی این خودرو است. نگاه مجلس این است که ورود شورای رقابت به قیمت گذاری به همان میزان غلط است که قیمت گذاری انحصاری غلط است.

وی ادامه داد: شورای رقابت باید بر اساس مواد اولیه استفاده شده در خودرو، سرمایه شرکت، سود و .. فرمولی برای قیمت گذاری تعیین کند و در نهایت قیمت تمام شده را بر اساس تغییر داده‌هایی که در فرمول قرار می‌دهد به دست بیاورد که اگر این کار اتفاق افتاده بود دیگر ما با مشکلی که امروز در بحث قیمت گذاری خودرو با آن مواجه هستیم دست به گریبان نبودیم.

شورای رقابت رویه‌های ضدرقابتی را مشخص و با آن برخورد کند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم شورای رقابت به وظایف خود همچون انحصارزدایی به درستی عمل کند و مطالبه ما باید این باشد و شورا در برخی زمینه‌ها به جای اینکه وارد عدد و رقم بشود وارد فرمول و رویه بشود. در رابطه با بحث شورای رقابت مسئله‌ای که در قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ که بحث تعیین وظایف شورا و مسئولیت‌هایش در آنجا مشخص شده است این بود که شورا بیاید رویه‌های ضدرقابتی را مشخص کند و با کسانی که این رویه‌ها را ایجاد می‌کنند برخورد شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هدایتی ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    0 0
    سامانه املاک راه اندازی شود و کلیه خرید و فروش و همچنین اجاره در کل کشور شهر و روستا در سامانه تعریف شود و تعرفه مشاوران املاک حذف و اتحادیه املاک و دلال بازی را به تاریخ بسپارید و مانند معاملات اوراق بهادار ؛ مسکن -زمین و اجاره خانه قابل رسد و پیگیری شود.