در حالی وزارت صمت حدود چهار ماه است بدون وزیر اداره می‌شود و گزینه‌های مختلفی برای سکان‌داری آن مطرح است که چند روز پیش رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این‌باره اعلام کرد دولت در هفته جاری وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی خواهد کرد. با این‌حال اغلب مجلسی‌ها این را مطرح می‌کنند که اولاً گزینه پیشنهادی دولت باید از افراد خود وزارت صمت و باسابقه و تخصص مرتبط با این وزارتخانه باشد و ثانیاً در سریع‌ترین زمان به مجلس معرفی شود.

بازار در انتظار وزیر

قدس آنلاین: در حالی وزارت صمت حدود چهار ماه است بدون وزیر اداره می‌شود و گزینه‌های مختلفی برای سکان‌داری آن مطرح است که چند روز پیش رئیس دفتر رئیس‌جمهور دراین‌باره اعلام کرد دولت در هفته جاری وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی خواهد کرد.

به گفته محمود واعظی، برای انتخاب وزیر جدید به این صورت نیست که ۱۰ گزینه ردیف باشد که بلافاصله فرد دیگری را معرفی کنیم و وزارتخانه به این بزرگی و مهمی را همین‌طوری بدون مطالعه به کسی بسپاریم، پس ازآنکه مدرس خیابانی رأی نیاورد، مطالعه و بررسی را شروع و از ۱۵ تا ۱۶ گزینه به پنج گزینه رسیده‌ایم و از میان آن‌ها هفته بعد یک نفر را به مجلس معرفی می‌کنیم.

پس‌ازآنکه مدرس خیابانی سرپرست پیشین وزارت صمت نتوانست از سد مجلس برای رسیدن به پست وزارت عبور کند و هدایت این وزارتخانه تا معرفی شدن وزیر جدید پیشنهادی به جعفر سرقینی سرپرست فعلی سپرده شد، رسانه‌ها گزینه‌های مختلفی را مطرح می‌کنند.

گزینه‌های احتمالی چه کسانی هستند؟

سرقینی سرپرست فعلی وزارت صمت جزو گزینه‌هایی است که احتمال معرفی آن به مجلس وجود دارد، با این‌ حال شاید عدم دستاورد مهم توسط وی در این روزهای سرپرستی، دلیلی باشد بر اینکه از گردونه رقابت با سایر گزینه‌ها کنار برود یا از سوی دیگر دولت نیز همین نکته را در عدم معرفی به مجلس و پایین بودن شانس وی برای گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان در نظر بگیرد.

البته سرقینی خود از دل این وزارتخانه برآمده و در بخش‌های مختلف وزارت صمت سابقه کاری دارد، بااین‌حال گزینه‌های محتمل‌تر دیگری همچون مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز برای معرفی به مجلس مطرح شده که همین موضوع موجب می‌شود از همین حالا برخی نمایندگان در اظهاراتشان از عدم‌تأیید سالاری سخن بگویند و این را مطرح کنند که گزینه پیشنهادی باید فردی از این وزارتخانه و دارای سابقه کاری و اجرایی مرتبط با آن باشد. دراین‌بین حتی برخی اخبار حاکی از آن است که نامه معرفی سالاری به مجلس زده شده، اما دولت با مشاهده فضای مجلس نسبت به معرفی وی و احتمال رأی نیاوردنش این نامه را پس گرفته است.

در همین بین، احتمال معرفی گزینه‌های مطرح دیگری همچون مهدی کرباسیان، علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی، محمد خوش‌چهره اقتصاددان و نماینده مجلس هفتم و محسن مهر علیزاده استاندار سابق اصفهان نیز به گوش می‌رسد.

بااین‌حال اغلب مجلسی‌ها این را مطرح می‌کنند که اولاً گزینه پیشنهادی دولت باید از افراد خود وزارت صمت و باسابقه و تخصص مرتبط با این وزارتخانه باشد و ثانیاً در سریع‌ترین زمان به مجلس معرفی شود.

تصمیم‌گیرندگان دولتی پیش از معرفی با کمیسیون‌های مرتبط مشورت کنند

در همین رابطه، فریدون عباسی نماینده کازرون در مصاحبه‌ای اظهار کرده بهتر است تصمیم‌گیرندگان دولتی پیش از معرفی هر فردی به مجلس به‌عنوان وزیر پیشنهادی، با کمیسیون‌های مرتبط مشورت کنند و مجلس نیز نتیجه بررسی خود را در رابطه با فرد معرفی‌شده به اطلاع آن‌ها برساند.

وی افزوده: فرد پیشنهادی نباید به وزرای قبلی یا استیضاح شده وابستگی داشته باشد. این فرد نباید خط و جریان سیاسی خاصی را دنبال کرده و شبهه سیاسی بودن را یدک بکشد، بلکه باید به‌عنوان یک متخصص، ظرفیت مشورت و تعامل با کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای حل مشکلات مردم را داشته باشد.

یا سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن نیز گفته است: توقع ما این است با توجه به اینکه مدت زیادی از عمر دولت باقی نمانده، دولت گزینه پیشنهادی خود را سریع‌تر مطرح کرده و گزینه‌ای باشد که از خودِ این وزارتخانه بوده و ظرفیت‌های آن را بشناسد؛ کسی نباشد که بخواهد از بیرون بیاید و با آزمون‌وخطا این وزارتخانه را حدود هشت ماه اداره کند.

گزینه پیشنهادی مسلط به امور وزارت صمت باشد

در همین راستا، سید کاظم دلخوش دیگر نماینده مجلس در گفت‌وگو با قدس درباره این موضوع اظهار کرد: به‌هرحال دولت بر اساس آیین‌نامه، وزیر پیشنهادی را معرفی کرد که رأی نیاورد و سرپرست فعلی تا زمان معرفی فرد جدید با اختیارات رهبری مدیریت وزارتخانه را بر عهده دارد و درنهایت باید در چند روز آینده وزیر پیشنهادی معرفی شود تا مجلس درباره آن تصمیم‌گیری کند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس افزود: وزیر پیشنهادی دولت باید مسلط به امور و مسائل مربوط به وزارت صمت باشد. وزارتخانه صنعت و معدن، وزارتخانه مادر است که وزیر معرفی‌شده باید بتواند از عهده مسائل آن در شرایط تحریمی بربیاید.

بعید می‌دانم مجلس به وزیری خارج از وزارت صمت رأی بدهد

از سوی دیگر، جبار کوچکی نژاد نیز بر این باور است که وزیر پیشنهادی باید کسی باشد که از داخل وزارتخانه صمت معرفی شده باشد و هرگونه معرفی وزرا خارج از آن به خصوص برای وزارت صمت که یک وزارتخانه مهم و تخصصی است، منطقی نیست. مدت‌زمان معرفی فرد پیشنهادی محدود است و از سمتی هم با توجه به اینکه حوزه تولید و بازار وضعیت نابسامانی دارد؛ بنابراین هرگونه تأخیر یا معرفی افراد غیرمتخصص منجر به افزایش نابسامانی‌ها خواهد شد.

نماینده مردم رشت در مجلس به خبرنگار ما گفت: دولت باید دقت کند که وزیر پیشنهادی فردی قابل‌اتکا از این وزارتخانه باشد. در این وزارتخانه معاونان و گزینه‌های خوبی وجود دارند که معتقدم در عمر کوتاه دولت می‌توانند مدیریت بهتری داشته باشند، به‌جای اینکه فردی بیرون از آن روی کار بیاید.

وی تصریح کرد: مجلس هم بعید می‌دانم به یک فرد خارج از وزارت صمت رأی بدهد. اگر مجلس به چنین فردی رأی بدهد اشتباه دومی را مرتکب خواهد شد؛ زیرا اشتباه نخست مجلس این بود که به مدرس خیابانی رأی نداد و در ادامه آن اگر به وزیر غیر وزارتخانه‌ای رأی بدهد، اشتباه دوم را انجام داده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.