۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 720862

یادداشت/

فرصت جهش تولید با منطقی شدن سود بورس

دکتر محمدکهندل/ اقتصاددان و استاد دانشگاه

بازارسرمایه به دلیل اهمیت خاصی که در سطح اقتصادی دارد یکی از بازارهایی است که دولت از ابتدای سال مردم را به سرمایه‌گذاری در این بازار دعوت کرد. هر چند در هفته‌های اخیر بورس با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو بود، اما بازارسرمایه بازاری است که اگر کارکرد آن به ‌درستی در اقتصاد تبیین شود و منافع ملی چون هدایت نقدینگی به سمت تولید در نظر گرفته شود، قطعاً این موضوع در رشد اقتصادی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

قدس آنلاین: بازارسرمایه به دلیل اهمیت خاصی که در سطح اقتصادی دارد یکی از بازارهایی است که دولت از ابتدای سال مردم را به سرمایه‌گذاری در این بازار دعوت کرد. هر چند در هفته‌های اخیر بورس با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو بود، اما بازارسرمایه بازاری است که اگر کارکرد آن به ‌درستی در اقتصاد تبیین شود و منافع ملی چون هدایت نقدینگی به سمت تولید در نظر گرفته شود، قطعاً این موضوع در رشد اقتصادی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

 ریزش‌های اخیر بازار که با اعتراض‌های مردم و سهامداران خرد روبه‌رو شد منجر به این موضوع شد که دولت و مجلس شورای اسلامی به انحای مختلف برای ایجاد ثبات و اصلاح بازار به بهترین شکل ممکن وارد عمل شوند. مجلس شورای اسلامی با برگزاری نشست‌هایی با رؤسای سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش می‌کند دولت را برای هدایت هر چه بهتر سرمایه‌های تزریق شده به بازارسرمایه به سمت تولید هدایت و تشویق کند، به عبارتی مدیریت بازار بورس با کاهش دامنه نوسان‌های قیمت سهام منجر به ایجاد اطمینان در سرمایه‌داران خرد شود تا با ایجاد اطمینان در این بازار و سودهای معقول در  نظر گرفته شده، سرمایه‌ها را از بازارهای مختلف به بازارسرمایه هدایت کند. 

بی‌تردید اگر دولت شرکت‌های خوب خود را در بورس عرضه کند، اتفاقات خوبی در بورس رقم می‌خورد که قطعاً به نفع تولید خواهد بود. ایجاد تحرک در بازار اولیه و عبور از سفته‌بازی در تحقق مسئله جهش تولید و استفاده لازم از بسترهای بازارسرمایه برای کمک به تولید بهره‌مند شد.

تا زمانی که اقتصاد کشور نگران باشد، نگرانی‌هایی که منجر به نااطمینانی در بازار برای هدایت سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد وجود داشته باشد یا به عبارت دیگر تولید سودآور نباشد و بورس هم نتواند فضا را برای سودآوری و رونق تولید فراهم کند، نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌های خرد مردم با هدف رونق‌تولید وارد بازارسرمایه شود.

منطقی شدن درآمد در بورس و جلوگیری از القای این موضوع که درآمدهای بادآورده از بورس بدست می‌آید نیز یک موضوع ضروری است. اگر درآمد بادآورده بورس منطقی شود، قطعاً با کاهش ریزش‌های بورس و ایجاد اطمینان و ثبات در بازارسرمایه ،رویکرد مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار افزایش می‌یابد. این مهم نمایندگان مجلس را به این موضوع وامی‌دارد که نگاه عمیق‌تری به تأثیرپذیری اقتصاد از بازارسرمایه با هدایت سرمایه‌ها از این بازار به بورس داشته باشند.

فعال‌سازی بورس هم در راستای رونق و جهش‌تولید یک ضرورت در اقتصاد کشور به شمار می‌رود و برای اقتصاد ایران یک فرصت طلایی است، ضمن اینکه بورس کشور نیازمند اصلاحاتی جدی است تا سرمایه‌های تزریق شده به این بازار به سمت تولید هدایت شوند. وقتی شرکت‌های بورسی در حال افزایش هستند و به شکل‌های مختلف افزایش سرمایه می‌دهند وارد یک روند مطلوبی شده‌ایم، منتها شرایط فعال بودن بورس باید با منطقی کردن سود در بورس دنبال شود تا سرمایه‌گذاران با اطمینان از سوددهی معقول به رونق تولید و رشد اقتصادی از طریق بازارسرمایه کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.