زاهدان- بنا بر گفته کارشناسان در استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه در مناطق جنوبی این استان هنوز مشکل احداث مدرسه و یا کلاس درس برای دانش آموزان حل‌نشده و حتی بسیاری از مدارس به‌ویژه کلاس‌های عشایری از داشتن انشعاب آب و برق و یا سرویس بهداشتی محروم هستند چه برسد به آموزش شبکه مجازی که واژه‌ای کاملاً غریب و ناآشناست!

آجر به آجر تا رفع محرومیت آموزشی در سیستان و بلوچستان

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر اعلام آمار رسمی در کل کشور تا سال گذشته حدود ۴۰۰ مدرسه خشتی‌وگلی وجود داشت که نیمی از این تعداد در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و کلاس‌های درس خشتی و گلی عمدتاً در مناطق روستایی و محروم از توابع سراوان، راسک،‌سیب و سوران، قصرقند و جاسک مشاهده می‌شود و مدارس خشتی و گلی بعد از مدارس کپری نابسامان‌ترین فضاهای آموزشی استان سیستان و بلوچستان است.

در انتظار رسیدن به شاخص‌های کشوری

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی دانایی و رفاه نسبی را در زمره مؤلفه‌هایی می‌داند که اگر برای هر انسانی فراهم شود، او در جاده‌ای مستقیم حرکت می‌کند و اگر فراهم نشود، معلوم نیست که در جاده سلامت به درمی‌برد یا خیر!

حبیب‌الله دهمرده در این رابطه می‌گوید: از همین رو بیراه نیست اگر یکی از عوامل ایجاد و فراگیر شدن پدیده قاچاق در این استان را نبود این دو فاکتور مهم در این منطقه دانست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بابیان اینکه استان سیستان و بلوچستان در مقوله بازماندن از تحصیل در کشور رکورددار است، یادآور می‌شود: شاخص‌های فضای آموزشی سیستان و بلوچستان از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است؛ ازنظر ضعیف بودن سرانه سالانه  و وجود کلاس‌های  خشت و گلی، استان سیستان  و بلوچستان شرایط مناسبی ندارد و متأسفانه هیچ زمان فکری برای این مهم نمی‌شود؛ حال باید از مسئولان پرسید که تا چه زمانی این شرایط در استان حکم‌فرما خواهد بود؟

سرانه آموزشی

نماینده مردم خاش نیز بابیان اینکه حتی بسیاری از مدارس استیجاری یا اهدایی از سوی خیرین در روستاهای این منطقه اغلب سنگی، خشتی و گلی هستند می‌گوید: در برخی روستاها مدرسه وجود نداشته و هنوز کلاس‌های در چادر برگزار می‌شوند.

اسماعیل حسین زهی با اشاره به مشکلاتی که برای دانش‌آموزانی که در مدارس کپری یا خشتی و گلی تحصیل می‌کنند، ایجاد می‌شود، یادآور شد: اختلاف دما در فصل‌های گرم و سرد سال در این استان بسیار زیاد است به همین دلیل دانش‌آموزان با مشکلات جدی برای حضور در کلاس مواجه هستند. ضمن اینکه کمبود امکانات و وجود ساختمان‌های نامناسب فقط مخصوص روستاهای این منطقه نبوده و مدارس مرکز استان هم با این مشکلات مواجه هستند، کما اینکه اغلب آن‌ها فاقد نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی مناسب و سالن ورزشی هستند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون جمعیت استان سیستان و بلوچستان یک درصد جمعیت کشور است، اما ساخت‌وساز مدارس در این منطقه به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم خود را با سرانه آموزشی در کشور وفق دهیم.

وی تأکید کرد: وزارت آموزش‌وپرورش باید از ظرفیت خیرین و امکانات دولتی در جهت ارتقا وضعیت آموزشی و مناسب‌سازی مدارس این استان به‌ویژه در روستاها استفاده کند.

آجر به آجر برای رفع محرومیت

طرح سراسری «آجر به آجر» ازجمله طرح‌هایی است که با پیشنهاد وزیر آموزش‌وپرورش مقررشده تا امکان مشارکت همگانی در قالب کمک‌های دولتی، مردمی و خیران برای ساخت‌وساز و توسعه فضاهای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان را فراهم کند.

اگرچه سیستان و بلوچستان تاکنون دستاوردهای خوبی در جلب مشارکت شرکت‌ها، سازمان‌های خصوصی، دولتی و ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه‌ساز داشته است تا جایی که مسئولان امیدوارند تداوم این طرح بتواند معضل کودکان بازمانده از تحصیل را برای همیشه حل کند.

حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر در تمامی شهرستان‌های این استان برای اجرای این طرح در مجمع خیرین یک حساب بانکی بازشده و لذا این طرح این امکان برای همه افرادی که قصد کمک و مشارکت برای ساخت مدرسه دارد این امکان را می‌دهد تا از یک هزار تومان تا هر مبلغی که مایل هستند پرداخت کنند.

وی می افزاید: ازآنجایی‌که مردم در مقاطع مختلف با حضور خود نوع‌دوستی خود را ثابت کرده‌اند این بار نیز با مشارکت پررنگ خود در شهرهای مختلف گام‌های مثبتی را برداشته‌اند.

رخشانی با اشاره به اینکه حتی شاهد این بوده‌ایم که با پرداخت‌های کم با ساخت تنها دو کلاس درس آن را برای سال جدید تحصیلی آماده کرده‌اند.وی اظهار داشت، «اجرای این طرح بعد از شیوع بیماری کووید ۱۹ برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ آغاز شد و با موفقیت در حال پیشروی است و امیدواریم به‌زودی با مشارکت‌های مردمی و خیرین و تمامی بخش‌های ذی‌ربط شاهد افزایش ساخت مدارس خصوصاً در مناطق محروم باشیم تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل و امکانات آموزشی بازنماند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان ارائه آموزش‌های مجازی و استمرار این فرآیند را نیازمند تقویت و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی دانست و تصریح کرد: در این مسیر ۳۵۰۰ مدرسه روستایی با تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضا رسیده مجهز به اینترنت خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.