خونریزی لثه در کودکان یکی از نشانه های اولیه عادات نامناسب مسواک زدن، رژیم غذایی ناسالم یا سایر مسائل مربوط به دهان در فرزند شماست. خونریزی لثه یکی از علائم بیماری به نام التهاب لثه است که شامل قرمزی و ورم لثه و بزاق صورتی رنگ بعد از مسواک زدن می شود. در اینجا به مواردی که والدین برای مقابله با این مشکل می توانند پیش گیرند اشاره می شود.

دلایل خونریزی مزمن لثه کودکان چیست؟آشنایی با شیوه درمان

بهبود مسواک زدن و دادن غذاهای مناسبتر برای سلامت دهان و دندان به کودک معمولاً خونریزی لثه را در مدت ۷ الی ۱۰ روز کاهش می دهد. خونریزی لثه‌ها نشانه‌ای از ژینژیویت یا التهاب لثه است. این بیماری یک حالت شایع و خفیف از بیماری لثه است که به دلیل ایجاد پلاک در لثه‌ها ایجاد می‌شود. اگر مبتلا به این بیماری هستید لثه‌ها ملتهب، قرمز و متورم می‌شوند و ممکن است در هنگام مسواک زدن خونریزی کنند.

با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید از این بیماری خلاص شوید. دوبار در روز مسواک بزنید، هر روز نخ دندان بکشید، هر روز با دهانشویه آنتی‌باکتریال دهان خود را شستشو دهید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

علل خونریزی لثه

از علل رایج خونریزی لثه در کودکان می توان به پلاک های دندانی، التهاب لثه، خشک شدن دهان و لثه و زخم شدن لثه اشاره کرد. تشکیل پلاک ها یکی از شایع ترین دلایل است. باکتری های دهانی از قند غذاهای شیرینی و دارای شکر تغذیه می کنند و پس از ترکیب با پلاک هایی که بر روی لثه و دندان تشکیل می شود سبب پوسیدگی، جرم گرفتن دندان و التهاب بافت لثه می شود. لثه های ملتهب در هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند.

خشک بودن لثه ها نیز می تواند سبب خونریزی شود. وقتی کودکان به دلیل واکنش های آلرژیک، لوزه ها یا آدنوئیدها به جای بینی از دهان خود برای تنفس استفاده می کنند، لثه ها به راحتی خشک می شوند. کوتاه بودن لب بالا همچنین می تواند جلوی بسته شدن دهان کودکان در هنگام خواب را بگیرد و سبب خشک شدن لثه شود. در مواردی که خشک شدن لثه باعث خونریزی می شود، معمولاً تنها لثه های فک بالا خونریزی می کند. لثه های سالم نیز گاهی با مسواک زدن محکم یا به واسطه مسواک های زبر و خشن ممکن است دچار خونریزی شوند.

خونریزی همچنین ممکن است در نتیجه مصرف بیش از اندازه بعضی داروها مانند داروهای ضدانعقاد بروز کند.

جلوگیری از عادات غلط مسواک زدن

در کودکانی که تمایل ندارند پدر یا مادر به آن ها در مسواک زدن کمک کند، آموزش روش صحیح مسواک زدن بسیار سخت است اما شما می توانید با کارهای زیر مسواک زدن را به یک تجربه مثبت تبدیل کنید:

  • از کودک خود بخواهید که دندان های شما را مسواک بزند.

  • از یک آینه استفاده کنید بنابراین کودک شما می تواند ببیند هنگامی که دندان های وی را مسواک می زنید چه اتفاقی می افتد.

  • چند عدد خمیر دندان و مسواک بخرید و به کودک خود اجازه دهید از بین آن ها انتخاب کند.

  • به کودک خود اجازه دهید زمانی که شما دندان های خود را مسواک می زنید شما را نگاه کند.

  • خونسرد و شاد باشد. از رفتارهای غلط اجتناب کنید.

خونریزی لثه در خردسالان می تواند سریعاً با مسواک زدن منظم و یک رژیم غذایی سالم درمان شود. توجه به این موارد می تواند در طولانی مدت از بروز مشکلات بعدی و عود کردن مشکلات لثه جلوگیری کند. عادات خوب را در کودک خود پرورش دهید تا لبخندی زیبا در زندگی داشته باشد.

درمان خونریزی لثه

دو بار در روز مسواک زدن دندان ها با یک مسواک مناسب احتمال خونریزی لثه را در بسیاری از کودکان کاهش می دهد. اگر کودک خود کنترل مناسب بر روی مسواک خود ندارد، مادر یا پدر باید به وی کمک کند. والدین باید تا سن ۷ یا ۸ سالگی به کودکان برای مسواک زدن کمک کنند تا کم کم کودکان خود این مهارت را پیدا کنند.

بهترین زمان برای مسواک زدن دندان کودکان بعد از صبحانه و قبل از خواب است. مسواک زدن دندان ها پس از غذاهای قندی و نشاسته ای شدیداً توصیه می شود. از یک مسواک با پرزهای نرم و سر کوچک که مناسب اندازه دهان کودک خود باشد استفاده کنید.

برای کودکان زیر دو سال به اندازه یک دانه برنج و کودکان دو تا ۵ سال به اندازه یک نخود خمیر دندان روی مسواک بگذارید. حتما از نخ دندان برای تمیز کردن دندان های به هم چسبیده استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب نیز تا حدود زیادی می تواند در کاهش احتمال خونریزی لثه در کودکان مؤثر باشد. بسیاری از افراد می دانند که نوشابه و شیرینی ها می توانند برای دندان ها و لثه ها مضر باشند. اما آیا می دانستید که آبمیوه ها و میوه های خشک شده نیز منبعی غنی از شکر هستند؟

چیپس، نان، کراکرها، پاستا، پریتزل ها نیز می توانند باعث خونریزی لثه شوند. مصرف منظم سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی و لبنیات و همچنین میان وعده هایی شامل میوه و پنیر می تواند به کاهش خونریزی لثه کمک کند. یکی از راه های مقاومت در برابر تمایل کودکان به مصرف تنقلات و میان وعده های ناسالم، عدم نگهداری این مواد غذایی در خانه است.

اگر مسواک زدن منظم و رژیم غذایی سالم خونریزی لثه در فرزند شما را طی یک هفته تا ۱۰ روز کاهش نداد، باید اقدامات بعدی صورت گیرد. می توانید مقدار کمی پماد روی لب و لثه های کودک خود بمالید تا از خشک شدن لثه در شب جلوگیری شود. همچنین به دندانپزشک کودکان برای معاینات گسترده تر مراجعه کنید.

با توجه به اینکه التهاب مزمن لثه باید سریعاً درمان شود و کشور امروز در شرایط ویژه کرونایی به سر می برد، در انتخاب دندانپزشک خود کمال دقت را به عمل آورید. دکتر سمانه شیرانی متخصص دندانپزشکی کودکان، با کاهش تعداد بیماران در هر شیفت درمانی، شرایط ویژه ای را برای مراجعین به وجود آورده اند تا از تجمع افراد و احتمال انتقال بیماری کرونا تا حدود زیادی کاسته شود و برای هر یک از مراجعین عزیز، پروتکل های کامل بهداشتی رعایت می شود. بنابراین شما می توانید در صورت وجود مشکل اضطراری، برای تسریع در امر مراجعه از طریق وبسایت دکتر سمانه شیرانی برای تعیین نوبت اینترنتی دندانپزشکی اقدام نمایید یا قبل از مراجعه از طریق پرسش از دکتر در لینک زیر سؤالات خود را پرسیده و در صورت تشخیص دکتر، به مطب مراجعه کنید:

https://drsamanehshirani.com/faq

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.