گیلان- شهرستان تالش در غرب مرکز استان گیلان واقع‌شده و دارای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت با بخش‌های مرکزی، اسالم، کرگان رود و حویق است که بارندگی‌های سیل‌آسا در آخرین روز از تابستان مردم و مسئولان این منطقه را غافلگیر کرد.

باران خسارت از آسمان تالش؛ سیل به تأسیسات زیر بنایی آسیب زد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بارش های سیل آسا طی چهار ساعت تمامی زیرساخت‌ها و تأسسیسات زیر بنایی تالش را با خود درگیر ساخت و ضمن وارد آمدن خسارات بسیاری زندگی مردم این منطقه را مختل کرد.

به‌رغم آنکه هواشناسی گیلان هشدارهای لازم را مبنی بر بارندگی شدید باران صادر کرده بود و دستگاه‌های مختلف به‌اصطلاح از آمادگی برخوردار بودند، اما بارندگی روزهای پایانی تابستان همه را غافلگیر کرد.

انسداد راه‌های روستایی

بارندگی ۳۳.۵ میلی‌متر باران طی شبانه‌روز گذشته در تالش سبب طغیان رودخانه‌ها و سیلاب شده و خسارت‌هایی به تأسیسات زیربنایی و راه‌ها وارد و محور اسالم به خلخال و پل‌های شهر تالش را مسدود کرد و  سبب جاری شدن سیلاب در چهار بخش شهرستان تالش و منجر به قطع آب، برق و گاز برخی روستاهای منطقه شد.

علاوه بر تالش، بالاآمدن آب رودخانه، انسداد برخی مسیرهای روستایی، بسته شدن مقطعی مسیر ترانزیتی تالش – آستارا و آب‌گرفتگی خیابان و معابر ازجمله آورده‌ های باران چهارساعته در تالش بود.

خسارت بارندگی به واحدهای مسکونی

ریزش و رانش محور تالش به «آق اولر» و برخی محورهای روستایی ازجمله پی سرا محله جوکندان، آب‌گرفتگی روستاهای گیخا و شیخ محله، خلیله سرا و باغشلو محله سبب بروز مشکلاتی برای اهالی منطقه شد.

بارندگی چهارساعته در تالش به حدود ۲۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد خسارت زد و به گفته علی درمانی معاون فرمانداری تالش، بارندگی شدید علاوه بر تخریب پل عابر پیاده، راه دسترسی برخی روستاهای بخش مرکزی، مسیر اسالم به خلخال و غیره را دچار آسیب کرد.

وی بابیان اینکه تیم‌های امدادی و عملیاتی راهداری برای خدمات‌دهی به متاثرین از سیلاب و بارندگی به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند، افزود: تلاش برای برقراری آب و برق مناطقی که دچار قطعی هستند، ادامه دارد.

فرماندار با عنوان اینکه عملیات امدادرسانی با فروکش کردن سیلاب تسریع می‌یابد، یادآور شد: سیلاب سبب شده تا تردد از روی ۳۳ پل شهر تالش انجام نشود و خودروها به کمربندی هدایت می‌شوند.

فریبرز مرادی مدیرکل راهداری گیلان هم در همین رابطه از تخریب و رانش در برخی مسیرهای روستایی را ازجمله مشکلات بارندگی شدید بیان کرد و گفت: این بارندگی سبب شد تا منطقه خرجگیل محور اسالم – خلخال را برای ایمنی مسدود کنیم.

وی بابیان اینکه نیروهای راهداری مشغول امدادرسانی در مناطق دچار آسیب هستند، یادآور شد: تلاش برای پاک‌سازی مسیرها از گل‌ولای ادامه دارد.

مدیرکل حمل و نقل و راهداری گیلان، با بیان اینکه بازشگایی مسیرهای در بستر رودخانه هنوز امکان پذیر نیست، گفت: شش محور روستایی کوهستانی در شهرستان تالش به دلیل سیل مسدود شده بود که تا پایان امروز سه مسیر بازگشایی خواهد شد.

 مرادی با اشاره به وقوع بارندگی شدید در مناطق بالادست و کوهستانی شهرستان تالش، اظهار کرد: وقوع سیل در شهرستان تالش موجب مسدود شدن مسیرهای روستایی و کوهستانی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، از بازگشایی سه مسیر باقی مانده طی فردا خبر داد و خاطرنشان کرد: به دلیل فروکش نکردن سیلاب امکان بازگشایی مسیرهای طولارود، سرآگاه و پی سرا وجود ندارد، زیرا این مسیرها در بستر رودخانه هستند.

مرادی، با بیان اینکه گزارشی مبنی بر تخریب پل ارتباطی در شهرستان تالش نداشتیم، عنوان کرد: تنها در شهر تالش یک پل عابر پیاده تخریب شده که با کمک شهرداری اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.