کرمان – از اواخر خرداد تا اوایل پائیز همه‌ساله مصرف و تقاضا برای خرید کود شیمیایی در بین کشاورزان بالا می‌گیرد و لذا دغدغه تهیه کود یکی از درگیری ذهنی تولیدکنندگان در این زمان بوده است اما امسال با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت کود شیمیایی بسیاری از تولیدکنندگان در شوک قیمت‌گذاری و قیمت تمام‌شده محصول قرار دارند.

کشاورزان کرمانی دغدغه تامین کود دارند؛ قیمت کود ریشه ارزانی را می سوزاند

قدس آنلاین-گروه استان ها : ازآنجاکه کودهای پتاسه و فسفات در کشور ما تولید نمی‌شود بلکه باید نسبت به واردات آن اقدام کرد لذا واردات با ارز نیمایی موجب شده تا قیمت یک کیسه کود شیمیایی از ۵۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند و لذا انتظار می‌رود قیمت محصولات کشاورزی از قیمت‌های فعلی در فصل زراعی بعدی افزایش چشمگیری داشته باشد.

خرید تضمینی جواب نمی‌دهد

در همین راستا رحمان سرگزی یکی از کشاورزان جنوب کرمان به ما می‌گوید:  قیمت یک کیسه کود شیمیایی از ۱۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و لذا مصرف یک کشاورز در یک یا دو کیسه خلاصه نمی‌شود که بگوییم تأثیری در تولید ندارد.

وی اظهار می‌کند: در مرحله پیش کشت، پنجه‌زنی، ساقه رفتن، خوشه‌دهی و هم‌چنین پر کردن دانه گندم به‌دفعات نیاز به خرید این کودها داریم و ازآنجاکه در هر هکتار حداقل ۱۰ تا ۲۰ کیلو کودشیمایی باید به اراضی زیر کشت گندم داد لذا این افزایش نه‌تنها محصول را گران تمام می‌کند بلکه کشاورز را در تأمین اعتبار برای خرید نهاده‌های کشاورزی دچار مشکل می‌کند.

وی عنوان می‌کند: واقعاً ما نمی‌دانیم با این افزایش قیمت  پس از برداشت باید محصول جدید را به چه قیمتی بفروشیم؟

این تولیدکننده غلات می‌افزاید: به نظر شما آیا وقتی کود شیمیایی پنج برابر می‌شود آن‌وقت می‌توان از کشاورز انتظار داشت که محصول خود را به قیمت تضمینی به دولت آن‌هم به کیلویی دو الی سه هزار تومان بفروشد؟

وی بابیان اینکه به‌طور حتم امسال و سال بعد مجبور به تغییر نوع کشت خواهیم شد می‌افزاید: به نظرم اگر فلفل دلمه‌ای در گوشه‌ای از زمین بکاریم هم هزینه ما کم‌تر است هم آب کمتری می‌خواهد و هم اینکه می‌توان آن را در بازار به کیلویی ۲۴ هزار تومان در زمستان به فروش رساند و کود شیمایی هم نیازی ندارد!

سرگزی عنوان می‌کند: هزینه تولید محصولات اساسی از قبیل گندم، جو، کلزا بسیار بالاست از آن‌طرف قیمت تضمینی دولت برای خرید بسیار ناعادلانه است لذا در صورتی افزایش ۵۰۰ درصدی کود شیمایی برای کشاورز توجیه دارد که دولت هم محصول گندم را از ما کیلویی ۲۰ هزار تومان خریداری کند.

وی بیان می‌کند: هر کیسه کود سولفات پتاسیم از ۱۱۷ هزار تومان ۵۴۳ هزار و یک کیسه ۵۰ کیلویی«دی آمونیوم فسفات» از  ۱۲۰ هزار تومان بوده به ۴۹۶ هزار تومان رسیده است و این قیمت به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست.

نتیجه گرانی نهاده‌های تولید

بنا بر گفته کارشناسان تهیه کودهای «پتاسه و فسفات» که وارداتی هستند به دلیل افزایش چند برابری قیمت، شوکی به قشر کشاورزان واردشده که تبعات آن نه‌فقط این قشر بلکه با ایجاد خلل درروند تولیدات آن‌ها، چالش و شوک بزرگ‌تری در کشور برای تأمین محصولات کشاورزی به وجود خواهد آمد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بیان می‌کنند: درگیری کشاورزان با این موضوعات موجب بی‌انگیزه شدن آن‌ها می‌شود و لذا عدم سودآوری فعالیت آن‌ها، انگیزه‌شان برای خرد کردن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری که یکی از آفت‌های بزرگ استان است  را افزایش می‌دهد.

کارشناسان حوزه کشاورزی اعلام می‌کنند: وقتی کشاورز با تورم ۷۰۰ درصدی ملزومات کار مواجه می‌شود حق دارد ناراضی باشد و به دلیل تصمیمات اشتباهی که گرفته‌شده، شغلش را عوض کند.

شدت گرفتن شیب تند گرانی

در همین رابطه سعید برخوری مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز با تائید این موضوع که افزایش قیمت نهاده‌های تولید به نفع هیچ‌یک از طرفین تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست بیان می‌کند: سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان و حتی خود وزیر جهاد کشاورزی نیز موافق چنین اتفاقی نیست و در این زمینه جلسات متعددی با شورای اقتصادی و هیئت دولت برگزار شد اما متأسفانه به دلیل شرایط کشور این تصمیم توسط شورای اقتصادی گرفته‌شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت کود باعث تأثیر گذاشتن روی قیمت همه محصولات می‌شود، افزود: در شرایط فعلی کود به‌اندازه کافی در استان موجود است اما گران‌تر شده است و به همین دلیل کشاورزان از مصرف کودهای خارجی به سمت کودهای داخلی گرایش پیداکرده‌اند.

افزایش قیمت کود منجر به گران‌تر شدن قیمت محصولات شود و به همین دلیل در شرایط فعلی هنوز قیمت گندم تعیین نشده است، به‌طورکلی به نظر می‌رسد که چنین تصمیمی به صلاح قشر کشاورز نیست و باید تصمیمات بهتری اتخاذ شود زیرا شیب گرانی شدت می‌گیرد.

وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش بیش‌ازحد قیمت کود شیمیایی عنوان می‌کند: این موضوع موجب شده که بسیاری از کشاورزان برای تأمین نقدینگی به‌منظور خریداری کود با مشکل مواجه شده و لذا اگر کشاورز موفق به فروش محصول خود ب قیمت دلخواه نشود به‌طور حتم تأثیر ناخوشایندی بر شغل وی خواهد داشت و ممکن است بسیاری از آن‌ها را وادار به تغییر شغل و یا تغییر کشت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.