رمانشاه: استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که این ظرفیت برای ۲۱ هزار خانوار ساکن مرز در این استان زمینه‌ای برای فعالیت کول بری فراهم کرده است.

حساب کول بری از قاچاق کالا جداست! سنگینی هزینه‌های قاچاق بر پشت کول بران

قدس آنلاین-گروه استان ها: کول بری ازجمله داستان‌هایی است که تاکنون جان بسیاری را گرفته و البته سوژه برای داستان‌سرایی‌های رسانه‌های بیگانه بوده است.

کول بران در این استان اجناسی را بر روی دوش خود از نقاط صفر مرزی با کشور عراق به داخل ایران حمل می‌کنند و در ازای آن پولی از صاحب بار دریافت می‌نمایند. 

پرت شدن از صخره، تصادف، غرق‌شدگی و سرمازدگی، ریزش کوه یا بهمن، انفجار مین، تیراندازی از سوی مأموران نوار مرزی ازجمله خطراتی است که کول بران را تهدید می‌کند. 

کول بران از نقاط سخت گذر و میانبری عبور می‌کنند که هم زودتر به مقصد برسند و هم از دید مأموران مرزی پنهان بمانند اما همین موضوع باعث ورود آسیب‌های فراوانی به آن‌ها شده است. از سوی دیگر بقایای مین و مواد منفجره باقی‌مانده از زمان جنگ تحمیلی در نوار مرزی ایران با عراق همچنان در این مناطق قربانی می‌گیرد که کول بران یکی از قربانیان آن هستند.

مراودات فقط از گذرگاه‌های رسمی

معاون استاندار کرمانشاه در این رابطه می گوید: تمام کول بران مجوز دار که مشخصات آن‌ها پیش‌ازاین ثبت‌شده می‌توانند برای واردات کالاهای مجوز دار اقدام کنند. البته متقاضیان ابتدا باید نوع کالای وارداتی موردنظر خود را مشخص و سپس نحوه تأمین ارز آن را تعیین کنند.

هدایت حاتمی اظهار می‌کند:  پس از طی کردن این مراحل آنان می‌توانند کالای موردنظر خود را از طریق مرزهای رسمی و زیر نظر گمرک وارد کشور کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که ‌هیچ گذرگاهی برای عبور افراد که قصد واردات کالا به کشور رادارند بازنخواهد شد و باید فقط از طریق گذرگاه‌های رسمی اقدام  شود ادامه می‌دهد: تاکنون چندین بار به‌صورت مشترک با استانداری کردستان برای تقویت تجارت چمدانی با هیئت دولت مذاکره کردیم اما پس از گذشت دو سال تاکنون به نتیجه نرسیده است.

معاون استاندار کرمانشاه توضیح می دهد: مقامات کشوری تأکیددارند که واردات کالا به‌صورت چمدانی باید به‌صورت انفرادی باشد اما ما معتقدیم که تجار ما برای فعالیت در قالب تعاونی‌های کوچک تمایل دارند.

حاتمی می‌افزاید: باید به سمتی برویم که تا حد امکان واردات کالا به‌صورت تجمیعی باشد تا سود بین ساکنان نوار مرز توزیع شود.

با قاچاق کالا برخورد می‌شود

فرماندار پاوه که یکی از شهرستان‌های محل تردد کول بران است نیز تأکید می‌کند: ما با کول بری مشکلی نداریم زیرا قانون برای حمایت از مرزنشینان کول بری را پیش‌بینی کرده است؛ اما ما با قاچاق کالا مخالفیم و با آن برخورد می‌کنیم.

پرویز ایده پور، به رخدادهای اخیر و مطالب منتشرشده در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اتفاقی که این روزها رخ می‌دهد کار قاچاقچیان است که خود را جای کولر قلمداد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.