نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در«وین» تأکید کرد ایالات متحده از این واقعیت به خشم آمده که کسی این کشور را به عنوان عضو برجام با قابلیت استناد به مکانیسم ماشه به رسمیت نمی‌شناسد.

اولیانوف: آمریکا از دیده نشدن در جامعه جهانی خشمگین است

قدس آنلاین: «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در«وین» امروز (دوشنبه) در رشته‌ توییتی به اظهارات «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در انتقاد از کشورهای اروپایی به دلیل عدم حمایت از اقدامات ضدایرانی واشنگتن واکنش نشان داد.

اولیانوف بار دیگر با اشاره به عدم عضویت واشنگتن در برجام و در نتیجه محرومیت این کشور در استناد به «مکانیسم ماشه» گفت: «ایالات متحده مخالفان را تحمل نمی‌کند. به دلایلی نامشخص، واشنگتن معتقد است که انحصار حقیقت دارد و تمامی عقاید دیگر اشتباه است. "فقط یک دیدگاه درست وجود دارد و آن دیدگاه ما (آمریکا) است!" اگر نظر شما مخالف قوانین بین‌المللی و عقل سلیم باشد، چه می‌شود؟». 

وی سپس در ادامه تأکید کرد: ‌«آمریکا بشدت از این حقیقت خشمگین است که عملاً هیچ‌کس آمادگی ندارد این کشور را به عنوان عضو برجام که قادر به فعالسازی مکانیسم ماشه باشد، به رسمیت بشناسد. آمریکا چیزی برای اعتراض به این قضیه ندارد. این یک مورد آشکار از یک محاسبه نادرست ناشی از نقش عظیم ایدئولوژی در سیاست خارجی ایالات متحده است».

اظهارات این دیپلمات روس در حالی مطرح شده است که پامپئو روز یکشنبه هفته جاری از اقدام کشورهای اروپایی در عدم حمایت از تلاش‌های واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران انتقاد کرد.

روز شنبه هفته جاری، پامپئو مدعی شد که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با به پایان رسیدن مهلت سی روزه از زمان اقدام واشنگتن برای فعالسازی مکانیسم ماشه، بازگردانده شده است.

به دنبال بیانیه پامپئو، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که واشنگتن نمی‌تواند به صورت یکجانبه تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را بازگرداند.

وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به اظهارات بورل در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» ضمن انتقاد از کشورهای اروپایی گفت: «اروپایی‌ها در این قضیه به ما نپیوستند. آنها می‌دانند که حق با ما است. آنها به صورت محرمانه به ما گفتند که نمی‌خواهیم فروش تسلیحات مجدداً (به ایران) برقرار شود... اما هیچ تلاشی در این خصوص نکردند. کاری را که باید نکردند. آنها هیچ گزینه و جایگزینی برای آن چیزی ندارند که ما انجام دادیم تا چیزی که نباید، رخ ندهد. امیدواریم به ما بپیوندند. امیدوارم کار درست را در پیش بگیرند».

علیرغم منزوی بودن واشنگتن در پیشبرد طرح بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست اخیراً گزارش کرده است که انتظار می‌رود ترامپ امروز دوشنبه یک دستور اجرایی در زمینه چگونگی اجرای تحریمها و تنبیه ناقضان این دستور العمل صادر کند. وزارتخانه های خارجه و خزانه داری آمریکا نیز در حال تنظیم جریمه ها  و تحریمهایی علیه افراد و برخی شرکتها هستند. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.