رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد گفت: فرش دستبافت شرایط اشتغال زایی بسیار بالایی دارد ولی متاسفانه درحال حاضر با توجه به شرایط کرونا ، وضعیت سخت بازار تولید و... مثل قوانین دست و پاگیر صادرات فرش، فعالیت در این حوزه هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

فرش دستبافت شرایط اشتغال زایی بسیار بالایی دارد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: فرش دستباف ایران از جمله محصولاتی است که از دیرباز مورد توجه مردم جهان بوده است. بازاری که این روزها با مشکلات زیادی مواجه شده است. در توضیح وضعیت حال حاضر بازار صادرات فرش، هادی مخملی رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد بیان کرد: باید ذخایر صادراتی را در چند بخش در نظر بگیریم. بخش اولش همین بحث فرش هایی است که به صورت نو بافته میشود و به مصرف داخلی میرسد و در داخل منازل استفاده می شود. فرش هایی که کهنه شده، کارکرده است و بعد از شست و شو آماده صادرکردن می شود. این فرش ها سبک بافته شده و نقشه و طرحشان امتحان پس داده است.

وی ادامه داد: بخش دیگر صادرات هم که ذخایر تولیدی ماست. که اصلا به همین منظور بافته می شود. متاسفانه با توجه به اینکه درسالهای اخیر سلیقه و ترجیحات مصرف کنندگان در کل دنیا چه در بازارهای صادراتی و چه در بازار داخلی  به سمت استفاده از کف پوش های دیگر است همین عامل خود باعث لطمه زدن به بازار فرش دستباف شده است.

مخملی افزود: موضوع دیگری که  بازار فرش دستباف را با لطمات زیادی مواجه کرده است فاصله قیمتی است که بین فرش ماشینی و فرش دستباف ایجاد شده که بنا به دلایلی تمایل مردم برای استفاده به سمت فرش ماشینی رفته است که از همه این موارد که بگذریم عدم مدیریت درست دولت و عدم حمایتش از حوزه تولید و صادرات فرش ماشینی هم مزید بر علت شد.

مخملی گفت: عدم استقبال مردم از فرش دستباف، عدم حمایت دولت از تولید فرش دستباف و...همه وهمه دست به دست هم داد تا امروز با کمبود ذخایر صادراتی روبه شویم. اکنون زنجیره ارزشی فرش دستباف به چند دلیل با مشکل مواجه است.اول اینکه چون تولید فرش دستباف دیگر برای تولید کننده توجیه اقتصادی ندارد. رکود بازار، شرایط اقتصادی که بر بازار مستولی است مثل نامناسب بودن محیط کسب و کار، بحث  تحریم های ظالمانه و موضوع کرونا هم که مزید برعلت شده است همه اینها  دست به دست هم دادند و شرایطی را به وجود آورده است که عملا صادرات فرش ماشینی دچار چالش شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد بیان کرد: به خاطر قیمت ارز برای  تهیه مواد اولیه با مشکلاتی مواجه هستیم که همین قضیه تاثیرات منفی زیادی بر روی بازار فرش دستباف گذاشته و باعث افزایش قیمتی آن شده است. فرش دستباف یکی سری ویژگی ها و مزیت هایی نسبی دارد که در صورتی که تقویت و حمایت شود مزیت های نسبی اش را از دست می دهد و دارای مزیت رقابتی در بازارهای خارجی می شود. در حال حاضر که مراودات ما با دنیا قطع شده است و ما عملا بازارهای دنیا از جمله بازار آمریکا که 35 درصد صادرات فرش دستیمان را تشکیل می داده  را از دست داده ایم.

وی ادامه داد: از نظر مراوداتمان برای برگشت ارز وشرایط بانک ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم در واقع دچار یکسری مشکلات خود تحریمی شده ایم. متاسفانه یکسری سیاست های غیر کارشناسی از سمت دولت لطمات بزرگی را به صاردات فرش وارد کرده است. همین عوامل به شکل طبیعی حوزه تولید را تحت الشعاع خود قرار داده و به خاطر اینکه تولید به این شکل شده دیگر توجیح اقتصادی ندارد. صنف تولید کنندکان فرش هم به مانند خیلی از صنوف دیگر به عنوان یکی از سرمایه های مولد آهسته آهسته به سمت مشاغل کاذب حرکت کرده اند.

هادی مخملی اضافه کرد: حرکت این گونه فعالیت ها به سمت مشاغل کاذب باعث فرار مالیاتی و درآمدهای باد آورده می شود البته در استان ما این مشکلات به خاطر مثلث اقتصادی که شکل گرفته است باعث شده شرایط  توسعه وکار افرینی خوبی انجام شود و کم رنگ تر جلوه کند. مساله ای که در حوزه تولید فرش ماشینی جزو دغدغه های ماست اشتغال زایی است. فرش دستبافت شرایط اشتغال زایی بسیار بالایی دارد ولی متاسفانه درحال حاضر با توجه به شرایط کرونا، وضعیت سخت بازار تولید و... مثل قوانین دست و پاگیر صادرات فرش، فعالیت در این حوزه هیچ توجیح اقتصادی ندارد. دیگر صادر کننده بااین وضعیت تمایلی به سرمایه گذاری ندارد. حمایت دولت از یک صادر کننده باید به نحوی باشد که او بتواند سرمایه اش را وارد بازار کند این حمایت ها باید به شکلی انجام شود که ریسک پذیری در همه فعالیت های اقتصادی برای انواع و اقسام فعالیت ها کم شود.

وی در توضیح تهیه مواد اولیه برای تولید فرش دستباف گفت: متاسفانه در این خصوص مشکلات زیادی پیش روی ما است چون هم مواد اولیه گران شده و هم کارگاه های مواد اولیه و نخ تابی ابریشم و فراوری ابریشم که قبلا تعدادشان زیاد بود درحال حاضر به تعداد انگشتان یک دست رسیده اند. باید کاری کنیم که این رکود تورمی به ابر تورمی تبدیل نشود. به نظرم با این وضعیت دولت باید به طور جدی در حوزه ی فرش دستبافت ورود پیدا کند. چون فرش دستباف یک تولید ملی است و ارز آوری زیادی برای کشور دارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.