کارگردان خراسانی گفت: مشکل ما استراتژی فرهنگی است. متاسفانه فرماندهان جنگ ما که آن زمان حضور داشته اند علی رغم شعارهایی که میدهند حساسیت های کامل و کافی را در این زمینه ندارند

 نبود هدف گذاری فرهنگی مشکل سینمای دفاع مقدس است/ساخت فیلم در مشهد خیلی سخت است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: دوران ۸ ساله دفاع مقدس دورانی خاص و درخشان در تاریخ کشور ماست که بدون تردید سینما یکی از موثرترین ابزارهای انتقال این ارزش هاست که امروز به‌واسطه کم‌کاری‌ها در این حوزه روز به روز در حال کم رنگ شدن است. دراین کم رنگی متاسفانه سهم شهرستانی ها را اما نمی شود نادیده گرفت. به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس با هادی هاجتمند کارگردان خراسانی فیلم های سینمایی «اشنوگل و مدیترانه» به گفتگو نشسته ایم که می خوانید:  

قدس آنلاین: با توجه به ظرفیت ها و پتانسل هایی که شهری مثل مشهددارد چرا هنرمندان مشهدی تا کنون به فکر ساخت زندگی و فعالیت شهیدان این خطه نیفتاده اید؟ کسانی که هر کدام به طریقی در مسیر جنگ و هشت سال دفاع مقدس تاثیر گذار بوده اند؟ چرا همچین رغبتی در هنرمندان مشهدی وجود ندارد؟

حاجتمند: نه اینقدر هایی هم که می گویید بیکار نبوده اند. خود من چند فیلم سینمایی با موضوع شهدای مشهد ساخته ام درباره شهید برونسی، شهدای کربلای چهار، شهدای فاطمیون مشهد. فیلم سینمایی مدیترانه را  کامل در مشهد ساخته ام. بجز من جواد اردکانی هم دو فیلم سینمایی «شور شیرین» و به «کبودی یاس» را ساخته است. ولی قبول دارم اینها کافی نیست و قبول دارم یک سری کارهای پراکنده و بعضا کم حمایت و کم جان ساخته شده است.

قدس آنلاین: چرا؟

حاجتمند: به این خاطر که حالا که جنگ تمام شده ما به عنوان آدم هایی که با آدم های جنگ مرتبط هستیم دوباره نیاز داریم به اینکه آدم های جنگی  برگردند و به ما کمک کنند. حالا این مرد جنگی ها چه زمان به کمک این بچه ها می آیند؟ وقتی که درک کنند و باور کنند که رسما یک جنگ جدیدی راه افتاده است و این جنگ جدید، جنگ سختی است. برای قدم برداشتن در این جنگ که به جنگ نرم معروفه ما باید با تاریخ و اسطوره هایش آشنا باشیم باید قهرمان هایمان را بشناسیم. گفتید شهیدان مشهد خب ما دراین بخش درحوزه فرماندهان یگان ها فرماندهان ارشد، نیاز به حمایت داریم نیاز داریم بیایند و از این جریان که خیلی هم مساله جدی است حرف بزنند و از آن حمایت کنند. الان دیگر یگان رزمی وجود ندارد الان عصر عصرِ سینماست، عصر عصرِ فرهنگ است، عصر عصرِ هنراست برای این می گویم که ساخت این چند اثر اصلا کافی نیست. امریکایی ها برای جنگشان ده ها و صدها فیلم می سازند و این قشیه هنوز دغدغه آنهاست در حالیکه ما اینجا از آقایان و مدیران فرهنگیمان می شنویم که آقا جنگ تمام شده است این درحالی است که  برای غربی ها جنگ هم از منظر سینما، ژانر و قصه ی دراماتیک و هم از منظر استراتژی فرهنگی و سیاسی  مسئله ی خیلی جدی است. از همه چیز جنگ فیلم میسازند.

قدس آنلاین: دقیقا! در حالی موضوع فیلمهای دفاع مقدس سینمای ما بجز چند نمونه بقیه خیلی بکر و تازه نیست.

حاجتمند:مشکل ما اینها نیست مشکل ما استراتژی فرهنگی است. متاسفانه فرماندهان جنگ ما که آن زمان حضور داشته اند علی رغم شعارهایی که میدهند حساسیت های کامل و کافی را در این زمینه ندارند. حرف من قبل از اینکه بگوییم کارگردان خوب میسازد یا بد می گویم سینما باید با توجه به توانایی و ظرفیتی که دارد باید بیاید و در اولویت انقلاب و نظام قراربگیرد

قدس آنلاین: گفتید حساسیت های لازم در خصوص استراتژی فرهنگی حساسیت های لازم را ندارند. دقیقا چه حساسیت هایی؟

حاجتمند: یعنی حمایت ها و دغدغه هایشان. یعنی آن اقای مدیر به جای اینکه بیاید و نگران میزش باشد باید فکر این را بکند که من در دوره خودم چرا نباید چند فیلم دفاع مقدس بسازم. بیاید و همین را به بالادستی اش به مردم گزارش بدهد. آیا ما برای این کم کاری ها می توانیم در قیامت جواب بدهیم؟ میدانید ما برای هر میزی در این مملکت چقدر شهید داده ایم.

قدس آنلاین: مشکل سینمای دفاع مقدس کجاست؟ آیا بخشی از این قضیه به عرضه و تقاضا بستگی دارد؟

حاجتمند: به نظر من مشکل در استراتژی است. ما هدف گذاری فرهنگی نداریم مخاطب ما برای این سینما پرورش داده نشده است در این زمینه موفق نبوده ایم می گویند فیلمهای جنگی نمی فروشد؟ در حالیکه هنوز پر فروش ترین فیلمهای سینما همان فیلمهای جنگی است نمونه اش آژانس شیشه ای، دیده بان، دوئل و...

در حالیکه در همه این سالها مخاطب درست هدایت نشده است ما ذائقه مخاطب را به سمتی برده ایم که حوصله ی دیدن و شنیدن خیلی از حرف ها را ندارد. اصلا سینما برو های ما کم شده اند. چرا باید از هشتاد میلیون جمعیت فقط سه میلیون نفر به سینما بروند؟ متاسفانه مخاطب ما به دلیل نداشتن استراتژی فرهنگی گمراه شده است.

قدس آنلاین: سینما علم روز است جدایی از سینمای دفاع مقدس ما حتی در به تصویر کشیدن مدافعان حرم هم اثر قابل توجهی نداریم.

حاجتمند: بعد از استراتژی فرهنگی مورد دیگری که باید به آن توجه شود عدم هدایت درست کارگردان ها است. وقتی ارزش گذاری برای یک فیلم حضور آن در چند جشنواره خارجی است خب من کارگردان فیلمی می سازم که بتواند در چند جشنواره  خارجی شرکت کند و نتیجه بگیرد و نتیجه اش هم این می شود که بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی شما یک فیلم خوب در مورد شهید رجایی، شهید بهشتی، شهید لاجوردی ندارید. یک فیلم خوب در مورد هزاران اتفاقی که در این مملکت افتاده است نداریم چرا؟ چون جشنواره ها خواهان این گونه فیلم ها نیستند و فیلم ساز ها هم خیلی رغبت به ساخت این گونه آثار ندارند.

قدس آنلاین: مسئولان شهری ذی ربط مثل حوزه هنری، ارشاد و... چرا از هنرمندان خودشان برای ساخت فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس حمایت نمی کنند؟

حاجتمند: شاید چون خیلی از این سازمانهایی که میگویید خودشان نیازمند حمایت هستند. در حوزه فرهنگ بومی اصلا بودجه ای به این موارد اختصاص داده نمیشود. امسال هزینه ساخت یک فیلم دفاع چهار میلیارد تومن است. مگر کل بودجه جایی مثل ارشاد چقدر است؟

قدس آنلاین: می گویید عملا شهرستان ها جای مناسبی برای سخت فیلمهایی دفاع مقدس نیست؟

حاجتمند: نه ندارند. شاید هم وجود دارد ولی خود من فیلمی را که در مشهد ساختم اگر در تهران میساختم هزینه خیلی کمتری داشت. ساخت فیلم در مشهد خیلی سخت است. من زمان ساخت فیلم سینمایی یک هلیکوپتر نداشتم. حتی بیشتر از ده روز نمی توانستم از یک لوکیشن استفاده کنم. به نظرم فیلم ساختن در مشهد تراژدی بزرگی است. فیلمسازی در تهران جدی و حرفه ای است اصلا شغلشان این است در حالی که ما در مشهد یک چنین شغلی نداریم. مشهد با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد هنوز یک چنین چیزی هنوز جا نیفتاده است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.