عضو ستاد اطلاع رسانی آزاد سازی سهام عدالت با اشاره به اینکه کسانی که روش غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده اند باید صبر کنند تا شرکت‌های سرمایه گذاری استانی آنها در بورس درج و نماد آن باز بشود، گفت: شرکت‌های سرمایه گذاری استانی برای افراد خرید و فروش نخواهند کرد بلکه برای خرید و فروش سهام عدالت به روش غیرمستقیم افراد باید کد بورسی داشته باشند.

داشتن کد بورسی برای فروش سهام عدالت به روش غیرمستقیم الزامی است/ کندی روند فروش سهام عدالت تحت تأثیر شرایط بورس

قدس آنلاین؛ اعتراض‌ها به تأخیر در فروش سهام عدالت و گلایه سهامداران از اکثر  کارگزاری‌ها چه بانکی و چه غیربانکی، به علت به فروش نرفتن سهام عدالت و عدم واریز وجه طی هفته‌های اخیر بالاگرفته است.

این در حالی است که روند فروش سهام عدالت از زمان افت شاخص بورس در مرداد ماه کند شد و مدیران کارگزاری‌ها در پاسخ به این پرسش که فروش سهام عدالت را چه می شود؟ علت را به محدودیت‌های در نظرگرفته شده از سوی نهادهای نظارتی مرتبط می دانند.

روند فروش سهام عدالت با سختی هایی مواجه شده است

«مهدی نعمتی» عضو ستاد اطلاع رسانی آزاد سازی سهام عدالت در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با مشکلات پیش آمده در رابطه با فروش «سهام عدالت» گفت: متاسفانه به دلیل شرایط کنونی بازار روند فروش سهام عدالت با سختی هایی مواجه شده است و عملا بازار فرصت فروش سهام نمی دهد؛ البته آمار و ارقام حاکی از آن است که درخواست فروش سهام عدالت طی روزهای اخیر کاهش چشمگیری داشته است چرا که مردم هم امیدوار هستند که روند بازار بهتر بشود و سهام عدالتشان را در نرخ‌های بالاتری به فروش برسانند یا اینکه از طریق دریافت کارت اعتباری اقدام کنند.

وی اظهار داشت: شورای‌ عالی بورس پس از اینکه مراحل آزادسازی سهام عدالت آغاز شد مصوبه‌ای را گذراند مبنی بر اینکه ۳۰ شرکت سرمایه گذاری استانی باید بصورت مستمر وارد بازار سرمایه ایران شود تا سهامدارانی که روش غیر مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند بتوانند سهام خود را از طریق این شرکت‌ها مدیریت کنند.

عضو ستاد اطلاع رسانی آزاد سازی سهام عدالت گفت: در همین راستا از مرداد ماه امسال فرآیند ثبت شرکت های سرمایه گذاری استانی و افزایش سرمایه آنها آغاز شد و در حال حاضر ۲۳ شرکت سرمایه گذاری استانی در بورس اوراق و بهادار تهران ثبت شده اند.

نعمتی افزود: کار بازگشایی نماد معاملاتی ۳ شرکت سرمایه گذاری استانی مربوط به خراسان جنوبی، خراسان شمالی و قم در بورس انجام شده و سهامداران این ۳ استان می‌توانند سهام عدالت خودشان را بصورت واحدهای صندوق های سرمایه گذاری خرید و فروش کنند.طی ۲ تا ۳ هفته آینده ۷ شرکت سرمایه گذاری استانی دیگر وارد بورس اوراق و بهادار یا فرا بورس ایران خواهند شد و حدود ۳۰ میلیون سهامدار سهام عدالت که به روش غیر مستقیم می‌خواهند سهام خود را مدیریت کنند از طریق شرکت های استانی این کار را انجام خواهند داد.

خرید و فروش سهام عدالت به روش غیرمستقیم

وی به کسانی که روش غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند و می‌خواهند سهامشان را به فروش برسانند، گفت: کسانی که روش غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند باید صبر کنند تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی آنها در بورس درج و نماد آن باز شود. طی دو تا سه هفته آینده ۷ شرکت سرمایه گذاری استانی دیگر وارد بورس اوراق و بهادار یا فرا بورس ایران خواهند شد. با ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه تمام افرادی که سهام عدالت دارند و بصورت غیر مستقیم سهام خود را آزاد کرده‌اند می‌توانند بعد از اینکه قیمت سهام روی تابلو درج شد با گرفتن کد بورسی اقدام به خرید و فروش کنند. برخی به غلط تصور می‌کنند که شرکت‌های سرمایه گذاری استانی قرار است برای آنها خرید و فروش کند که تصور اشتباهی است.

خرید و فروش سهام عدالت به روش مستقیم

نعمتی تصریح کرد: برای فروش مستقیم سهام عدالت نیز دو شیوه وجود دارد یا به بانک مراجعه کنند که نیاز به کد بورسی ندارد  یا از طریق کارگزاری اقدام به فروش سهام کنند. وقتی از طرف کارگزاری اقدام می‌کنند می‌توانند انتخاب کنند که تا سقف ۶۰ درصد چه سهامی را به فروش برساند اما در روش مراجعه به بانک، دارنده سهام عدالت به بانک تعهد می‌دهد که بانک ۳۰ درصد سهام را به انتخاب و اختیار خودش تصمیم به فروش بگیرد؛ بانک ها نیز سهام را در کارگزاری‌های خودشان بر اساس شرایط بازار به فروش می‌رسانند.

عضو ستاد اطلاع رسانی آزاد سازی سهام عدالت درباره شرایط کنونی بازار سرمایه به سهام داران توصیه کرد: متاسفانه در شرایط کنونی بازار توصیه ما به سهامداران صبوری است. متأسفانه در بازار شاهد رفتار هیجانی هستیم و ورود و خروج هیجانی به بازار یکی از مشکلات عمده بازار سرمایه ما است؛ سرمایه گذاری بلند مدت و گرفتن مشورت بهترین کار در رابطه با بازار سرمایه و شرایط حساس کنونی است.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    0 1
    موقعی که قرار بود روش مستقیم وغیر مستقیم انتخاب کنیم گفتند فقط سه هفته طول میکشه شرکت های استانی وارد بورس بشند الان میگن تا یه سال طول میکشه اونقدر تعریف روش غیر مستقیم دادند که مستقیم نزدیم الان که به پولممون نیاز داریم و میخایم بفروشیم میگن تا یه سال صبر کنید
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 1
    سلام . قطعا افرادی که مبادرت به فروش 60 درصدی سهام خود نمودند ، افرادی هستند که نیاز مند دریافت مبلغ حاصله می باشند که متأسفانه با این روند فراز و نشیب که حاصل بی تدبیری است خلایی در وضعیت اقتصادی سهامداران است . سوال اینجاست آیا با افزایش سهام باز هم این وضعیت با تأخیر انجام و بعلت سوء استفاده افراد سود جو در ابتدای امر به حساب سهامداران واریز می گردید .
  • محمد حسن موفق ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 1
    با سلام . افرادی که بعلت مشکلات اقتصادی و معیشتی مبادرت به فروش درصدی ازسهام خود نمودند امیدوار بودند که با دریافت آن گره ای از مشکلات خود را حل نمایند که متأسفانه با بی دبیری مسولان امر امید آنها به یأس مبدل گردید . حال این سوال مطرح می باشد آیا اگربورس حرکت صعودی پیدا می کرد باز هم این تأخیر در واگذاری مبالغ به صاحبان آن با تأخیر صورت می گرفت یا افراد حقوقی بورس در ساعت اولیه برای سود بیشتر مبادرت به خرید آن می کردند .
  • حسین باقری قلعه جوقی ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 1
    السلام علیکم ...بعد از 12 ...13 سال داد و بیداد که سهام عدالت میاید و بیعدالتی ها را از بین میبرد ؛مسئولین ما را سرگردان کرده اند...اولا جای کلمه مستقیم و غیر مستقیم را عوض کرده اند..یعنی افرادی که از طریق شرکتهای استانی میتوانند بفروشند روششان مستقیم تر است ولی آن را میگویند غیر مستقیم ...من که باید یا به بانک واگذار کنم یا به کارگزاری و هیچ اختیاری در تعیین قیمت ندارم این غیر مستقیم است که آقایان اسمش را مستقیم گذاشته اند من از این سهام گذشتم و همه اش را مجانی به مسئولین بخشیدم ...نوش جانتان
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    0 0
    یک زمان درست مشخص نمی کنن که تا کی سهامدارای روش غیر مستقیم باید صبر کنن و این سهمی که هر یک از سهامدارای روش غیر مستقیم دارن مثلا سهم من ۳۸۰ تومن هست خب این پول کجاست؟! دارن باهاش چکار میکنن؟! آیا سپرده حساب میشه این پول ؟! یا آیا به شرکتی داده شده ؟!اگه به شرکتی داده شده چرا سودی نداره ؟! یا دست خود دولته ؟!اگه دست دولت هم باشه باید یه سودی به مردم برسه !!! همه جا میگن شاید یک سال طول بکشه که به شرکتهای استانی وارد بشیم خب تا یک سال سهم من که ۳۸۰ تومن هست همین مقدار هست؟ یا سود بهش تعلق میگیره و بیشتر میشه؟!!! من تنها برای خودم نمیگم... اگه شما تعداد سهامدارای روش غیر مستقیم رو بدست بیارید و مبلغ سهم هر سهامدار رو بدست بیارید و ببینید چقدر میشه و یک مبلغ بزرگی بدست میاد خب این مبلغ به دست کی میرسه بدست ما که نمیرسه؟!!!