معاون قضایی رییس‌کل دادگستری و رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری در راستای استفاده از ظرفیت های مردمی برای ایجاد صلح و سازش در سطح کشور ، طرح همیاران شورای های حل اختلاف در خراسان رضوی و شهر مشهد به عنوان استان پایلوت در ۱۲۰مسجد مشهد اجرایی شد .

 اجرای طرح همیاران شورای های حل اختلاف در خراسان رضوی/تعیین تکلیف نیروهای شورای حل اختلاف طی ۳ سال آینده

به گزارش قدس آنلاین، محمود رفسنجانی د رنشست خبری در مشهد اظهار کرد: در حال حاضر ۳۳۵ شعبه شورای حل اختلاف در خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۱۰۹شعبه در شهر مشهد و ۲۲۶شعبه نیز در سایر شهرستان های استان حضور دارند.

وی تصریح کرد: ۱۰۶۱نفر در این شعبه ها مشغول به فعالیت هستند که ۳۵۳نفر آنها در مشهد و ۱۰۸نفر در شهرستان های دیگر استان می باشند. همچنین افرادی که به عنوان نیروهای ستادی و اجرای احکام فعالیت دارند ۸۴۷نفر می باشند که ۴۵۹نفر مربوط به مشهد و۳۸۸نفر مربوط به شهرستان ها هستند. در مجموع ۱۹۰۸نفر در شورای حل اختلاف استان فعالیت دارند که ۸۱۲نفر آنها مربوط به شهرستان مشهد و ۱۰۹۶مربوط به سایر شهرستان ها می باشند.

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری و رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی افزود: تعداد پرونده های وارده به این مجموعه در سال گذشته ۲۹۴۷۲۶فقره پرونده بوده است که ۲۹۳۸۰۲فقره آن مختومه شده است که از این تعداد ۵۱۹۵۸مورد به صلح و سازش منتهی شده است . همچنین در ۵ماهه ابتدایی سال جاری نیز ۱۲۶۴۰۵پرونده در شورای حل اختلاف استان مطرح شده است که ۱۲۵۸۹۶مورد آن مختومه گردیده است که ۲۲۸۰۶مورد آن به صلح و سازش منجر شده است.

رفسنجانی تصریح کرد: از پرونده های مختومه سال قبل ، تعداد پرونده هایی که مورد اعتراض و تجدید نظر قرار گرفته اند ۱۲۸۲۳مورد بوده است که رای های صادر شده در ۲۰۰۴ مورد آن نقض و مابقی تایید شده اند که  این موضوع نشان دهنده این  است که افرادی که به شورای های حل اختلاف  استان مراجعه می کنند از رای ها و تصمیمات گرفته شده در این مجموعه رضایت داشتند و همچنین رای های صادر شده با در نظرگرفتن تمام مستندات مربوط به پرونده ها از دقت کافی برخوردار بوده اند.

وی ادامه داد: از آذر ماه سال گذشته رسیدگی الکترونیکی به پرونده ها با سه عنوان نظیر گواهی حصر وراثت ، تخلیه فوری و تامین دلیل در این مجموعه آغاز شد که در سال گذشته ۲۳۴۸پرونده از این طریق رسیدگی شدند در صورتی که در دادگاه های عمومی و انقلاب مشهد ۱۹۳۰پرونده به این شیوه مورد بررسی قرار گرفت  و همچنین در ۶ماه اول سال جاری ۴۱۱۷پرونده از طریق شوراهای حل اختلاف به صورت الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت در صورتی که در محاکم عمومی و انقلاب مشهداین موضوع  ۱۷۰۵ مورد بوده است.

رفسنجانی بابیان اینکه این مجموعه از لحاظ امکانات سخت افزاری در مضیقه قرار دارد، افزود: همه ابلاغات این مجموعه به صورت الکترونیکی انجام می شود و شیوه سنتی به جز موارد ضروری کنار گذاشته شده است .

وی ادامه داد: از زمان انتصاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه ، تحول جدی در مجموعه شورای حل اختلاف مورد توجه قرار گرفته و طرح اصلاح این مجموعه نیز از طرف قوه قضائیه تقدیم دولت شده است تا از طریق این قوه به مجلس ارائه شود. در این لایحه عنوان شده است که بیشتر زمان شورای های  حل اختلاف در زمینه صلح و سازش پرونده ها صرف شود و ماده ۹ که ماهیت رسیدگی دارد پس از تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی از بین خواهد رفت و بیشتر در ارتباط با پرونده های صلح و سازش رسیدگی ها صورت خواهد گرفت.

وی افزود : از ابتدای سال جاری  در راستای استفاده از ظرفیت های مردمی برای ایجاد صلح و سازش در سطح کشور ، همیاران شورای های حل اختلاف در خراسان رضوی و شهر مشهد به عنوان استان  پایلوت راه اندازی شد که در این راستا قرار است از ظرفیت ۱۲۰مسجد استفاده شود که تاکنون ۴۰مورد آن در حوزه قضایی ناحیه ۴ مشهد  انجام شده است  و در ۴۰مسجد در ناحیه ۲قضایی مشهد طی یک ماه آینده و ۴۰مسجد در ناحیه ۶ مشهد طی ۲ ماه اینده این طرح اجرایی خواهد شد.

وی بیان داشت: در این طرح امام جماعت هر مسجد به عنوان رئیس شعبه همیاران شورای حل اختلاف و ۴نفر از معتمدین و بزرگان مسجد که از افراد ریش سفید و متنفذ آن منطقه هستند به عنوان اعضای بعدی این شعبه فعالیت خواهند داشت و در مرحله اول قرار است که پرونده های کیفری جرائم قابل گذشت به این مجموعه ها ارجاع داده شود که در مرحله اول در فاصله کمتر از ۲ ماه تعداد۷۹۲فقره پرونده به ۴۰مسجد در ناحیه ۴ارجاع داده شده اند که از این تعداد ۴۳۳مورد منتهی به صلح و سازش ، ۲۳۷مورد با عدم سازش و یا عدم دسترسی به یکی از طرفین دعوا مطرح شده است .

رفسنجانی بابیان اینکه طرح همیاران شورای حل اختلاف در اداره ها و اصناف نیز اجرایی خواهد شد، افزود: یکی از اقدامات خوب دیگری که در این استان اجرایی شد تشکیل شعبه سفیران ضامن آهو که اعضای ان خادمان امام مهربانی ها  از اقشار مختلف می باشند  که در زمینه پرونده های مختلف بویژه پرونده های قصاص نفس که زمینه صلح و سازش برای آنها فراهم است را پیگیری و مختومه کنند که در ۶ماهه گذشته ۴۱پرونده قصاص نفس در شهر مشهد از این طریق به سازش ختم شده است اگرچه یادآوری این نکته نیز حائز اهمیت است که تلاش برای سازش پرونده های قصاص نفس تنها برای افرادی که به صورت غیر عمد و بر اساس هیجانات درونی منجر به قتل شده اند مورد بررسی قرار می گیرد و پرونده قصاص افرادی که منجر به ایجاد اختلال در نظم عمومی و خدشه دار کردن امنیت جامعه شده اند از دستور کار این مجموعه خارج هستند.

وی افزود: همچنین این مجموعه یک شعبه ویژه اصحاب رسانه استان  نیز تشکیل داده است که در هر پرونده قضایی که یک طرف آن یکی از اصحاب رسانه باشد به این شعبه  که در محل دادگستری خراسان رضوی در بلوار ساجدی است ارجاع و مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره وضعیت استخدامی نیروهای شاغل در شورای های حل اختلاف نیز گفت: در این مجموعه دو نوع نیرو در حال فعالیت هستند دسته اول افرادی هستند که بازنشسته بوده و با این مجموعه همکاری می کنند و دسته دیگر افرادی هستند که در هیچ  اداره دیگری شاغل نبوده و از ابتدای راه اندازی این مجموعه با این مرکز همکاری داشته وشاغل هستند . همچنین  از زمان حضور رئیس جدید قوه قضائیه تعیین تکلیف افراد شاغل در این مجموعه مورد تاکید قرار گرفته است و مقرر شده است که طی ۳ سال آینده وضعیت نیروهای شاغل در این مجموعه تعیین تکلیف شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین در ارتباط با تاثیر کرونا برافزایش پرونده ها در ۵ماهه ابتدایی سال جاری در خراسان رضوی نیز گفت:  در ۵ماهه سال گذشته ۱۲۴۹۸۱فقره پرونده به این مجموعه ارجاع شده است که این امار در سال جاری ۱۲۶۴۰۵پرونده بوده است همچنین درارتباط با مصوبات ستاد کرونا مبنی بر فرصت ۲ماهه به مستاجران و سکونت در محل تا زمان ادامه شیوع ویروس کرونا ، برای ۲۶۹۵پرونده مطرح شده با این موضوع در مشهد ،  دستور تخلیه برای ۷۵۲مورد صادر شده ولی در راستای عمل به  مصوبه  ستاد کرونا اجرایی نشده اند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.