رئیس جمهوری چین در سخنرانی مجازی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد که کشورش از نظام بین المللی با محوریت سازمان ملل حراست خواهد کرد

رئیس‌جمهور چین: از سازمان ملل حراست خواهیم کرد

قدس آنلاین:  «شی جین پینگ»  روز سه‌شنبه در سخنرانی ویدئویی خود در هفتاد و پنجمین نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد که به دلیل شیوع کرونا در آمریکا، به صورت مجازی برگزار شد بر پیشبرد چند جانبه گرایی و مخالفت با یکجانبه گرایی و اینکه صدای کشورهای درحال رشد باید شنیده شود، تاکید کرد.

سازمان ملل متحد که با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و با ۵۱ امضا از سوی کشورها ایجاد شد، اکنون به یک نهاد با ۱۹۳ کشور تبدیل شده است. این سازمان در شرایطی هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود را گرامی می دارد که هنوز نیز نماینده چند جانبه گرایی است اما به گزارش تلویزیون مرکزی چین با ظهور یکجانبه گرایی و همه گیری با چالش هایی بی سابقه روبرو شده است.  

از جمله این چالش ها که رییس جمهور چین هم به آنها اشاره ای کرد ابتلای بیش از ۳۱ میلیون نفر به ویروس کرونا و مرگ بیش از ۹۶۰ هزار نفر در سراسر جهان بوده است و اکنون یکی از مباحث نقش سازمان ملل در پسا کرونا است.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین پیشتر در سخنرانی بزرگداشت این سالگرد تاکید کرد که سازمان ملل باید عدالت را حفظ کند زیرا کشورها، صرف نظر از اندازه آنها، برابر هستند و باید به هر یک احترام گذاشته شود.  

وی افزود که این یکی از الزامات پیشرفت زمان و مهمترین اصل در منشور سازمان ملل است این سازمان باید متعهد به دستیابی به رشد مشترک از طریق مشاوره و همکاری باشد و از کشورهای جهان خواست که امنیت مشترک را حفظ کرده و ثمرات توسعه را به اشتراک بگذارند.

رییس جمهور چین خواستار افزایش نمایندگی و صدای بلندتر برای کشورهای در حال توسعه در سازمان ملل و حفظ اهداف و اصول منشور سازمان ملل شد و گفت: سازمان ملل متحد باید همکاری بین المللی را ارتقا بخشد و برای حل مشکلات مختلف در جهان تلاش کند.  باید امنیت، توسعه و حقوق بشر را به روشی متعادل پیش ببرد و تأکید بیشتری بر توسعه در دستور کار جهانی داشته باشد.

وی بار دیگر بر تعهد چین به چند جانبه گرایی و عزم راسخ برای حفاظت از نظام بین الملل با محوریت سازمان ملل متحد تاکید کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.