دبیر جایزه ادبی مشهد گفت: شهر مشهد با ادبیات پیوند خونی دارد و وقتی اسم مشهد و خراسان به زبان‌ها می‌آید نام بعضی افراد بزرگ در ذهن‌ها مرور می‌شود.

مشهد با ادبیات پیوند خونی دارد

به گزارش قدس آنلاین، حسین لعل بذری در نشست تخصصی ادبیات در آئینه شهر که با موضوع برگزاری جایزه ادبی مشهد، در خانه تاریخی داروغه برگزار شده بود، درباره این جایزه ادبی اظهار کرد: جایزه ادبی مشهد که فراخوان آن را از ۴۰ روز پیش منتشر کرده‌ایم به همت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در سه بخش شعر، داستان و روایت‌نگاری برگزار می‌شود که بخش روایت‌نگاری با محوریت و موضوع مشهد و باقی بخش‌ها آزاد است. کلیت رقابت‌ها در این جایزه نیز در دو بخش کتاب منتشر شده و تک اثر چاپ نشده است؛ بخش اول آن مربوط به کتاب‌های منتشر شده در حوزه شعر کلاسیک، نو و آزاد و مجموعه داستان و رمان است که به کتاب‌های منتشر شده در سال ۱۳۹۸ اختصاص یافته و در دبیرخانه دریافت می‌شوند. در بخش تک اثر نیز بخش‌های شعر، داستان کوتاه و روایت‌نگاری وجود دارد که مربوط به آثار چاپ نشده است.

وی افزود: یک سری از نشان‌ها را برای بخش‌های مختلف این جایزه نام‌گذاری کرده‌ایم، در بخش شعر کلاسیک نشان ویژه ملک الشعرای بهار را به بهترین اثر کلاسیک اهداء خواهیم کرد، برای بخش شعر نو و آزاد نشان اخوان ثالث را خواهیم داشت و همین‌طور برای بخش داستان نشان توس و برای بخش روایت‌نگاری نشان بیهقی را به برگزیدگان اهداء خواهیم کرد.

دبیر جایزه ادبی مشهد در رابطه با انتخاب دبیران و داوران این جایزه ادبی تصریح کرد: در انتخاب دبیران بخش‌های مختلف جایزه سعی کرده‌ایم که تنوع داشته باشیم و از نقاط مختلف جغرافیایی کشور در خدمتشان هستیم. در انتخاب داوران نیز به سمت داورانی رفته‌ایم که تکراری نباشند و در جشنواره‌ها و جایزه‌های زیادی داوری نکرده باشند و تنوع نگاه در حوزه ادبیات و جوان بودن آن‌ها هم مدنظر بوده است.

لعل بذری در خصوص تمدید بخش کتاب‌های چاپ شده گفت: مهلت ارسال آثار برای بخش کتاب‌های منتشر شده دیروز به اتمام رسیده بود، اما اعلام می‌کنم که این مهلت ۱۵ روز دیگر تمدید می‌شود و در بخش تک اثر نیز تا پایان مهرماه پذیرای آثار هنرمندان خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: جایزه ادبی مشهد صرفا رویدادی منحصر به انتخاب چند اثر و چند نفر نخواهد بود و سعی بر آن داریم که از تمام ظرفیت‌هایی که در زمینه ادبی، چه در مشهد و چه در شهرهای دیگر داریم، استفاده کنیم. از دوستان بزرگواری که می‌توانند به ما کمک کنند خواهش کرده‌ایم تا ما راه همراهی کنند که اگر مقدور باشد و کرونا اجازه دهد مراسم حضوری برای اختتامیه داشته باشیم و کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های آموزشی را برگزار کنیم. قصد این را داریم که با همراهی ناشران، نمایشگاهی کامل و خوب از آثار شاعران و نویسندگان کشور در سه روز پایانی جایزه داشته باشیم.

دبیر جایزه ادبی مشهد ادامه داد: هرکدام از ما نسبت به شهرمان تعهد و دیِنی داریم که باید آن را ادا کنیم، فکر می‌کنم که ادبیات به ما این مجال را می‌دهد که دیِن‌مان را به شهرمان، اطرافیان و انسان‌ها ادا کنیم و اگر واقعا از فرصت‌هایمان استفاده کنیم به نتایج خوبی می‌رسیم.

وی گفت: اکنون نیز ادبیات این فرصت را به ما داده که در اولین روزهای پاییز بتوانیم در خانه‌ای قدیمی و به این زیبایی دور یکدیگر جمع شویم و گذشته این خانه را در لایه لایه‌های این آجرها و پنجره‌ها تخیل کنیم و چیزی به جز ادبیات نمی‌تواند به ما این کمک را بکند.

لعل بذری افزود: یکی از دلایلی که نشان‌های جایزه را با عنوان افراد و مکان‌ها نام‌گذاری کرده‌ایم سابقه درخشان خراسان در زمینه ادبی بوده است، وقتی از شعر نو صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم از کنار نام مهدی اخوان ثالث گذر کنیم. چه در مشهد باشیم و چه نباشیم، وقتی شعر کلاسیک را مرور می‌کنیم و می‌خواهیم از آن در دوره‌ای نام ببریم در مشهد به ملک‌الشعرای بهار می‌رسیم. اگر فهرست شُعرای مشهد را بررسی کنیم به بسیاری از نام‌ها می‌رسیم که قهرمان و فرخ نیز جزو آن‌ها هستند و وقتی از روایت نگاری در مشهد نام می‌بریم نمی‌توانیم بیهقی را نادیده بگیریم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.