احسان عامری مقدم، مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس در رابطه با بروز برخی مشکلات در روند فروش سهام عدالت گفت: کندی روند خرید و فروش سهام عدالت با نیت کنترلی و صیانت از حقوق سهام داران صورت می گیرد.

دلیل مشکلات موجود در روند خرید و فروش سهام عدالت چیست؟/چرا مبالغ ناشی از فروش یکجا واریز نمی‌شود؟

قدس آنلاین؛ اعتراض‌ها به تأخیر در فروش سهام عدالت و گلایه سهامداران از اکثر  کارگزاری‌ها چه بانکی و چه غیربانکی، به علت به فروش نرفتن سهام عدالت و عدم واریز وجه طی هفته‌های اخیر بالاگرفته است.

این در حالی است که روند فروش سهام عدالت از زمان افت شاخص بورس در مرداد ماه کند شد و مدیران کارگزاری‌ها در پاسخ به این پرسش که فروش سهام عدالت را چه می شود؟ علت را به محدودیت‌های در نظرگرفته شده از سوی نهادهای نظارتی مرتبط می دانند.

کندی روند فروش سهام عدالت در راستای صیانت از حقوق سهام داران است

«احسان عامری مقدم»، مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس در گفت و گو با قدس آنلاین در رابطه با مشکلات پیش آمده در رابطه با فروش «سهام عدالت» گفت: طبیعتا از همان ابتدای امر به خاطر نگاه ویژه‌ای که به دارندگان سهام عدالت بود، فرایند کار کاملا به صورت بازاری سپرده نشد؛ درواقع تمام معاملاتی که در این حوزه می‌خواهد انجام شود چه آن زمانی که سهام عدالت در تابلوی اصلی بود و بعد به خاطر شرایط بازار از یک مقطعی از تابلو خارج شد و به صورت بلوکی شد، تمام اینها به جهت حساسیتی که وجود دارد تمام اوردرها(سفارشات) باید با تأیید ناظر و تائید سازمان انجام گیرد. قدری از طولانی شدن روند خرید و فروش سهام عدالت طبیعتا به این دلیل صورت می‌گیرد؛ به طور مثال فرد به کارگزاری مراجعه می‌کند و سفارش خود را می‌دهد طبیعتا کارگزار هم می‌گوید اجازه انجام معاملات هنوز بنا به صلاحدید و مصلحت شما از سوی سازمان به ما داده نشده است.

عامری مقدم تأکید کرد: این کندی ها در راستای صیانت از حقوق سهام داران است به ویژه در ایامی که ما شاهد ریزش ها در بورس هستیم اگر می‌خواستیم خرید و فروش سهم عدالت کاملا خارج از روند کنونی و به صورت کاملاً مستقیم در تابلوی اصلی در کارگزاری‌های اصلی صورت بگیرد هم به بدتر شدن شرایط بازار کمک می‌کرد و به خاطر بدترشدن شرایط بازار هم آن بخشی که سهام دار تصمیم به فروش داشت(حداکثر ۶۰ درصد) با قیمت پایین تر صورت می‌گرفت و هم آن باقی مانده سهام عدالت(۴۰ درصد) ارزش خود را از دست می‌داد.

چرا  مبالغ ناشی از فروش سهام عدالت  یکجا واریز نمی شود؟/توقعی که وجود دارد که ما امروز سفارش بدهیم و به فروش برسد نشدنی

وی تصریح کرد: پس طبیعی است که با این دو هدف قدری روند کنترل شود، قبول داریم که قدری روند طولانی شده است که به جهت همین صیانت از حقوق سهام داران و بعضا به خاطر معاملات تکه تکه سهام توسط کارگزاری ها بروز پیدا کرده است؛ اینکه برخی دارندگان سهام عدالت که اقدام به فروش بخشی از سهامشان کرده اند اظهار می‌کنند که مبالغ به صورت خرد خرد به حسابشان واریز می شود به خاطر همین مکانیزمی است که در پیش گرفته شده است. ماهیت موضوع این است که اگر از مشکلات زیرساختی و فناوری اطلاعاتی که در ابتدا وجود داشت و قدری ناهماهنگی بین خصوصی سازی و سپرده گذاری و مشکلات شِباهای نامعتبر اگر بگذریم در حال حاضر کندی روند خرید و فروش سهام عدالت با نیت کنترلی و صیانتی تحت نظر ناظر معاملات صورت می‌گیرد و به طور طبیعی توقعی که وجود دارد که ما امروز سفارش بدهیم و به فروش برسد نشدنی به نظر می رسد.

وی ادامه داد: اگر خاطرتان باشد چه آن زمانی که در بانک ها نیز مردم مراجعه کردند و اقرارنامه ای را پر کردند سر زمان و قیمت اختیار را به بانک ها و شرایط بازار  واگذار کرده‌اند ؛ الان هم همین طور است ؛ شما الان یک قیمتی را روی تابلو می بینید و ممکن است سفارش فروش بدهید  اما ممکن است معامله امروز انجام نشود یا توسط ناظر تائید نشود و ممکن است طی یک هفته این قیمت با نوسان مختلفی مواجه شود. درواقع معاملات سهم ممکن است همان لحظه با همان قیمت و نیتی که شما دارید انجام نشود به همان علتی که بالاتر گفته شد برای پیشگیری از آسیب و ضرر و زیان به سهام دار اتفاق می افتد.

برای فروش غیرمستقیم سهام عدالت نیاز به کدبورسی است/ممکن است بانک ها تسهیلاتی ارائه کنند

 مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس در رابطه با نحوه فروش سهام عدالت در شیوه غیرمستقیم نیز گفت: در روش مستقیم فرد اعلام می‌کند که درصدی از سهامی که بابت سهام عدالت به من تعلق میگیرد در پرتفوی من نمایش داده شود و مدیریتش دست خودم باشد. در روش غیرمستقیم طبق آنچه توسط وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی اعلام شد، شما به طریق غیرمستقیم در منافع و سهام داری شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهیم می‌شوید.

 این مدرس دانشگاه افزود: افرادی که شیوه غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند درواقع سهام دار شرکت‌هایی خواهند شد که دارایی این افراد از سهام عدالت در ظرف آنها ریخته شده است. بسیاری از این شرکت ها ثبت شده و به سرعت این فرآیند دارد تکمیل می شود طبیعتا فرآیند آزاد سازی و بهره مندی از منافع سهام عدالت برای افرادی که شیوه غیر مستقیم را برگزیده اند منوط به این است که سرمایه گذاری استانی آن منطقه وارد بورس شود پذیره نویسی انجام گیرد و روی تابلو بیاید و این افراد بعد از این مراحل می‌توانند آن میزان از منافع و سهامی که از آن سرمایه گذاری استانی در اختیار دارید، می‌توانید معامله کنید.

به گفته عامری مقدم سیاست گذار به لحاظ شرایط خاص مثل همان روزهای ابتدای آزادسازی سهام عدالت که در شیوه مستقیم سیستم بانکی را هم دخیل کردند ممکن است در رابطه با فروش سهام عدالت به صورت غیرمستقیم نیز تسهیلاتی را در نظر بگیرد اما طبیعتا داشتن کد بورسی برای خرید و فروش سهام عدالت به صورت غیرمستقیم نیز نیاز است.به هر حال انجام فعالیت در بازارهای مالی نیزمند یک کد واحد مختص افراد است تا از خدمات آن بازار بهره مند شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.