مرحله نخست مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی همزمان با هفت استان دیگر در مشهد افتتاح شد.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که از طریق ویدیو کنفرانس در این آیین سراسری در تهران حضور داشت گفت: ۱۳.۵ هکتار زمین مجموعه فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی در منطقه کوهسنگی مشهد قرار دارد که ارزش آن ۵۲ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

سردار بهمن کارگر افزود: این شهر با وجود این که مرکز فرهنگی جهان اسلام است و جایگاه شایسته‌ای از نظر نیروها و لشگرهای فعال در دفاع مقدس دارد نه تنها ساختمان بلکه حتی زمینی برای باغ موزه نداشت که این موضوع در آن سالها با اعتراض بنیاد حفظ آثار مواجه شد.

وی ادامه داد: با همراهی شهرداران سابق و کنونی شهر مشهد کار باغ موزه از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال برای این مجموعه در مشهد هزینه شده است که شامل ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس می شود.

باغ - موزه کاربری عمومی دارد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی نیز گفت: مقرر شده بود با مساعدت مسوولان استان و شهر مشهد مرکز فرهنگی باغ و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی  با مساحت ۱۳.۵ هکتار در باغ کوهسنگی مشهد با حفظ محیط عمومی به عنوان پارک احداث شود و ما بر عهد خود ماندیم.

سردار حسینعلی یوسفعلی زاده افزود: نقشه ها و طرح کلی تصویب شده است و لازم است از اقدام انقلابی شورای شهر و شهرداری مشهد تشکر کنیم که این باغ موزه را در یک نقطه کانونی در مشهد جانمایی کرده اند و این محل برای زائران و  مجاوران بارگاه منور رضوی بسیار مناسب بوده است.

وی اضافه کرد: تیرماه پارسال با کارسازی مدیران استان خراسان رضوی ساخت باغ موزه آغاز شد و از خرداد ماه امسال طرح به صورت نسبی تکمیل شد و اکنون افتتاح شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: همزمان ساختمان دیگری با محتوای جبهه مقاومت جهان اسلام بیش از ۷۰ درصد پیش رفته و دهه مبارک فجر به بهره برداری خواهد رسید.

یوسفعلی زاده افزود: در این ارتباط نزدیک به ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات بودجه کل کشور در قالب بند "و" با مساعدت شهرداری مشهد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کارسازی و به مرحله اجرا گذاشته شد.

مساحت نهایی مرکز فرهنگی ۱۹ هزار مترمربع است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: در مجموع در این مرکز فرهنگی، ۱۹ هزار و ۲۳۶ متر مربع بنا باید ایجاد شود که با احداث طرحهای یاد شده  حدود هفت هزار متر مربع تکمیل می‌شود و تداوم ساخت و سازها نیازمند تامین اعتبار هزار میلیارد ریالی است و البته این مهم را باید مد نظر داشت که ساختمان اصلی موزه با ۶ هزار متر مربع هنوز در مرحله ایجاد فونداسیون است.

یوسفعلی زاده افزود: امروز در مرحله نخست کتابخانه و مرکز  اسناد این مجوعه بزرگ افتتاح شد و این ساختمان مرکز ثقل تلاشها برای انجام کارهای مطالعاتی و تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی خواهد بود و محققان در این مرکز فعالیتهای خود را پیگیری خواهند کرد.

وی ادامه داد: این مرکز قرار است با ارائه اسناد جلوی ادعاهای دروغین در حوزه دفاع مقدس را بگیرد و با ارایه اسناد و حقایق جنگ حافظ میراث شهیدان هشت سال دفاع مقدس استان خراسان رضوی باشد.

او اضافه کرد: مراکز فرهنگی دفاع مقدس کشور براساس قانون دارای هیات امنا، هیات مدیره و  مدیر عامل خواهند بود لذا  لازم است پس از افتتاح مرکز وارد ایجاد این سازوکارها شویم و مرکز فرهنگی مشهد هم باید بر مبنای تدابیر هیات امنا و توسط هیات مدیره و به شکل قانونی هدایت و اداره شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.