۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 721383

یادداشت/

جنگ اقتصادی سخت‌تر از جنگ تحمیلی

مهدی پازوکی/ اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی

برخی از جوانانی که دوران جنگ هشت‌ساله و دفاع‌مقدس را ندیده‌اند، این پرسش ذهن آن‌ها را به خود مشغول کرده که مگر از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ما درگیر جنگ نبودیم، جنگ نظامی و جنگ تحریمی اقتصادی؟ چرا وضعیت اقتصادی که در خاطرات آن دوران توسط خانواده‌ها بیان می‌شود گویای رنج کمتری از وضعیت اقتصاد تحریمی این روزهاست، در حالی که اینک درگیر جنگ نظامی و تبعات آن نیستیم؟

قدس آنلاین: برخی از جوانانی که دوران جنگ هشت‌ساله و دفاع‌مقدس را ندیده‌اند، این پرسش ذهن آن‌ها را به خود مشغول کرده که مگر از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ما درگیر جنگ نبودیم، جنگ نظامی و جنگ تحریمی اقتصادی؟ چرا وضعیت اقتصادی که در خاطرات آن دوران توسط خانواده‌ها بیان می‌شود گویای رنج کمتری از وضعیت اقتصاد تحریمی این روزهاست، در حالی که اینک درگیر جنگ نظامی و تبعات آن نیستیم؟ در پاسخ باید گفت تحریم‌های کنونی که از سوی آمریکا بر ایران تحمیل شده به لحاظ کارکردی تفاوت‌های اصلی با تحریم‌های دوران دفاع‌مقدس دارد.

به این معنا که به جرئت می‌توان گفت تحریم‌هایی که در چند سال گذشته بر اقتصاد کشور تحمیل شده با تحریم‌های زمان جنگ به هیچ وجه قابل قیاس نیست؛ چرا که تحریم‌های بانکی و کالایی بخش زیادی از اقتصاد کشور را تحت فشار و ‌تأثیر  قرار داده است.

زمان جنگ، ایران تحریم نفتی و صادرات و واردات کالا نبود، در حالی که این سال‌ها علاوه بر این تحریم‌ها، تحریم‌های بانکی نیز منجر به آن شده که نتوانیم حتی ارزها و پول‌های خود را از خارج وارد کنیم. این موضوع را در عدم‌واریز و جا به‌جایی 8،5 میلیارد دلار ایران از  کره‌جنوبی به خوبی می‌توان متوجه شد. هر کشوری که طلب ایران را در قالب هر گونه مراوده مالی و بانکی به ایران پس بدهد، تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد،بنابراین این تفاوت نسبت به زمان جنگ موجب شده نتوانیم پول نفت خود را پس بگیریم؛ بنابراین تحریم‌ها نسبت به دوران جنگ بیشتر شده است.

شور انقلابی و پذیرش مشکلات به دلیل حمایت از انقلاب، مردم را در دوران دفاع‌مقدس صبور کرده بود،  به اصطلاح اعتقاد مردم به سیستم و نظام و مسئولانی که چونان مردم زندگی می‌کردند و ساده‌زیست بودند، بیشتر بود، چرا که آن زمان شبیه این روزها خبرهای مختلفی از فساد مسئولان نبود. متأسفانه اعتماد مردم به مسئولان در سال‌های اخیر به دلیل ویژه‌خواری‌های آن‌ها بسیار کاهش یافته است. روی کار آمدن  یک طبقه نوکیسه از طریق رانت، رابطه و دوز و کلک‌های ارتباطی موجب شده مهم‌ترین سرمایه کشور،  یعنی سرمایه اجتماعی از بین برود،بنابراین برای بازگشت به دوران طلایی اعتماد و همراهی مردم با نظام و مسئولان انتظار می‌رود قوای کشور از قوه‌قضائیه تا سایر قوا با مسئولان در هر رده و سمت و هر ارگان و وزارتخانه‌ای و در شبکه بانکی به شدت برخورد و آن‌ها را در برابر انظار عمومی محاکمه کنند.

مشخص است وضعیت اقتصادی جامعه زمانی که کشور درگیر جنگ نظامی نیست به این دلیل خراب می‌شود که به گفته شورای‌نگهبان بیش از  ۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی فساد آن‌ها محرز شده است. پر واضح است که ما درگیر جنگ اقتصادی داخلی با دشمن داخلی هستیم که اقتصاد را به توپ بسته‌اند!

نمایندگانی که به دلیل فساد اقتصادی ردصلاحیت شدند و مسئولانی که به دلیل فساد پای میز محاکمه آمدند، دشمنان اصلی اقتصاد و اعتماد مردم هستند، دشمنانی که باید با آن‌ها چونان دشمن در جبهه‌های جنگ و حتی سخت‌تر از دشمن پشت خاکریز برخورد و مقابله کرد؛ چرا که دشمن در نبرد تن به تن یکی، دو نفر را می‌کشد، اما مسئول فاسد اقتصاد و جمع زیادی از مردم اکنون و آینده را نابود می‌کند.

بنابراین برای اینکه در زمانی که درگیر جنگ نظامی نیستیم، اما تبعاتی بیشتر از یک جنگ نظامی را پس می‌دهیم، برای بیرون آمدن از این وضعیت به شدت با فساد مقابله کنیم، اگر مسئول یا نماینده‌ای به دنبال رانت بود از همان ابتدای امر باید با او برخورد شود. تا زمانی که مسئولان به دنبال رانت و مجوزهای غیرقانونی هستند، وضعیت اقتصادی بهبود نمی‌یابد بلکه روز به روز از شرایط اقتصادی در زمان جنگ نظامی هم بدتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.