۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 721384

یادداشت/

چشم‌های بسته آژانس به‌روی فعالیت هسته‌ای سعودی

دکتر رضا میرابیان/ سفیر سابق ایران در کویت

فشار غرب به رهبری ایالات متحده بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سبب شده این نهاد طی سالیان اخیر به گونه‌ای تمرکز فعالیت‌هایش را در نظارت بر پرونده فعالیت‌های کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بگذارد به‌طوریکه این شبهه ایجاد شود آژانس از بررسی ابهامات هسته‌ای دیگر کشورها غافل مانده و یا عامدانه آن را نادیده می‌گیرد!

قدس آنلاین: فشار غرب به رهبری ایالات متحده بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سبب شده این نهاد طی سالیان اخیر به گونه‌ای تمرکز فعالیت‌هایش را در نظارت بر پرونده فعالیت‌های کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بگذارد به‌طوریکه این شبهه ایجاد شود آژانس از بررسی ابهامات هسته‌ای دیگر کشورها غافل مانده و یا عامدانه آن را نادیده می‌گیرد! آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) سازمانی است که در سال ۱۹۵۷ برای ترویج استفاده صلح‌آمیز و جلوگیری از استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای تأسیس شد اما اکنون این کارکرد با ابهامات بسیاری روبه‌رو شده است. واقعیت آماری نشان می‌دهد ۹۰ درصد بازرسی‌های پادمانی آژانس انرژی اتمی در سالیان اخیر از ایران صورت گرفته و اکنون نیز بیشترین بازرسی‌های هسته‌ای جهان در جمهوری اسلامی انجام می‌شود. این در حالی است که این نهاد در قبال فعالیت‌های هسته‌ای دیگر کشورها و به‌ویژه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی موضع انفعالی دارد. همین مسئله است که نگرانی‌های بسیاری در محافل سیاسی ایجاده کرده است. در آخرین مورد هم کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با بیان اینکه سعودی در بحث هسته‌ای همان مسیر رژیم صهیونیستی را می‌پیماید از آژانس و شورای حکام خواست اطمینان حاصل کنند عربستان به تعهدات خود ذیل موافقت نامه جامع پادمان پایبند باشد.

عربستان از یک دهه پیش توسعه انرژی هسته‌ای را مد نظر قرار داده. دستیابی به فناوری هسته‌ای و در ادامه سلاح اتمی گرچه همواره رؤیای مقام‌های سعودی بوده اما به نظر می‌رسد این رؤیا پس از روی کار آمده محمد بن سلمان، شاهزاده جاه طلب سعودی و با همراهی دولت دونالد ترامپ به تعبیر نزدیک می‌شود. به معنی دیگر در حالی که جمهوری اسلامی حتی در مواردی فراتر از تعهدات خود عمل کرده و در همکاری با آژانس از هیچ چیز کم نگذاشته، این موضوع در مورد سعودی نادیده گرفته شده است. به نظر می‌رسد ایالات متحده بدش نمی‌آید در ادامه پروژه ایران‌هراسی خود، با ایجاد تنش صوری در منطقه در راستای ایجاد جنگ سرد تسلیحاتی خود گام بردارد. رقابت‌ها در حوزه خلیج فارس همواره تحت تأثیر اقدام‌های آمریکا وجود داشته است. واشنگتن در سالیان اخیر با ایران‌هراسی، فروش تجهیزات نظامی خود به کشورهای عربی را به‌شدت افزایش داده و ضمن گرم نگه داشتن بازار تسلیحاتی خود، خاورمیانه را به انبار باروت تبدیل کرده است.

این در حالی است که در چند ماه اخیر هم اخبار گوناگونی در مورد فعالیت چند شرکت چینی برای تحقیق روی منابع اورانیوم در خاک عربستان منتشر و به‌تازگی برآوردی از منابع و ذخایر اورانیوم سعودی ارائه دادند. هدف تأسیسات هسته‌ای پنهان عربستان سعودی تولید به اصطلاح «کیک زرد» است که از آن، سوخت هسته‌ای ساخته می‌شود. مسلماً سعودی بدش نمی‌آید با بهره‌برداری از دوره زمامداری ترامپ و به دور از چشم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مجامع بین‌المللی به این کار شتاب دهد. این رویداد نشان دهنده پیشرفت چشمگیر ریاض در توسعه فناوری هسته‌ای است و مزه یک حادثه غیرمترقبه را به آن می‌بخشد. اینکه سعودی کی بخواهد مانند مرشد صهیونیست خود به سمت تولید سلاح هسته‌ای حرکت کند نکته‌ای مبهم است اما انذار زودهنگام و چند باره مقامات ایرانی باید مانند زنگ هشداری جامعه بین‌الملل و در راس آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواب خرگوشی بیدار کرده و در زمینه ماجراجویی‌های ریاض هوشیارتر کند. تهران به درستی مدعی است اگر قرار است برنامه هسته‌ای ایران زیر تیغ همیشگی آژانس باشد، سعودی و رژیم کودک کش صهیونیستی هم نباید از این قاعده مستثنا باشند. مسلماً سعودی به سبب نوع حکومت استبدادی، غیرشفاف و غیرپاسخگو اولی‌تر است تا جمهوری اسلامی که به اذعان خود غرب بیشترین همکاری را با آژانس داشته است. البته نباید از یاد برد همکاری غرب با عربستان که ترامپ از آن به گاو شیرده تعبیر می‌کند هم تا جایی ادامه خواهد داشت که منافع طرف غربی در مضیقه قرار نگیرد. آمریکا خود را به حفظ برتری قدرت نظامی اسرائیل در منطقه متعهد می‌داند و تا جایی به سعودی اجازه بازی خواهد داد که در جهت منافعش باشد. واشنگتن فعلاً به سعودی در چارچوب بازی مهار ایران نیاز دارد ولی وقتش که برسد آل سعود را هم قربانی منافع خود خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.