۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 721386

آغاز به کار مجلس یازدهم با ویژگی‌های برخاسته از شعارهای راه‌یافتگان به آن و افتخار عنوان «مجلس انقلابی» از سوی رهبر فرزانه انقلاب به این مجلس انتظار جامعه از این مجلس بالا برده و تغییر رفتار و سلوک نمایندگان و توجه ویژه به اولویت‌های مردم را توقع دارند.

قدس آنلاین: آغاز به کار مجلس یازدهم با ویژگی‌های برخاسته از شعارهای راه‌یافتگان به آن و افتخار عنوان «مجلس انقلابی» از سوی رهبر فرزانه انقلاب به این مجلس انتظار جامعه از این مجلس بالا برده و تغییر رفتار و سلوک نمایندگان و توجه ویژه به اولویت‌های مردم را توقع دارند.

همین انتظار موجب شد که اختصاص دناپلاس ۶۰۰ میلیون تومانی به قیمت کارخانه- ۳۰۰ میلیون تومان- به نمایندگان بازتاب گسترده و فراگیری در جامعه و فضای مجازی داشته باشد. اما واکنش‌ها به این بازتاب دور از انتظار بود. اینکه نماینده‌ای که مشکل آب شرب غیزانیه در حوزه انتخابیه‌اش موضوع بحث ماه‌های اخیر بوده است با توییتی- در توییتر فیلتر شده- این نقدها را به تمسخر بگیرد و بنویسد: «نمایندگان مجلس! لطفاً از این به بعد با لباس پاره پاره، سر و وضع ژولیده، سوار بر نیسان‌ آبی تردد کنید. شام هر شبتون نون خشک کپک زده باشد، استوری‌شم بکنید که مبادا متهم به رانت‌خواری بشید. راستی صندلی‌های صحن علنی را هم جمع کنید! روی زمین بنشینید، صندلی‌ها خیلی اشرافیه! پیف پیف!» و نماینده دیگری با استناد به اینکه قبلی‌ها شاسی بلند گرفتند، دنا پلاس را در شأن خود نداند و تقاضای شاسی بلند داشته باشد، خلاف توقع مردم بود. البته نمایندگانی هم تاکنون اعلام کرده‌اند از دریافت دناپلاس خودداری کرده‌اند اما متأسفانه توجیه‌های سخنگوی هیئت رئیسه مجلس که اولاً به عرف ادوار مجلس استناد کرد و ثانیاً با این گفته که خودروها به نام مجلس شماره‌گذاری می‌شود سعی کرد به نوعی رانت ناشی از این هدیه را توجیه کند، تعجب همگان را برانگیخت. درباره این قضیه نکاتی قابل تأمل است:

۱- اگر قرار باشد اختصاص خودرو به نمایندگان را با رویه جاری ادوار مجلس توجیه کنیم پس چه تفاوتی بین «مجلس انقلابی» و دیگر دوره‌های مجلس هست؟ و اگر قرار است به نمایندگان، خودرو تخصیص یابد چرا جدیدترین، مدرن‌ترین و پرحاشیه‌ترین خودرو داخلی را انتخاب می‌کنید؟ چرا پژو پارس یا خودروهایی در این ردیف -که حالا دیگر تقریباً عادی شده است -تخصیص داده نمی‌شود؟

۲- به گفته سخنگوی هیئت رئیسه چون مقاماتی در تراز پایین‌تر از نمایندگان مجلس در دولت خودروهای متعدد و متنوع در اختیار دارند پس باید به نمایندگان مجلس خودرو اختصاص داد اولاً اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باید نمایندگان از جنبه نظارتی با آن برخورد کنند ثانیاً  این خودروها دولتی است و در اختیار مدیران است و شخصی واگذار نشده است.

۳- هدیه ۳۰۰ میلیون تومانی- تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد دناپلاس- و قرض‌الحسنه ۳۰۰ میلیونی (واگذاری اقساطی) در حالی به نمایندگان مجلس انقلابی تقدیم می‌شود که مردم گرفتار شدیدترین مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند و به تعبیر عضو صاحب‌نام مجمع تشخیص مصلحت نظام به خاطر گرانی‌ها استخوان مردم در حال خرد شدن است. نارضایتی مردم در خصوص نابسامانی و گرانی بی‌رویه خودرو و خلف وعده خودروسازان در انجام تعهدات در اوج است. در چنین شرایطی چگونه نمایندگان مردم به چنین کاری رضایت می‌دهند؟

۴- بسیار شاهد بوده‌ایم که نمایندگان در حوزه انتخابیه خود از خودروهای سازمان‌های دولتی برای بازدیدها و مأموریت‌ها استفاده می‌کنند و نیز گفته می‌شود نمایندگان علاوه بر حقوق، هزینه‌های دفتر، دفتردار، رفت و آمد و... هم دریافت کنند. آیا مجلس انقلابی تصمیم ندارد یک بار برای همیشه همه دریافتی‌های نمایندگان را به طور شفاف به جامعه ارائه کند؟

۵-  سال‌هاست در مورد ساخت خانه سازمانی برای نمایندگان سخن گفته می‌شود آیا در ۴۰ سال گذشته مجلس موفق نشده است ۳۰۰ خانه سازمانی برای نمایندگان بسازد؟ یا آن گونه که گفته می‌شود برخی از نمایندگان سابق و اسبق و اسبق‌تر! خانه سازمانی خود را تخلیه نمی‌کنند!؟

و نکته آخر اینکه اگر اقساط  چهار ساله ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیونی نمایندگان ۴میلیون تومان باشد و اقساط۳۶  ماهه دناپلاس ۳۰۰ میلیونی را ۸ میلیون تومان محاسبه کنیم با توجه به حقوق ۱۱ میلیون تومانی اعلام شده نمایندگان محترم، پیدا کنید پرتقال‌فروش را!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.