قطار بیرجند- گناباد شتاب می‌گیرد؛ اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی

قدس آنلاین-گروه استان ها: بیرجند- مطالبه راه‌آهن از زمانی که هنوز خراسان جنوبی به استان مستقل تبدیل نشده  بود و شهرستان بیرجند بخشی از خراسان بزرگ بود، حدود ۲۰ سال قبل به‌واسطه طرحی که می‌خواست اتصال چابهار را به سرخس از طریق راه‌آهن سراسری ممکن کند در مجلس شورای اسلامی آن زمان سر زبان‌ها افتاد.

راه‌آهن میرجاوه به زاهدان در سال ۱۲۹۹ افتتاح شد. این خط در نیم‌قرن هیچ تحولی را تجربه نکرد و تنها در دوره رضاخان طرحی برای اتصال این راه‌آهن از مسیر بیرجند به مشهد در دست بررسی بوده است که هیچ‌وقت به مرحله عمل نرسید لذا این موضوع نشان می‌دهد اهمیت اتصال شمال به جنوب کشور از راهروی شرق بیش از یک قرن قدمت دارد.

بااین‌وجود اولین بار خواسته راه‌آهن شرق کشور سال ۱۳۸۰ توسط مجمع نمایندگان خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری وقت ارائه و پس‌ازآن تقاضا به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارجاع شد.

اولین پیگیری‌ها ۹ سال بعد نتیجه داد و آبان ۸۹ یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی خبر تصویب راه‌آهن شرق کشور از مسیر بیرجند - قاین - گناباد را اعلام کرد.

پروژه خط آهن چابهار - زاهدان - سرخس یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر طول دارد و شامل دو قطعه است که قطعه چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر از سال ۸۹ در قانون بودجه مصوب شد.

قطعه زاهدان تا بیرجند - گناباد و ایستگاه یونسی نیز به طول ۷۶۰ کیلومتر در سال ۹۳ تصویب شد اما این ۲ قطعه به دلیل اعتبارات اندک پیشرفت کندی داشتند.

سال ۸۹ قطعه اول حدفاصل چابهار - زاهدان شروع شد که هم‌اکنون بر اساس گزارش مسئولان حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خراسان جنوبی که از عمر استان شدن آن حدود ۱۶ سال می‌گذرد در کنار استان‌های هم‌جوار خود در مرکز استان سهمی از خط ریل سراسری نداشته و سال‌ها این آرزو را با وعده‌های مختلف در دل پرورانده بود.

بالاخره از سمت خراسان رضوی نیز دی‌ماه ۹۶ قطعه نخست این پروژه در ایستگاه یونسی کلنگانی شد.

این قطعه از خط ریلی مشهد - بافق منشعب و پس از عبور مسیر دشت و تپه‌ماهور به ایستگاه گناباد در مجاورت استان خراسان جنوبی منتهی می‌شود که مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

مطالبه راه‌آهن همواره از محافل گوناگون توسط مسئولان خراسان جنوبی و نمایندگان مجلس در ادوار مختلف مطرح شد اما اعتبارات دولتی پاسخگوی پروژه با این عظمت نبود و در برهه‌ای استفاده از فاینانس یا سرمایه‌گذاری خارجی برای راه‌آهن در دستور کار قرار گرفت.

تخصیص تسهیلات از صندوق توسعه

استاندار خراسان جنوبی در همین حال از موافقت با تخصیص تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی استان خبر داده و می‌گوید: با تأمین منابع مالی موردنیاز این ابر پروژه در شرق کشور با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

محمدصادق معتمدیان اعلام کرد: جلسه هیئت‌امنای صندوق توسعه ملی  به ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل و با تخصیص تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی استان یعنی پروژه بیرجند - قاینات - گناباد موافقت شد.

وی افزود: سال گذشته با پیگیری‌های مجدانه‌ای که صورت گرفت، موفق شدیم مهرماه مصوبه‌ای را از دولت اخذ کنیم که مقرر شد بر اساس یک مدل مالی جدید که اولین بار در کشور مصوب شده بتوانیم منابع مالی را برای این ابر پروژه در شرق کشور تأمین کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بر اساس این مصوبه قرار شد کنسرسیومی متشکل از ۶ شرکت بزرگ راه‌سازی کشور تشکیل شود و بر اساس مدل ۱۰، ۲۰، ۷۰ یعنی ۱۰ درصد آورده دولت، ۲۰ درصد آورده اولیه این کنسرسیوم و ۷۰ درصد هم منابعی است که از طریق صندوق توسعه ملی با عنوان تسهیلات به این کنسرسیوم تخصیص داده می‌شود.

معتمدیان گفت: قطعاً تا ۲ یا سه ماه آینده مراحل انعقاد قرارداد این کنسرسیوم با وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد و بانک‌های عاملی که در قالب یک سندیکا، سازماندهی شدند مسئولیت پرداخت تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به کنسرسیوم را خواهند داشت و در ۶ جبهه هم‌زمان ۶ شرکتی که تشکیل‌دهنده این کنسرسیوم هستند، احداث راه‌آهن را بر اساس مصوبه حداکثر طی مدت ۴ سال باید به اتمام برسانند.

وی افزود: خوشبختانه همه مراحل اقدامات از جهت اقدامات زیربنایی، اقدامات روبنایی و ریل‌گذاری‌ها و ایجاد ایستگاه‌ها در مسیر شامل ۲ ایستگاه در بیرجند و قاین انجام خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این قطعه ۲۷۱ کیلومتر است که آورده دولت در قالب ۹۰ کیلومتر در ۲ پروژه یک قطعه در بیرجند که سال گذشته ما شروع کردیم و یک قطعه هم در گناباد در ایستگاه یونسی به سمت خضری در حال انجام است که سهم دولت تخصیص داده‌شده و تا چند ماه آینده با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم شاهد آغاز عملیات اجرایی از ناحیه کنسرسیوم باشیم که در قالب یک شرکت احداث، کار خودشان را انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.