زاهدان- ایجاد منطقه آزاد تجاری از دیرباز در زمره خواسته‌ها و مطالبات مردم سیستان بوده است و لذا در سفری که رئیس‌جمهوری به این منطقه داشت بسیاری از مردم با چسباندن برگه‌هایی بر سینه خود از رئیس‌جمهور این خواسته را مطالبه کردند.

منطقه آزاد سیستان آخرین روزنه برای رفع محرومیت مرزنشینان

قدس آنلاین-گروه استان ها: فقر و بیکاری در شهرهای مرزی بیداد می‌کند و در این میان، تنها امید مرزنشینان به لایحه مناطق آزاد «تجاری و صنعتی» است که در صورت تصویب و اجرای دقیق آن، بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری روانه این شهرها می‌شود و بار دیگر زندگی در این مناطق جان خواهد گرفت

به گفته نماینده زهک، زابل و هیرمند در سال ۹۲ ، سه هزار خانوار از استان سیستان و بلوچستان به دلیل خشک‌سالی مهاجرت کرده‌اند. این موارد، تنها گوشه‌ای از مصائب و مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان است که ایجاد منطقه آزاد می‌تواند دردی از مشکلات آن‌ها درمان کند.

بنا بر گفته بسیاری از مسئولان فقر شدید در تمامی زیرساخت‌های برخی از استان‌های مرزی، دو راه بیشتر برای مردم این استان‌ها باقی نگذاشته است؛ مهاجرت یا شرکت در فعالیت‌های غیرقانونی و لذا کارشناسان اقتصادی و اجتماعی بر این باورند که راه‌اندازی منطقه اقتصادی و تجاری می‌تواند به این پتانسیل جهتی قانونی ببخشد.

ایجاد رونق اقتصادی

نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در این رابطه معتقد است: منطقه آزاد یک ظرفیت منحصربه‌فرد برای سیستان است که علاوه بر تغییر چهره اقتصادی منطقه و رونق محور ترانزیتی چابهار میلک سبب متحول کردن شرق کشور می‌شود.

حبیب‌الله دهمرده اظهار می‌کند: ۹۰ درصد محصولات تولیدی منطقه قدرت صادرات به کشور افغانستان رادارند لذا از همین رو منطقه آزاد سیستان به سبب هم‌جواری با افغانستان از ویژگی خاصی برخوردار است و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

دکتر دهمرده خاطرنشان می‌کند: به‌موازات منطقه آزاد سیستان، منطقه آزاد تجاری نیمروز افغانستان نیز باید شکل گیرد تا بیشتر کشورهای دنیا از کریدور سه منطقه آزاد «چابهار، سیستان، نیمروز» نهایت استفاده را ببرند.

وی یادآور می‌شود: شعار همیشگی من این بوده که مرز یک فرصت است و فقط باید ساماندهی شود و لذا وقتی مرزهای استان به‌ویژه میلک و چابهار می‌تواند در جهت توسعه شرق کشور نقش ایفا کند مصداق بارز اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

وی مدعی است : در هیچ جای کشور منطقه‌ای به‌مانند سیستان نداریم که ۹۰ درصد محصولات آن ظرفیت صادرات داشته باشد بنابراین منطقه آزاد بهترین فرصت است تا عقب‌ماندگی شرق کشور جبران شود.

دهمرده اظهار می‌کند: منطقه آزاد سیستان مکمل منطقه آزاد چابهار است و این دو باهم می‌توانند، نقش جاده‌ی ابریشم را ایفا کنند و به‌تنهایی یک منطقه نمی‌تواند سودمند باشد.

پل ارتباطی ایران و افغانستان

در همین حال نماینده مردم زاهدان نیز چندی پیش در دیدار با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار تعیین تکلیف بررسی منطقه آزاد سیستان شد.

فدا حسین مالکی، نماینده مردم زاهدان و عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع «تصویب منطقه آزاد سیستان» که در حال حاضر پس از بی‌نتیجه ماندن در مجلس و شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده پرداخت و خاطرنشان کرد: موضوع منطقه آزاد سیستان به دلیل اهمیت استراتژیک و به استناد سوابق گذشته، با موارد دیگری که متقاضی ایجاد منطقه آزاد در کشور هستند تفاوت زیادی دارد، اما متأسفانه مجلس گذشته بدون توجه به این اهمیت و تفاوت‌ها، منطقه آزاد سیستان را نیز به‌مثابه دیگر نقاط کشور دید و دقت و پیگیری لازم را برای تحقق این فرصت استراتژیک برای کشور به خرج نداد.

سابقه ۱۰ ساله

وی افزود: سابقه تأسیس منطقه آزاد سیستان به حدود ۱۰ سال پیش‌بر می‌گردد، در سال ۸۹ پس از تصویب چابهار به‌عنوان مهم‌ترین معبر تجاری دنیا تفاهمی میان سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان امضا شد که طی آن مقرر شد با ایجاد دو منطقه آزاد در منطقه سیستان ایران و نیمروز افغانستان و پیوند آن‌ها با بندر و منطقه آزاد چابهار، این محور ترانزیتی، فرصت‌های بی‌نظیری را در ابعاد بین‌المللی برای کشورهای همسایه و حمل‌ونقل جهانی ایجاد کند.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم ادامه داد: متأسفانه باوجوداینکه منطقه آزاد نیمروز در کشور افغانستان، طبق توافقات مذکور و حتی با کمک‌های مالی دولت جمهوری اسلامی ایران احداث شد، هنوز ایجاد منطقه آزاد در سیستان که تضمین‌کننده منافع ملی و منطقه‌ای و به‌خصوص معیشت مردم رنجدیده سیستان و بلوچستان است، در کش‌وقوس میان مجلس و شورای نگهبان مانده و به‌جایی نرسیده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با ابراز گلایه‌مندی و تأسف خود از تأخیر ۱۰ ساله درروند تأسیس منطقه آزاد سیستان افزود: یکی از دغدغه‌ها و مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، توسعه سواحل مکران است که تسریع در تصویب منطقه آزاد سیستان می‌توانست با تجهیز و تقویت محور ترانزیتی چابهار - میلک بزرگ‌ترین تضمین برای تحقق این امر باشد، اما تاکنون به دلیل نگاه غیر کارشناسانه انجام نگرفته است، بنابراین لازم است، مجمع تشخیص مصلحت نظام با در نظر گرفتن تمام جنبه‌های مهم و این موضوع، تصویب منطقه آزاد سیستان را به قید فوریت در دستور کار قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.