رئیس خانه معدن خراسان‌ رضوی گفت: تعداد پروانه‌های اکتشافی و بهره‌برداری صادر شده برای معادن استان در سال ۹۹ نسبت به سال‌های گذشته با افت شدیدی مواجه شده زیرا قوانین منابع طبیعی، محیط‌زیست وسایر دستگاه ها برای این موضوع بسیار سخت‌گیرانه‌تر شده است.

قوانین فعالیت معادن سختگیرانه‌تر شده است/۸۵ درصد سرمایه‌گذاری خارجی خراسان رضوی  در صنایع معدنی است

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا نازپرور در خصوص کاهش تعداد پروانه‌های صادر شده برای اکتشاف واستخراج معادن در سال ۹۹ اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌هایی در وزارتخانه امضا شده که مسئولان به ‌جای قانون به آن‌ها توجه و عمل می‌کنند. در حال حاضر تعداد استعلام‌هایی که باید برای اخذ پروانه گرفته ‌شود، افزایش یافته است؛ یعنی اگر در گذشته نیاز به اخذ ۳ استعلام بود، در حال حاضر این تعداد به ۱۳ استعلام افزایش یافته است.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی با اشاره به فرآوری معادن در استان تصریح کرد: اتفاق خوبی در استان افتاده و در واقع نهضتی در خصوص صنایع معدنی آغاز شده است مبنی بر اینکه معدن‌کارانی که نمی‌دانستند با معدن خود چه‌ کاری انجام دهند و اقدام به خام‌فروشی می‌کردند، اکنون فرآوری انجام می‌دهند. سال گذشته ۸۵ درصد سرمایه‌گذاری در استان در زمینه صنایع معدنی بوده است؛ یعنی همه افراد به ارزش فرآوری و ارزش افزوده صنایع معدنی پی برده‌اند.

نازپرور خاطرنشان کرد: این اتفاق خوبی‌ است و در خانه معدن استان نیز خدمات فنی به صورت رایگان در این زمینه ارائه می‌شود.

اشتغال به واسطه صدور پروانه برای صنایع معدنی افزایش یافته است

وی در خصوص توانمندی استان خراسان در استخراج آهن گفت: اشتغال به واسطه صدور پروانه برای صنایع معدنی افزایش یافته و در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. استان خراسان ‌رضوی در چندین ماده معدنی از جمله آهن حرف برای گفتن دارد و به قطبی در این زمینه تبدیل شده‌ است. در ایران هیچ شهرستانی به اندازه شهرستان خواف در این زمینه قدرت ندارد و تولید کنسانتره در این شهرستان رشد بالایی دارد.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی ادامه داد: موضوع مس نیز در استان به ‌خوبی دنبال می‌شود و چند کارخانه قدرتمند و خوب در زمینه تولید مس کاتدی در حال احداث و راه‌اندازی‌ است. علی‌رغم سخت‌تر شدن کار در معدن به‌ واسطه سخت‌تر شدن قوانین، فرسودگی و کهنه‌شدن ماشین‌آلات معدنی و همچنین نیاز به واردات آن، اتفاقات خوبی نیز در حوزه معادن در استان رخ داده است.

نازپرور در خصوص لزوم واردات ماشین‌آلات معدنی عنوان کرد: قانونی در خصوص واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب شد تا معدن‌کاران بتوانند ماشین‌آلات معدنی دست ‌دوم را وارد کنند اما متاسفانه این قانون اجرایی نشد. جای تاسف دارد که معدن‌کاران اعلام می‌کنند خودشان می‌توانند این ماشین‎‌آلات را وارد کنند اما اجازه وارد کردن به آنان داده ‌نمی‌شود. همچنین در خصوص تعمیر و نگه‌داری این ماشین‌آلات نیز مشکلاتی وجود دارد. به عنوان نمونه زمانی ‌که بولدوزر و لودر وارد نمی‌شود، قطعات یدکی آن‌ نیز تامین نخواهد شد.

وی اضافه کرد: معدن‌کاری بدون ماشین‌آلات امکان‌پذیر نیست. ماشین‌آلات معدن‌کاری بسیار گران است و استهلاک زیادی دارد. ما نیز قبول داریم که اجرای قانون الزامی‌ است اما گاهی اوقات قانون شفاف نیست و تناقضاتی در زمینه اجرای برخی قوانین مانند قواعد مربوط به معادن و قوانین منابع ‌طبیعی وجود دارد.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی بیان کرد: تنها کارخانه هپکو در زمینه تولید ماشین‌آلات معدنی در ایران فعال است که سال‌ها تعطیل بوده و امسال صحبت‌هایی در خصوص بازگشایی مجدد آن شده است. با این حال به نظر می‌رسد این کارخانه بتواند تعداد زیادی از این ماشین‌آلات را تولید کند.

۶۰۰ تا ۷۰۰ محدوده بهره‌برداری فعال در استان وجود دارد

نازپرور خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان ۶۰۰ تا ۷۰۰ محدوده بهره‌برداری وجود دارد که فعال است اما با این همه ظرفیت این سوال وجود دارد که در کشور چند لودر، بیل‌ مکانیکی، بولدوزر و... موجود است؟ متاسفانه در کشور در این زمینه دانش فنی و تکنولوژی چندانی وجود ندارد و تحریم‌ها نیز فشار زیادی وارد کرده ‌است.

وی در خصوص تاثیر نبود وزیر صنعت، معدن و تجارت بر فعالیت معادن گفت: مشکل دیگر این است که وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ۵ تا ۶ ماه است که وزیر ندارد. نبود وزیر لطمه زیادی به صنایع معدنی وارد کرده ‌است. متاسفانه برخی از پرونده‌ها نمی‌تواند توسط خانه معدن در استان بررسی شود و باید برای بررسی به شورای عالی معادن فرستاده شود که بسیاری از پرونده‌ها در شورای عالی معادن بررسی شده‌ اما به دلیل نبود وزیر پرونده ابلاغ نمی‌شود.

قانون ورود ماشین‌آلات معدنی همچنان در حد پیش‌نویس باقی مانده است

رئیس خانه معدن خراسان ‌رضوی اضافه کرد: زمانی که وزارتخانه وزیری نداشته ‌باشد، سرپرست به دلیل اینکه می‌داند سمت او موقتی است، دست به صدور دستورات اساسی و کارهای بنیادی نمی‌زند. صنایع معدن از این وضعیت ضربه زیادی خورد؛ از جمله اینکه قانون ورود ماشین‌آلات معدنی همچنان در حد پیش‌نویس باقی مانده ‌است.

نازپرور خاطرنشان کرد: ما فرصت زیادی از دست داده‌ایم. دلار در ابتدای سال ۱۷ هزار تومان بود اما در حال حاضر ۲۸ هزار تومان است. شاید معدن‌کاری که در ابتدای سال می‌توانست بولدوزر وارد کند، با این قیمت دلار دیگر قادر به واردات نباشد.

وی با بیان اینکه برخی مواقع قوانینی وجود دارد که کار را سخت‌تر می‌کند، عنوان کرد: به طور مثال بحثی در خصوص ابطال پروانه چرای دام وجود داشت که به مشکل زیادی برخورد و یک معدن‌دار بیش از سه ماه به ‌طور کامل متوقف شد. دیوان عالی قوانینی را تصویب کرده‌ بود و منابع طبیعی نیز به آن استناد می‌کرد. البته با تلاش خانه معدن این رای اصلاح شد.

رئیس خانه معدن خراسان‌ رضوی با اشاره به لزوم مقایسه اهمیت برخی از قوانین تصریح کرد: افراد نیز قوانین خاص خود را دارند و قطعا هدف آنان کارشکنی نیست اما فردی نداریم که موضوعات مختلف را اهم و فی‌الاهم کند. برای مثال بادی توجه داشت شاید یک ماده معدنی ارزشی استراتژیک داشته و اهمیت آن از چند درخت بیش‌تر باشد. برخی می‌گویند که درخت‌های برخی مناطق ارزش بیشتری از بیکاری جوانان دارد. هدف ما تخریب محیط‌ زیست نیست اما در جایی که ماده‌ای استراتژیک وجود دارد، تقاضای ما بررسی موضوع و اندکی ملاحظه است.

نازپرور در خصوص لزوم تفویض اختیارات بیشتر به استان گفت: با توجه به افزایش فشارهای اقتصادی و شرایط سخت زندگی نیاز است تعامل بیشتر و بهتری با یکدیگر داشته ‌باشیم و در صورت امکان اختیارات شورای عالی معادن به استان‌ها تفویض ‌شود زیرا در این صورت تمام مشکلات استان حل می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.