اصفهان- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه متأسفانه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این استان به‌طور چشمگیری افزایش داشته است بیان کرد: متأسفانه تعداد مرگ‌ومیر افراد در اثر این ویروس نیز نسبت به گذشته افزایش‌یافته است.

بیمارستان‌های اصفهان از بیماران کرونایی سرریز شد؛ رنج مضاعف ارایه خدمات به بیماران غیر کرونایی

قدس آنلاین-گروه استان ها: بهروز کلیدری در این رابطه افزود: متأسفانه تمامی بیمارستان‌های استان در شهرهای مختلف به‌شدت گرفتارشده‌اند.

وی بابیان اینکه بیمارستان الزهرا با بیش از ۵۰۰ بیمار  و هم‌چنین بیمارستان عیسی بن مریم تقریباً تکمیل است افزود: این وضعیت در بیمارستان‌های نجف‌آباد و فلاورجان نیز به همین گونi بوده و متأسفانه ظرفیت آن‌ها تکمیل‌شده است.

وی با اشاره به اینکه مجبور شدیم بیمارانی از فلاورجان به اصفهان منتقل کنیم ادامه داد: در نجف‌آباد بیمارستان منتظری هرروز به تعداد بستری‌ها اضافه می‌شود و عملاً این بیمارستان را از چرخه خدمت بیماران غیرکرونایی حذف کردیم و قرار است همه خدمات در بیمارستان فاطمه الزهرا نجف‌آباد ارائه شود.

بیمارستان‌های تخصصی در حال از دست رفتن است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: با توجه به شرایط، نقشه راه اختصاص تعداد بیشتر تخت‌ها به بیماران کرونایی است و اگر این روند ادامه داشته باشد در چند روز آینده بیمارستان‌های تخصصی را نیز از دست خواهیم داد.

وی عنوان کرد: ابتدا بیمارستان فیض که مرکز تخصصی چشم است، بعد قسمتی از بیمارستان چمران که مرکز اصلی خدمات ویژه قلب است و بعد بیمارستان سوانح سوختگی استان که تنها مرکز خدمات به بیماران سوختگی در مرکز کشور است را از دست می‌دهیم و مجبوریم به بیماران کرونایی اختصاص دهیم و تعداد زیادی از بیماران غیرکرونایی که نیاز به خدمت دارند، طی این دوره آسیب جدی می‌بینند.

وضعیت پیچیده

کلیدری بابیان اینکه این وضعیت پیچیده در استان حاکم‌ شده و اگر نتوانیم با ابزارهایی که داریم بیماری را مهار کنیم همه گروه‌ها آسیب جدی خواهند دید، خاطرنشان کرد: تعویق خدمت‌رسانی به بیماران قطعاً مرگ‌ومیر را افزایش می‌دهد.

برآورد بهداشت جهانی این است که مرگ‌های ناشی از بیماران غیرکرونایی که خدمات به آن‌ها تعطیل‌شده، شاید تا ۵ برابر مرگ‌ومیر بیماران کرونایی باشد به علت اینکه تمام زیرساخت‌ها اشغال‌شده درحالی‌که می‌توانستیم از این مرگ‌ها پیشگیری کنیم.

وی با تأکید بااینکه به‌شدت نگرانیم چون تولید بیمار روزافزون بیشتر می‌شود و کادر درمان به‌شدت آسیب‌دیده و خسته است، اظهار کرد: ابتلا منجر به خارج شدن از صحنه می‌شود و دقت آن‌ها حتماً تحت تأثیر قرار می‌گیرد. امروز و فردا به‌احتمال‌زیاد در استان اعلام شرایط بحران می‌کنیم.

کلیدری اظهار کرد: در مطب‌ها و کلینیک‌ها بیش از ۹۰ درصد بیماران علائم کرونا دارند، همه را تست نمی‌کنیم شاید برخی بررسی نشده‌اند و به تولید بیمار بستری اضافه می‌کنند و منجر می‌شود تصمیمات سخت و پرتنش بگیریم.

ممنوعیت عمل‌های غیر اورژانسی

وی خبر داد: از ۵ مهر تمام عمل‌های جراحی غیر اورژانس در استان را ممنوع کردیم، زیرساخت‌ها کفاف نمی‌دهد به همه بیماران سرویس دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه می‌خواهیم تمام زیرساخت‌ها فقط در اختیار کرونا، اورژانس و سرطان باشد تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد ادامه داد:  تنها راه جلوگیری از این مشکلات رعایت قواعد بهداشتی در بین مردم است تا تولید بیمار به حداقل برسد.

وی با تأکید بر این موضوع که ایمنی دسته‌جمعی در دنیا پذیرفته‌شده نیست  افزود: در کشورهایی مانند سوئد  و اسپانیا عملاً به این سمت رفتند و لذا تعداد زیادی مبتلا و فوت شدند.

کلیدری بیان کرد: در ایمنی دسته‌جمعی حداقل ۶۰ درصد اجتماع باید گرفتار شود لذا عدد خیلی درشتی است.

وی عنوان کرد: چطور از جان صدها و هزاران نفر بگذریم که به ایمنی گله‌ای برسیم ضمن اینکه گزارشات متعدد از مراکز درمانی داریم که برخی بیماران قبلاً مبتلا شده‌اند پس ایمنی که دنبال‌ هستیم با این سناریو ایجاد نمی‌شود.

کلیدری گفت: کرونا گریزی، نگرانی برای مردم ایجاد کرده است و اگر به مراکز درمانی مراجعه کنند ممکن است شرایط سخت‌تری تجربه کنند.

زمان خطرناک

وی هشدار داد: شاید تعداد زیادی اکنون در منزل باشند که نیاز به بستری داشته باشند و نباید این اتفاق بیفتد.

وی تأکید کرد: مردم بدانند اگر در زمان مناسب مراجعه نکنند، بسیار خطرناک است زیرا  مواردی در بیمارستان داشتیم که یک جوان ۲۰ ساله از بدو ورود به اورژانس تا ایست قلبی ۱۵ دقیقه زمان داشت و وقتی مراجعه کرد اصلاً ریه‌ای باقی نمانده بود و لذا بدون هیچ بیماری زمینه‌ای فوت کرد.

کلیدری افزود: این‌ها در صورتی است که اگر زمان مناسب مراجعه می‌کرد این‌طور نمی‌شد.

وی افزود: درخواست می‌کنیم مردم توجه داشته باشند، اگر علائم هشداردهنده‌ای دارند حتماً به پزشک مراجعه و توصیه‌ها را جدی بگیرند.

کلیدری  گفت: در این شرایط با ظرفیت‌های محدودی که داریم باید تولید بیمار را در استان کاهش دهیم وگرنه مرگ‌ومیرهای پنهانی داریم که به جامعه آسیب می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.