سال‌هاست ۲۷ سپتامبر مصادف با ۶ مهر به عنوان روز جهانی گردشگری نام‌گذاری شده است. امسال هم مانند گذشته، این روز در گوشه و کنار جهان گرامی داشته می‌شود.

سهم ایران از گردشگری بین‌المللی ۶ درصد است/ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی سفر هوشمند به همه تأسیسات گردشگری

قدس آنلاین: سال‌هاست ۲۷ سپتامبر مصادف با ۶ مهر به عنوان روز جهانی گردشگری نام‌گذاری شده است. امسال هم مانند گذشته، این روز در گوشه و کنار جهان گرامی داشته می‌شود.

حقیقت این است امروزه گردشگری یکی از پرسودترین صنایع دنیا به شمار می‌آید و از اهمیت زیادی برخوردار است. حالا هر دولتی تلاش می‌کند با استفاده از منابع کشورش، گردشگران بیشتری را به سمت خود بکشاند و میزان درآمدش را بالا ببرد. چند سالی‌ است سازمان جهانی جهانگردی تأسیس شده تا در پیشرفت این صنعت به دولتمردان کمک کند و به حل مشکلات موجود در این صنعت می‌پردازد.

این روز را بهانه‌ای برای گفت‌وگو با دکتر ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دادیم تا با چالش‌های توسعه صنعت گردشگری در کشور آشنا شویم.

زیرساخت‌های مورد نیاز در صنعت گردشگری چیست و وضعیت کشور در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زیرساخت‌های گردشگری از جمله عوامل مؤثری هستند که می‌توانند مستقیماً منجر به ارائه خدمات به گردشگران شوند و برخورداری از آن‌ها زمینه جذب و افزایش گردشگران را فراهم می‌کند. از جمله زیرساخت‌های موردنیاز صنعت گردشگری می‌توان به زیرساخت‌های دسترسی به جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری، زیرساخت‌های حمل و نقل (هوایی، زمینی، ریلی و دریایی)، فرودگاه‌های بین‌المللی و داخلی، پایانه‌های مسافری، زیرساخت‌های تأمین‌کننده خدمات انرژی و ارتباطات، زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی و غیره اشاره کرد. در یک گام فراتر و در راستای اهداف عالی توسعه پایدار، زیرساخت‌های دیگری نیز از جمله سیستم‌های بازیافت فاضلاب، دفع فاضلاب و تصفیه آب نیز مطرح می‌شوند.

با نادیده گرفتن فرسودگی ناوگان حمل و نقل که ناشی از وجود تحریم هاست، می‌توان گفت در حال حاضر ایران زیرساخت‌های اولیه و اصلی صنعت گردشگری از لحاظ توسعه مسیرهای منتهی به مقاصد و جاذبه‌ها، تنوع اقامتگاه‌ها اعم از شهری و روستایی و... را در حد نسبتاً مطلوبی داراست. با وجود این، با توجه به ظرفیت گردشگری کشور و سرعت رشد این صنعت در دنیا، ایران نیازمند توسعه زیرساخت‌ها در همه ابعاد است. همچنین با عنایت به توجه روزافزون به سمت پایداری در ابعاد مختلف توسعه از جمله طراحی هتل‌های سبز، استفاده از حامل‌های انرژی سبز وغیره، لازم است ایران نیز در این مسیر برنامه‌ریزی خود را انجام دهد.

سهم ایران از صنعت گردشگری جهان چقدر است؟

بررسی‌ آمارها در سطح جهانی نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی یعنی ۲۰۱۹، تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی با ۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال پیش؛ یک میلیون و ۴۵۸ نفر بوده است. در این میان، ایران با رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۶درصد از کل گردشگران ورودی بین‌المللی را به خود اختصاص داده است.

در خصوص وضعیت گردشگری در دوران کرونا و آسیب‌های وارده به این صنعت برایمان بگویید.

ابتدا در خصوص وضعیت جاری باید گفت با توجه به شیوع ویروس کرونا از آذرسال گذشته و مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی تأسیسات گردشگری، خسارت‌های فراوانی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا به‌ویژه دست اندرکاران صنعت گردشگری وارد شد؛ به طوری‌که براساس برآوردهای به عمل آمده تا پایان تیر ۹۹ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به این صنعت خسارت وارد شده است. بنابراین بر اساس تلاش‌های انجام شده و تعامل با دستگاه‌های مربوط و ستاد ملی مدیریت کرونا، در ابتدا اقدام به تثبیت شرایط روانی محیط گردشگری کشور کرده، ضمن آنکه پروتکل‌های بهداشتی سفر هوشمند و نیز فرهنگ عمومی سفر به همه تأسیسات گردشگری و هموطنان ابلاغ و اطلاع‌رسانی شده است. همچنین تأسیسات گردشگری را ملزم به رعایت پروتکل‌ها و نظارت‌های مستمر کرده و به هموطنان این اطمینان را داده‌ایم که مراکز اقامتی آمادگی کامل را برای فراهم کردن محیط سالم و اقامت آنان دارند.

چه حمایت‌هایی از واحدهای گردشگری در این مدت شده است؟

با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی واحدهای گردشگری، دولت با ارائه بسته‌های حمایتی از فعالان این صنف حمایت کرده است؛ به طوری که در این راستا با ارائه گزارش‌های تخصصی به معاون اقتصادی ریاست جمهوری به منظور اعطای تسهیلات دولت در قالب وام‌های کوتاه مدت به ازای واحدهای گردشگری و میزان تسهیلات درخواستی در قالب افراد بیمه شده و غیربیمه‌ای، با متغیر ۶ تا ۸ میلیون تومان به افراد غیربیمه‌ای و ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان به افراد بیمه شده و کارگاه‌های فعال پرداخت شود. این مسئله با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت پذیرفت تا فهرست اسامی از سوی دستگاه اجرایی به آن‌ها ارسال و متقاضیان در سامانه کارا ثبت نام و مراحل معرفی به بانک و دریافت تسهیلات طی شود.

همچنین اقدام مهم دیگر امهال مالیات، اقساط وام‌های دریافتی، تعویق پرداخت‌های حامل‌های انرژی نظیر آب، برق و گاز تا پایان اردیبهشت بوده که با مذاکرات و پیگیری‌های انجام شده تا پایان سال تمدید شده است. نکته مهم تلاش‌های صورت پذیرفته برای پایدار نگهداشتن واحدهای گردشگری و پیشگیری از خسارت‌های بیشتر به تأسیسات گردشگری است.

برای مواجهه با پیک دوم شیوع کرونا و بیمار آنفلوانزا چه اقدامات و برنامه‌هایی پیش بینی شده است؟

دوره پیک سفر از ابتدای فصل بهار شروع می‌شود و نهایتاً تا انتهای شهریور ادامه دارد. با توجه به شروع فصل پاییز و پیش‌بینی‌های انجام شده برای آمادگی مواجهه با پیک دوم شیوع کرونا و بیماری آنفلوانزا اقدام‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این فصل در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت صورت پذیرفته و ارائه شده است؛ ضمن اینکه مذاکرات و هماهنگی‌ها برای باز کردن ارتباطات هوایی که یکی از مهم‌ترین ارکان مبادله گردشگر میان کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عمان، روسیه و بازارهای هدف گردشگری ایران است، ادامه دارد.

در تداوم این موضوع، برنامه‌های مهمی در ۳۱ استان کشور پیش‌بینی شده تا با همکاری تشکل‌های خصوصی گردشگری، فضای گردشگری کشور پایدار بماند.

با توجه به اینکه گردشگری عاملی برای شیوع کرونا نبوده و می‌تواند زمینه مساعدی برای آرامش بخشیدن و بالا بردن روحیه و تجدید قوای مردم شود، تعامل با سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان جهانی گردشگری و مبادله برنامه‌ها و تجارب برای گذراندن دوره کرونا و حفظ فضای گردشگری کشور به طور مستمر برقرار است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای توسعه این صنعت چه برنامه‌ای را دنبال می‌کند؟

یکی از نکات مهم اینکه وزارت در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی برای تقویت صنعت گردشگری در کل کشور است. خبر خوشحال کننده‌ای که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد، تصویب برنامه راهبردی توسعه صنعت گردشگری کشور توسط هیئت وزیران در سه هفته گذشته است که نقشه راه توسعه گردشگری با همکاری دستگاه‌های دولتی و عمومی تصویب و ارائه شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.