چندی پیش فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با خطاب قرار دادن مقام‌های آمریکایی به‌صراحت بر قطعی و جدی بودن تصمیم جمهوری اسلامی برای گرفتن انتقام خون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از عاملان این جنایت تأکید کرد.

انتقام خون حاج قاسم، در زمان و مکان مناسب

قدس آنلاین:  چندی پیش فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با خطاب قرار دادن مقام‌های آمریکایی به‌صراحت بر قطعی و جدی بودن تصمیم جمهوری اسلامی برای گرفتن انتقام خون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از عاملان این جنایت تأکید کرد. سردار سرلشکر حسین سلامی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما فکر می‌کنید ما در برابر خون برادر شهیدمان یک سفیر زن در آفریقای جنوبی را می‌زنیم؟ ما کسانی را می‌زنیم که در شهادت این مرد بزرگ مستقیم و غیرمستقیم نقش داشتند و این پیامی جدی است.

از همین رو بود که چند روز بعد وال‌استریت ژورنال، روزنامه نزدیک به جمهوری‌خواهان نوشت: مقام‌های آمریکایی معتقدند تهدیدهایی در مورد فرماندهان نظامی مانند رئیس ستاد مشترک و رئیس «سنتکام» وجود دارد. ایران شاید حمله به این افراد را پاسخی به ترور ژنرال سلیمانی ارزیابی کند.

یادمان نرفته جنگ جهانی اول چگونه کلید خورد

اظهارات سردار سلامی پس ‌از آن مطرح شد که نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی مدعی شد ایران قصد دارد در پاسخ به انتقام ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه یک دیپلمات آمریکایی در آفریقای جنوبی را ترور کند. این سخنان به حدی عجیب می‌نمود که از همان ابتدا واکنش مقامات «پرتوریا» را نیز برانگیخت و «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی این ادعای واهی را «بسیار عجیب» توصیف کرد. با وجود این، اظهارات اخیر سردار سلامی این گفته را به ما یادآوری کرد که جمهوری اسلامی که پیش‌تر ثابت کرده اهل تهاجم نیست، چنانچه منافع و شهروندانش از سوی دشمن خارجی هدف قرار گیرد کوتاه نیامده و قطعاً به آن پاسخ خواهد داد. همین مسئله سبب شد طی روزهای گذشته سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرخط خبری رسانه‌های بیگانه تبدیل ‌شده و مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گیرد.

اما یک تحلیلگر ارشد حوزه سیاست خارجی ضمن اشاره به این نکته و با بیان اینکه در پی ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و همراهانش تمام تدابیر لازم برای گرفتن انتقام سخت از جنایت آمریکایی پایه‌ریزی شده می‌گوید: ایالات ‌متحده در چند ماه اخیر با جریان‌سازی به اشکال مختلف سعی کرد این‌ گونه وانمود کند که تهران انتقام خون سردار سلیمانی را گرفته اما جمهوری اسلامی بی‌توجه به این فضاسازی اقدام‌های خود را پیش می‌برد. حسن هانی‌زاده با بیان اینکه پس اکنون موضوع زمان و مکان مطرح بوده و جمهوری اسلامی در موقعیت مناسب انتقام این عمل شنیع را از یانکی‌ها خواهد گرفت، ادامه داد: این حقیقت البته تنها مختص ایران نیست بلکه لازم است جامعه جهانی هم جدی‌تر به این موضوع ورود کند؛ چراکه سپهبد شهید سلیمانی در حالی ترور شد که با دعوت رسمی مقام‌های عراقی به این کشور سفر کرده بود. این اقدام کاخ سفیدنشینان خلاف تمام قوانین بین‌المللی بود و می‌تواند در سایه وجود فردی مانند دونالد ترامپ و تکرار این‌ گونه وقایع بیش ‌از پیش نظم جهانی را در معرض خطر قرار داده و به حاکمیت قانون جنگل بینجامد؛ پس لازم است به آن پاسخ داده شود. هانی‌زاده با اشاره به تجربیات گذشته و اینکه چگونه یک حرکت نابخردانه و ناشیگری می‌تواند به جنگی بزرگ منجر شود، تصریح کرد: یادمان نرفته جنگ جهانی اول با ترور ولیعهد اتریش در صربستان کلید خورد. پس ترور سردار سلیمانی به‌ عنوان یک مقام رسمی هم نوعی اعلام جنگ به تهران بود. حال چگونه است ایالات ‌متحده به خود اجازه می‌دهد فردی مانند حاج قاسم سلیمانی، سردار محبوبی که خدمات بزرگی به بشریت و منطقه در مواجهه با تروریست‌های داعش و جریان‌های تکفیری کرد را ترور کرده و بعد هم رسماً اعلام کند و جامعه جهانی هم به آن هیچ واکنشی نشان ندهد.

فضاسازی یانکی‌ها بی‌تأثیر است

حسن هانی‌زاده با بیان اینکه حمله به پایگاه عین‌الاسد در عراق که نظامیان آمریکایی در آن حضور دارند تنها یک ‌ضرب شست بود، تصریح کرد: این‌ یک مقدمه و سیلی کوچک بود. در مقطع کنونی ایران به اطلاع‌رسانی در مورد جنایت یانکی‌ها بسنده کرده ولی در مراحل بعد قطعاً انتقام خواهد گرفت تا به مقام‌های آمریکایی بفهماند اگر بخواهند به این رویه و ترور افراد ادامه دهند خشونت در مقابل خشونت، چشم در برابر چشم و موشک در جواب موشک پاسخ ما خواهد بود. وی افزود: اما در مورد نحوه پاسخ به این جنایت هم باید گفت به نظر می‌رسد همان‌ گونه که سردار سلامی گفته‌اند منطقی‌ترین حالت هدف گرفتن افرادی است که به ‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این جنایت نقش داشته‌اند. برخی ژنرال‌ها و عوامل منطقه‌ای و همچنین مقاماتی که در اتاق‌های فکر نقشه این اقدام خبیث را کشیدند می‌توانند یک هدف باشند. فضاسازی آمریکا مانند آنچه در مورد ترور سفیر این کشور در آفریقای جنوبی مطرح می‌شود تنها یک اقدام پیش‌دستانه برای منصرف کردن جمهوری اسلامی از عملش هست که بی‌تأثیر خواهد بود. تهران چراغ خاموش و با امکانات موجود در حال پیشبرد نیاتش هست و به وقتش نیتش را عملیاتی خواهد کرد.

این تحلیلگر تصریح کرد: البته ایران در حوزه نفوذ منطقه‌ای هم از بازوان قدرتمندی برخوردار است که از آسیای مرکزی و شبه‌قاره در شرق گرفته تا حوزه مدیترانه و سرتاسر خاورمیانه و حتی اروپا و آمریکایی لاتین امتداد دارد. ایران هم ‌اکنون به‌ شدت یانکی‌ها را در خاورمیانه به چالش کشیده و باز هم می‌تواند با بهره‌برداری از این ظرفیت خود کل پایگاه‌های ایالات‌ متحده و نظامیان این کشور را زیر تیغ خود داشته باشد که آمریکا هم از این موضوع آگاه بوده و کاهش نیروهایش از عراق، سوریه و افغانستان هم می‌تواند در این راستا باشد. در نهایت ولی همان ‌گونه که مقامات کشورمان بارها تأکید کرده‌اند خروج تمامی نظامیان متجاوز آمریکایی از منطقه انتقام نهایی خون شهید قاسم سلیمانی است و ما به کمتر از آن راضی نخواهیم شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.