بعید است کسی از اول تا آخر عمر، کارش به یک وکیل نیفتد و پایش به یک دفتر حقوقی و یا محکمه قانونی باز نشود. خدمتی تخصصی و بسیار مورد نیاز که معمولاً اقشار برخوردار از آن بهره‌مند می‌شوند و با وجود نیاز هر کسی به گرفتن انواع خدمات حقوقی و استفاده از مشاوره‌های کارشناسان این حوزه، کمتر شامل حال اقشار بی‌بضاعت می‌شود.

پرونده‌هایی که ختم به خیر می‌شوند

قدس آنلاین:  بعید است کسی از اول تا آخر عمر، کارش به یک وکیل نیفتد و پایش به یک دفتر حقوقی و یا محکمه قانونی باز نشود. خدمتی تخصصی و بسیار مورد نیاز که معمولاً اقشار برخوردار از آن بهره‌مند می‌شوند و با وجود نیاز هر کسی به گرفتن انواع خدمات حقوقی و استفاده از مشاوره‌های کارشناسان این حوزه، کمتر شامل حال اقشار بی‌بضاعت می‌شود. چه بسیار پرونده‌هایی که به دلیل بی‌خبری آن‌ها از پیچ و خم‌های قانونی؛ رها شده و یا به ضررشان تمام می‌شود. اما آستان قدس رضوی در بین کانون‌های موضوعی خدمت رضوی، یک کانون را به خدمات حقوقی و همه مشتقات آن اختصاص داده تا اقشار کم‌برخوردار هم زیر لوای متبرک حضرت رضا(ع) از این خدمات ارزشمند بهره‌مند شوند.

مرتضی طاهری‌منش، سرپرست کانون موضوعی حقوق کانون‌های خدمت رضوی استان خراسان رضوی در گفت‌وگویی به همه پرسش‌های ما درباره این کانون پاسخ داد که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

شاید کمتر کسی از وجود این کانون و خدمات آن اطلاع داشته باشد. اول از همه به زمان آغاز به کار و دلیل تشکیل آن اشاره بفرمایید.

از یک سال پیش کانون موضوعی حقوق خدمت رضوی استان خراسان رضوی با هدف ارائه خدمات حقوقی به اقشار بی‌بضاعت و محروم از دسترسی به این نوع خدمات راه‌اندازی شده و تاکنون با توسعه فعالیت‌ها، خدمات متنوعی را به این اقشار ارائه داده و مراجعان از خدماتی از قبیل مشاوره حقوقی، خانوادگی، کیفری، سرپرستی، تابعیت، مالکیت و... برخوردار می‌شوند.

از بین جامعه فعال در حوزه حقوقی، چه گروه‌هایی در کسوت خادمیاری رضوی اعلام آمادگی کرده‌اند و به چه روش‌هایی نیازمندان به این نوع خدمات تخصصی را پیدا می‌کنید؟   

جامعه حقوقی عضو این کانون ۴۴ نفر شامل وکلای دادگستری، کارشناسان حقوقی، سردفتران، مشاوران خانواده و قضات دادگستری هستند. افراد نیازمند خدمات حقوقی به دو شکل از خدمات دفتر کانون‌های خدمت رضوی استان استفاده می‌کنند؛ با مراجعه به محل کانون و یا از مسیر اردوهای جهادی. این کانون به صورت مرتب اردوهای جهادی را با موضوعات مرتبط با بهداشت و سلامت در پایگاه‌های محوری مناطق محروم از جمله مدارس و مساجد برگزار می‌کند که خادمیاران حقوقی هم در کنار خادمیاران سلامت به مناطق کم‌برخوردار اعزام می‌شوند و در جریان مسائل حقوقی و خانوادگی مردم قرار می‌گیرند، سپس به تناسب مشکلات، به مراجعه‌کنندگان و محرومان مشاوره حقوقی می‌دهند.

اگر مراجعان شما به خدماتی بیش از حوزه اختیارات این کانون نیاز داشته باشند، چطور به آن‌ها کمک می‌کنید؟

به همت دفتر نمایندگی خدمت رضوی استان برای نخستین بار تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز وکلای دادگستری استان خراسان رضوی و کانون وکلای دادگستری به منظور ارائه خدمات حقوقی و وکالت معاضدتی به مخدومینی که دفتر نمایندگی خدمت رضوی معرفی می‌کند، منعقد شده است. طبق این تفاهم‌نامه، افرادی که از مسیر کانون‌های خدمت رضوی، مستحق و نیازمند خدمات حقوقی شناخته می‌شوند ولی توان استفاده از این خدمات را ندارند، از مسیر دفتر نمایندگی خدمت رضوی به کانون وکلای دادگستری معرفی و برای آن‌ها وکیل در نظر می‌گیرند و به صورت رایگان به پرونده‌هایشان در محاکم قضایی رسیدگی می‌شود. از سال گذشته تاکنون، بیش از ۲۵ نفر از کمک وکلای خادمیار این کانون به صورت مستقیم استفاده کرده‌اند و یا به کانون وکلای دادگستری معرفی شده‌اند. ۸۴ نفر نیز با مراجعه به کانون موضوعی حقوقی از خدمات این بخش بهره‌مند شده‌اند.

اگر بخواهید به یک مصداق برجسته، از خدمات حقوقی ارائه شده این کانون به افراد گرفتار اشاره کنید، چه موردی را مدنظر دارید؟

در نخستین حرکت از این نوع، با پیگیری خادمیاران کانون موضوعی حقوق رضوی و با گرفتن رضایت شاکی، جوانی که دو سال از مدت محکومیت خود را در زندان گذرانده بود، آزاد شد. خادمیاران کانون حقوقی در جریان یک اردوی جهادی در مناطق حاشیه شهر مشهد با پدر این جوان در بند آشنا شدند و پس از شنیدن ماوقع و مطالعه پرونده وی، در پی کمک به این خانواده محروم برآمدند. در این پرونده جوانِ دربند، مسئول تأمین مخارج پدر از کارافتاده و خواهر معلول خود بود که با آزادی و بازگشت به کار، خانواده‌اش از گرفتاری رها شدند.

همان طور که فرمودید مشاوران خانواده، گروهی از جمعیت خادمیارن حقوقی را تشکیل می‌دهند. این گروه چه کمکی به حل مشکلات خانوادگی و کاستن از بار محاکم قضایی می‌کند؟

دیگر خدمت ارائه شده در این کانون به موضوعات خصوصی و خانوادگی مربوط می‌شود. از بانوان دارای تحصیلات تخصصی مشاوره خانواده دعوت می‌شود تا با شرکت در اردوهای جهادی و حضور در کلینیک‌های مشاوره خانواده به افراد نیازمند خدمات مشاوره خانوادگی از جمله تشکیل خانواده، اختلافات زوجین، فرزندخواندگی، تحصیل، جدایی و... به صورت رایگان ارائه خدمت دهند. طی یک سال گذشته، در مجموع افزون بر۷۷۰ نفر از اقشار بی‌بضاعت شهر مشهد از مشاوره‌های حقوقی و خانوادگی این کانون بهره‌مند شده‌اند.

سردفتران خادمیار رضوی هم گروه دیگری از داوطلبان خدمت رضوی هستند. این قشر در این کانون چه نوع خدماتی به اقشار نیازمند ارائه می‌دهند؟

سردفتران عضو کانون حقوق رضوی هم با کمک به رفع مشکلات ثبتی برای اخذ اسناد مالکیت به محرومان ارائه خدمت می‌کنند. برخی از اقشار بی‌بضاعت، نیازمند مشاوره‌های متخصصان فعال در حوزه سردفتران هستند که از طریق دفاتر اسناد رسمی و اداره ثبت اسناد نسبت به حل مشکلات آن‌ها اقدام می‌شود. با حل مشکلات ثبتی، این افراد می‌توانند با سند منازلشان برای حل مسائل مالی و نیز مراجعه به بانک‌ها از وام و دیگر تسهیلات مالی برخوردار شوند. خوشبختانه تاکنون ۱۵ فقره مشکل ثبتی و سندی مراجعان از مسیر این کانون حقوقی حل و فصل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.