نویسنده نیویورکر معتقد است که در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ تلاش کرده است اعتماد عمومی نسبت به رأی‌گیری و سلامت انتخابات را از بین ببرد.

 نیویورکر: جنگ اصلی در آمریکا پس از انتخابات است

قدس آنلاین؛ نشریه نیویورکر در یادداشتی به بررسی احتمال دادرسی‌های طولانی‌مدت و چالش‌های حقوقی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته  و درگیری‌ها و جنگ اصلی دو رقیب انتخاباتی آمریکا را پس از روز رأی‌گیری عنوان کرده است.

این یادداشت در ابتدا نگاهی گذرا به چالش و اختلافات انتخاباتی سال ۲۰۰۰ میان جرج بوش، نامزد جمهوری‌خواه و ال گور، رقیب دموکراتش بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایالت فلوریدا دارد و در این ارتباط به گفتگوی تلفنی و پرچالش جرج بوش و ال گور و بالا گرفتن اختلافات میان این دو نامزد انتخاباتی پس از روز رأی‌گیری اشاره دارد که پس از اعلام پیروزی جرج بوش شدت گرفت و در ادامه به تحولات پیشِ‌روی آمریکا اشاره دارد و در این ارتباط می‌گوید: تحولات نزدیک و پیشِ‌رو در ارتباط با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ممکن است با نگاه به گذشته بسیار مهم و پرچالش باشد.

نویسنده در ارتباط با انتخابات پرچالش ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ در آمریکا به شکایت‌های متقابل جرج بوش و ال گور پس از انتخابات اشاره می‌کند و با اشاره به شرایط فعلی آمریکا می‌گوید از مدت‌ها پیش جنگ انتخاباتی آمریکا شروع شده است و ترامپ استراتژی تهاجمی مانند بوش را آغاز کرده و از مدت‌ها پیش پذیرش شکست در انتخابات را رد کرده است و در این شرایط به‌احتمال زیادی جنگ انتخاباتی تا مدت‌ها پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر ادامه خواهد داشت.

کشور آمریکا , دونالد ترامپ , انتخابات 2020 آمریکا , حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا , حزب جمهوری خواه ایالات متحده آمریکا , جو بایدن ,

نویسنده یادداشت در عین حال با اشاره به وضعیت فعلی در آمریکا و تشدید تنش‌ها و شکاف‌ها هشدار می‌دهد: امروزه اما دموکرات‌ها چندان اعتقادی به خویشتنداری و سکوت ندارند و چنین رویکردی را مربوط به گذشته می‌دانند و یکی از اعضای حزب دموکرات به‌صراحت اعلام کرد که حزب دموکرات سال ۲۰۲۰ متفاوت از حزب دموکرات سال ۲۰۰۰ است و بیش از گذشته ایدئولوژیک و سازش‌ناپذیر شده است و حزب دموکرات دیگر به‌دنبال کنار آمدن با هر نتیجه انتخاباتی نیست. این شرایط با بحران همه‌گیری شیوع کرونا پیچیده‌تر شده، چون کرونا روش رأی‌گیری را نیز به رأی پستی تغییر داده است و در ارتباط با روش رأی‌گیری اختلاف نظر بسیار زیاد و عمیقی میان دو رقیب انتخاباتی آمریکا وجود دارد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود یک‌سوم از واجدان شرایط رأی دادن در آمریکا در نظر دارند امسال از طریق پست در رأی‌گیری ریاست جمهوری شرکت کنند و در مقابل ترامپ به‌شدت رأی‌گیری پستی را مورد حمله و انتقاد قرار داده و در آن احتمال تقلب و کلاهبرداری را بسیار زیاد عنوان کرده است.

در ادامه این گزارش نویسنده به اقدامات ترامپ علیه رأی‌گیری پستی از جمله تهدید او به وتوی بودجه مصوب کنگره برای ارتقای اداره پست آمریکا اشاره می‌کند و چنین اقداماتی را خطرناک و باعث ایجاد شکاف و تنش بیشتر در فضای انتخاباتی آمریکا می‌داند، در این ارتباط نویسنده هشدار می‌دهد: شاید براساس نتایج رأی‌گیری در شب پس از انتخابات ترامپ خود را پیروز رقابت‎‌ها اعلام کند، اما طی روزهای بعد با شمارش آرای پستی امکان دارد که نتایج به‌طور کامل تغییر کند و بایدن به‌عنوان نامزد پیروز معرفی شود.

در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ تلاش کرده است اعتماد عمومی نسبت به رأی‌گیری و سلامت انتخابات را از بین ببرد و حتی پیشنهاد تعویق انتخابات را برای جلب اعتماد عمومی مطرح کرده است.

در زمان حاضر جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها ده‌ها پرونده تخلفات انتخاباتی را علیه یکدیگر تهیه کرده‌اند و آماده هستند تا تنش‌ها و کشمکش‌ها را پس از انتخابات پیشِ‌رو در ماه نوامبر از طریق شکایت‌های قضایی ادامه دهند.

دموکرات‌ها برای مبارزات حقوقی خود پس از روز انتخابات، یکی از اساتید کارکشته حقوق از دانشگاه نیویورک را استخدام کرده‌اند که در دوره اوباما هم در کاخ سفید تجربه کار دارد و در زمان حاضر مشاور حقوقی کمپین انتخاباتی بایدن است. بایدن همچنین گروهی حقوقی را متشکل از صدها وکیل ایجاد کرده است که جوانب حقوقی تخلف و شکایت‌های انتخاباتی پس از روز برگزاری رأی‌گیری را دنبال خواهند کرد.

در همین ابتدای کار وکلای دموکرات‌ها درخواست‌هایی برای امنیت انتخابات پستی مطرح کرده‌اند که از جمله آن‌ها شمارش برگه‌های پستی و مشارکت جوامع مدنی در برگزاری انتخابات پستی بوده است، اما این درخواست از سوی جمهوری‌خواهان به‌عنوان تخلف انتخاباتی مطرح شده است و آن‌ها طرح چنین درخواست‌هایی را غیرقانونی عنوان کرده‌اند.

در زمان حاضر هر دو حزب آمریکا، سایت‌های اینترنتی را برای پیگیری شکایت‌های انتخاباتی راه‌اندازی کرده‌اند و جمهوری‌خواهان تا کنون در ۱۹ ایالت و در مقابل دموکرات‌ها تا کنون در ۲۸ ایالت تخلفات انتخاباتی رقیب خود را ثبت و اعلام کرده‌اند.

بر این اساس در زمان حاضر بیش از ۲۰۰ شکایت و دادرسی انتخاباتی از سوی دو حزب سیاسی آمریکا در آستانه انتخابات فهرست شده است، این تخلفات شامل تلاش دموکرات‌ها برای تسهیل رأی دادن پستی تا شامل تلاش جمهوری‌خواهان برای اقدامات محدودکننده در زمان رأی‌گیری است.

از سوی دیگر، خطر اختلافات پس از روز رأی‌گیری آن‌جا بیشتر می‌شود که به‌احتمال زیادی تعدادی از آرای پستی به‌دلیل عدم استانداردهای لازم رد خواهند شد و رد همین آرای پستی، بحث و اختلافات زیادی را میان دو حزب سیاسی آمریکا رقم خواهد زد، حتی برخی مطالعات نشان می‌دهد که احتمال بیشتری وجود دارد که آرای پستی اقلیت‌های نژادی در آمریکا بیش از آرای پستی سفیدپوستان رد و باطل شود و همین موضوع به‌دنبال خود ممکن است برخی تنش‌های نژادی جدید را در آمریکا دامن بزند.

کشور آمریکا , دونالد ترامپ , انتخابات 2020 آمریکا , حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا , حزب جمهوری خواه ایالات متحده آمریکا , جو بایدن ,

با این حال نویسنده در گزارش خود با اشاره به اختلافات انتخاباتی در سال ۲۰۰۰ پس از برگزاری رأی‌گیری به این موضوع اشاره می‌کند که در سال ۲۰۲۰ نیز ممکن است به‌مانند سال ۲۰۰۰ نتیجه نهایی انتخابات با حکم دادگاه معلوم و مشخص شود.

در پایان این یادداشت طولانی همچنین به برخی دیگر از چالش‌های بسیار مهم انتخابات آمریکا اشاره می‌شود و از جمله به همه‌گیری کرونا همزمان با برگزاری انتخابات اشاره می‌شود که این موضوع با طرح برخی احتمالات درباره امکان مداخله خارجی در انتخابات ریاست جمهوری پیشِ‌رو باعث شده است سردرگمی و ابهام زیادی در ارتباط با نتایج انتخابات پیشِ‌رو ایجاد شود.

همچنین برخی اقدامات اخیر ترامپ از جمله توقف برخی فعالیت‌ها و تحقیقات پیرامون مداخلات خارجی در انتخابات و عجله رئیس جمهور آمریکا برای معرفی جانشین قاضی ارشد دیوان عالی از دیگر مسائلی عنوان شده است که همگی ممکن است روند شکایت‌ها و دادرسی‌های حقوقی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را وارد فاز طولانی‌مدت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.