مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه «در سال ۹۸ و ۹۹ هیچ مدرسه‌ای در سطح استان از معافیت قبوض آب، برق و گاز برخوردار نشده است»، گفت: مدارس خراسان رضوی ۱۵ میلیاردتومان به شرکت‌های آب، برق و گاز بدهی دارند.

هیچ مدرسه‌ای در خراسان رضوی از پرداخت قبض معاف نشده است/۱۵ میلیارد بدهی داریم

قاسمعلی خدابنده  در خصوص بدهی مدارس  خراسان رضوی به دستگاه‌های خدمت‌رسان، اظهار کرد: از طرف مدارس خراسان رضوی به اداره آب، برق، گاز و تلفن بدهی داریم. مبلغ این بدهی سنگین است.

وی افزود: براساس قانون بودجه سال ۹۸ و ۹۹، معافیت مدارس از پرداخت قبوض مصرفی آب، برق و گاز مشروط بر رعایت سقف مجاز و الگوی مصرف شد. در بودجه آمده است که ۱۰۰ میلیاردتومان برای مدارس سراسر کشور مشخص کردند. این درصورتی است که اگر مدارس الگوی مصرف را رعایت کنند از پرداخت قبوض معاف هستند. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «۱۰۰ میلیاردتومان برای تمامی مدارس کل کشور است»، بیان کرد: این بودجه برای هر مدرسه مشخص نشده است. الگوی مصرف را شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مشخص کرده‌اند و نه اداره آموزش و پرورش. اشکال مسأله این است که الگوی مصرف به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده که تقریبا هیچ مدرسه‌ای در استان نمی‌تواند این الگو را رعایت کند. 

خدابنده با بیان اینکه «رقم و الگو آنقدر پایین گرفته شده که امکان رعایت آن وجود ندارد»، عنوان کرد: مشکل بعدی آن این است که ظرفیت مدارس ما در زمانی که مجوز آب، برق و گاز گرفته، ظرفیت پایینی بوده است. مثلا در آن زمان مدرسه ۱۰۰ دانش‌آموز داشته که این درصورتی است که درحال حاضر این مدرسه در دونوبت صبح و عصر ۷۰۰ دانش‌آموز دارد.

وی با اشاره به اینکه «این مدرسه در دو نوبت فعالیت، مصرف آب، برق و گازش بیشتر شده است»، ادامه داد: این دستگاه‌های خدمت‌رسان الگوی مصرف را برای ۱۰۰ دانش‌آموز درنظر می‌گیرند. این درصورتی است که ۷۰۰ دانش‌آموز در این مدرسه تحصیل می‌کنند. در مناطق شهری امکان اینکه مدرسه‌ای ۱۰۰ دانش‌آموز داشته باشد، وجود ندارد. امکان دارد در مناطق روستایی مدرسه‌ای ۱۰۰ دانش‌آموز داشته باشد. این مسأله موجب شده که مدارس ما نتوانند، الگوی مصرفی مدنظر دستگاه‌ها را رعایت کنند. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: محاسبه میزان مصرف مدرسه بعد از گذشت الگوی مصرفی، به صورت تصاعدی بالا می‌رود. اگر در بسیاری از مدارس معافیت از پرداخت قبوض و الگوی مصرف نباشد، هزینه قبوض آب، برق و گاز ارزان‌تر درمی‌آید. اینکه به ما می‌گویند شما معاف هستید، اما بعد از استفاده بیشتر از الگوی مصرف تصاعدی حساب می‌کنند، برای ما و مدارس گران در می‌آید.

خدابنده تاکید کرد: ما سال گذشته اصلاح الگوی مصرفی مدارس را در دستگاه‌های خدمت‌رسان را پیگیری کردیم. آن‌ها به ما گفتند اگر می‌خواهید مثلا ۱۰۰ نفر را به ۶۰۰ نفر تغییر بدهید باید مبلغ ۵۰ میلیون تومان را به ما پرداخت کنید. هیچ مدرسه‌ای توان پرداخت چنین مبلغی ندارد. دستگاه‌های خدمت‌رسان به ما می‌گفتند که باید مبلغ حق انشعاب را افزایش دهید. این مسأله باز هم برای مدارس ما امکان‌پذیر نبود.

وی تصریح کرد: امسال از طریق وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو پیگیر هستیم تا الگوی مصرفی در نظر گرفته شده برای مدارس متعادل‌تر و واقعی‌تر شود تا امکان رعایت آن وجود داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه «در سال ۹۸ و ۹۹ هیچ مدرسه‌ای در سطح استان خراسان رضوی از معافیت قبوض آب، برق و گاز برخوردار نشده است»، گفت: برای تمامی مدارس استان قبوض صادر شده است. از طرفی به دلیل اینکه اعلام می‌شود مدارس از پرداخت قبوض معاف هستند، مدیران مدارس قبوض را پرداخت نکردند. از طرفی این معافیت از پرداخت برای مدارس اعمال نشده است. به همین دلیل اکثر مدارس خراسان رضوی به شرکت‌های خدمات‌رسان بدهی دارند. 

خدابنده با اشاره به اینکه «هیچ مدرسه‌ای از خراسان رضوی از معافیت قبوض برخوردار نشده است»، افزود: مدارس روستاهای استان، از آب روستایی استفاده می‌کنند و تعرفه‌های آن‌ها از آب شهری متفاوت است. مدارس روستاهای استان، معافیت برق و گاز نیز نگرفته‌اند. الگوی مصرفی در مدارس روستایی طوری درنظر گرفته شده است که مدرسه‌ای با ۴۰ دانش‌آموز نیز نمی‌تواند از معافیت قبوض استفاده کند. 

وی با بیان اینکه «در مجموع مدارس استان خراسان رضوی ۱۵ میلیاردتومان به شرکت‌های آب، برق و گاز بدهی دارند»، عنوان کرد: در شورای آموزش و پرورش استان که به ریاست استاندار خراسان رضوی تشکیل می‌شود، مصوب شده که هیچ دستگاه خدمت‌رسانی حق ندارد که آب، برق و یا گاز مدرسه‌ای را قطع کنند. شرکت‌های خدمت‌رسان وصول قبوض خود را به یکسری شرکت‌های خصوصی واگذار کردند. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: شرکت‌های بخش خصوصی با وصول قبوض پرداختی مشترکان، درصدی از این مبلغ سهم آن‌ها می‌شود. این شرکت‌های خصوصی به مدارس مراجعه می‌کنند و آب، برق و گاز مدارس را قطع می‌کنند. 

خدابنده خاطرنشان کرد: ما از شرکت‌های خدمت‌رسان درخواست می‌کنیم که مدارس را با مشکل مواجه نکنند. من اطلاعات جدیدی نسبت به قطعی آب، برق و گاز مدارس ندارم. 

وی با اشاره به اینکه «در استفاده از تلفن و اینترنت مخابرات، الگوی مصرف وجود ندارد»، تاکید کرد: بدهی ما به مخابرات به این میزان نیست. اینترنت مدارس عموما ADSL بوده و به تلفن ثابت مدرسه متصل است. اگر تلفن آن‌ها قطع شود، اینترنت آن‌ها نیز قطع می‌شود. با قطعی اینترنت بسیاری از فعالیت‌های مدارس، مختل می‌شود. به همین دلیل مدارس معمولا بدهی تلفن ندارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مکالمات تلفنی در مدارس در حداقل ممکن است. عموم مصرف مدارس، مصرف اینترنت است که هزینه آن پرداخت و پیش‌خرید می‌شود. مبلغ بدهی ما به مخابرات کم است و درحال حاضر میزان دقیق آن را نمی‌دانم. 

خدابنده با بیان اینکه « مدارس اینترنت رایگانی به نام « شبکه ملی» دارند»، اظهار کرد: عموما مدارسی که ADSL  و  مودم دارند، خودشان هزینه این اینترنت را پرداخت می‌کنند. 
وی تاکید کرد: از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات‌رسان درخواست می‌کنم از قطع آب، برق و گاز مدارس خودداری کرده و مدارس و دانش‌آموزان ما را با مشکل مواجه نکنند. ما پیگیر هستیم که موضوع معافیت مدارس از قبوض شرکت‌های پرداختی را از طریق وزارتخانه حل کنیم تا نگرانی مدیران و شرکت‌های خدمت‌رسان حل شود. 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.