رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: امسال دستمزد یک کارگر متخصص نانوایی ۲۰۰ هزار تومان است این درحالی است که با این وضعیت هنوز کارگر نانوایی روزی ۹۰ هزار تومان دریافت می کند و نانوا مجبور است برای جبران هزینه هایش از حداکثر نیروهایش استفاده کند چه کسی می خواهد جوابگوی این وضعیت باشد؟

 آرد قاچاق نداریم/دستمزد کارگر متخصص نانوایی باید ۱۱۰ هزار تومان افزایش یابد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با ابراز ناراحتی از عدم تغییر نرخ نان در سال جاری گفت: متاسفانه نرخ نانوایی ها علی رغم تغییر نرخ و قیمت همه محصولات .. کالا از آبان ماه سال گذشته هیچ تغییری نکرده است این در حالی است که از فروردین ماه سال جاری ۳۰ درصد به نرخ بیمه تامین اجتماعی اضافه شده است.

وی ادامه داد: در این چند ماهه اخیر که نرخ نان هیچ افزایشی نداشته است دستمزد کارگر، و هزینه های جاری نانوایی، اجاره محل و...کلی افزایش پیدا کرده است حتی قیمت خمیر مایه نانوایی هم صد درصد گران شده است امسال کارگر متخصص دیگر حاضر نیست به قیمت پارسال کار کند ما کلی کارگر متخصص را از دست داده ایم. حتی خیلی از همکاران ما مجبور شده اند  تعدادی از نیروهایشان را تعدیل کنند. و این تعدیل ها به هیچ وجه به نفع نانوایی نیست چون بی شک باعث افت کیفیت نان می شود.

کشتگر ادامه داد: امسال دستمزد یک کارگر متخصص نانوایی ۲۰۰ هزار تومان است این درحالی است که با این وضعیت هنوز کارگر نانوایی روزی ۹۰ هزار تومان دریافت می کند و نانوا مجبور است برای جبران هزینه هایش از حداکثر نیروهایش استفاده کند .

وی افزود: اگر بیایند و هر ساله نرخ نان راهم به مانند دیگر اقلام و کالاها افزایش بدهند دیگر نیاز نیست بعد چند سال بیایند و ۴۰ درصد به قیمت نان اضافه کنند که هم برای کارفرما وهم برای مصرف کننده مشکل ایجاد کنند. ما به عنوان اتحادیه مثل اصناف دیگر نمی توانیم نرخ تعیین کنیم ما برای نرخ جدید به تصمیم کشوری نیازمندیم.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد ادامه داد: متاسفانه این سیاست ها باعث شده عملا رقابت را از نانوایی ها بگیرند. وقتی نرخ نان را افزایش نمی دهند دیگر همکاران ما رغبتی ندارند در مناطقی مانند سجاد، احمد اباد و...نانوایی ایجاد کنند چون در همه شهر نرخ یکی است ولی آیا اجاره مغازه در نقاط مختلف شهر ثابت است؟

وی در توضیح تخلف افزایش نرخ نان در برخی نانوایی های سطح شهر گفت: من نمی گویم تخلفی رخ نداده است صنف ما هم به مانند دیگر صنوف ممکن است از این دست مسائل داشته باشد ولی این تخلفات کم و از سوی واحدهای بدون پروانه بوده است و ما هم در برخورد با این واحدها چاره ای جز پلمپ نداریم. من اصلا گران فروشی نان را تایید نمی کنم ولی با توجه به هزینه هایی که نانوا متحمل می شود وقتی دخل و خرجش با هم همخوانی ندارد مجبور است خارج از قیمت نان دست مردم بدهد.

کشتگر در توضیح وجود آرد قاچاق در برخی نانوایی ها گفت: ما چیزی به نام آرد قاچاق نداریم بحث کیفیت است که من بارها گفته ام و خواسته ام که چرا کارخانجات کیفیت آردشان را برروی کیسه ها اعلام نمی کنند. هر ساله به خاطر اینکه گندم داخلی می آید ما در برج سه و چهار همیشه افت کیفیت آرد داریم.

وی ادامه داد: نانوایی های آزاد پز تا سال ۹۷ که هیچ سهمیه آرد نداشتند آنها به میزان پختشان آرد دریافت می کردند ولی الان خیلی از این واحدها با این وضعیت یا مجبورند  که آرد آزاد تهیه کنند یا دیگر قادر به ادامه مسیر نیستند. نانوایی که مجبور است آرد را کیسه ای ۱۲۰ هزار تومان از بازار آزاد خریداری کند چطور می تواند نان را به قیمت مصوب به مشتری ارائه کند؟ به نظرم با این وضعیت بازار، نانوایی های نیمه یارانه ای هم باید به سمت آزاد پزی بروند تا به این شکل فقط نانوایی هایی که می توانند آردشان را از سامانه آزاد بخرند فعالیت کنند که این قضیه می تواند فضای رقابتی ایجاد کند و کسی به سمت گران فروشی نمی رود بلکه می رود به سمت ارزان فروشی و من این را به شما قول می دهم  که  خود بازار می تواند خود را مدیریت کند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.