گلستان-زلزله ۵.۲ دهم ریشتری روز شنبه در مراوه‌تپه در گلستان بیشترین صدمه را به خانه‌های روستایی وارد کرد تا آنجا که ۲۵۰ واحد مسکونی متأثر از لرزش زمین دچار خسارت شدند که باید فکری به حال احداث مجدد آن کرد.

کلنگ زنی احداث خانه‌های زلزله‌زده در کمتر از ۲۴ ساعت؛ استاندار قول ۴ ماهه برای بازسازی داد

قدس آنلاین-گروه استان ها: گلستان استانی زلزله‌خیز است و در طول سال‌های اخیر زلزله‌های زیادی را عمدتاً باقدرت کمتر از چهار ریشتر تحمل کرده است .

۱۷ شهریور امسال نیز زمین‌لرزه به بزرگی ۵.۱ ریشتر رامیان را لرزاند و در اثر آن برخی مناطق ازجمله روستاهای کوهستانی این شهرستان دچار خسارت و تخریب خانه شدند.

سروسامان دادن خسارت دیدگان

ضمیر فرماندار مراوه‌تپه در رابطه با آخرین وضعیت منطقه زلزله‌زده این شهرستان می‌گوید: در زلزله روز شنبه بیشترین خسارت به واحدهای مسکونی روستاها وارد شد، چراکه اکثر این خانه‌ها از خشت و گل ساخته‌شده‌اند و آسیب‌پذیری زیادی دارند.

وی می‌افزاید: خوشبختانه به هیچ‌یک از زیرساخت‌های مناطق زلزله‌زده  ازجمله آب، برق، گاز، راه آسیبی وارد نشد.

ضمیر در رابطه با اسکان اضطراری نیز اظهار می‌کند: روز شنبه ۱۱ خانوار که جمعیتی حدود ۵۰ نفر را تشکیل می‌دادند اسکان اضطراری شدند.

فرماندار مراوه‌تپه ادامه می‌دهد: طبق بررسی‌های اولیه بنیاد مسکن از ۲۰ روستای آسیب‌دیده مشخص شد ۲۵۰ واحد مسکونی (۱۱۵ واحد تعمیری و ۱۳۵ واحد احداثی) دچار خسارت شده‌اند.

ضمیر یادآور می‌شود: برای خانوارهایی که از سوی بنیاد مسکن واحد مسکونی آن‌ها احداثی تشخیص داده شود در صورت درخواست آن‌ها لوازم اسکان اضطراری برای آن‌ها فراهم می‌شود.

وی عنوان می‌کند: خوشبختانه زلزله روز شنبه مصدومی نداشت چراکه این زلزله در روز اتفاق افتاد و مردم منطقه نسبت به پس‌لرزه‌ها هوشیار بودند.

کلنگ زنی برای احداث خانه‌های فروریخته

اگرچه هنوز ۴۸ ساعت هم از تخریب خانه‌های مراوه‌تپه نگذشته اما ظاهراً مسئولان که سعی دارند اراده خود را برای کمک به روستائیان و حمایت از زلزله‌زدگان به نمایش بگذارند ظهر یکشنبه در مراسمی با حضور استاندار گلستان، کلنگ بازسازی اولین واحد مسکونی آسیب‌دیده در زلزله مراوه‌تپه در روستای «فرقسر» به زمین زدند.

استاندار گلستان در این مراسم با اشاره به زلزله ۵.۲ ریشتری روز شنبه در شهرستان مراوه‌تپه، اظهار کرد: باوجود شدت بالای زمین‌لرزه، خانه‌هایی که بر اساس اصول مهندسی ساخته شدند خسارت ندیدند و خسارات جدی متوجه واحدهای مسکونی خشتی و گلی و غیر مقاوم بود.

هادی حق‌شناس گفت: نیمی از ۲۵۰ واحد مسکونی خسارت‌دیده تعمیری و نیمی دیگر نیازمند بازسازی هستند که ظرف مدت ۳ تا ۴ ماه آینده عملیات ساخت یا تعمیر این خانه‌ها اجرایی می‌شود.

استاندار گلستان بابیان اینکه در استان قریب به ۱۱۰ هزار واحد مسکونی نیازمند مقاوم‌سازی هستند، تصریح کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن و استفاده از تسهیلات لازم جهت مقاوم‌سازی منازل خود، زمینه کاهش خسارات را فراهم آورند.

حال باید دید در حالی که کلنگ احداث نخستین خانه زلزله زده درکمتر از ۲۴ ساعت توسط استاندار به زمین زده شد و قول بازسازی این خانه ها تا ۴ ماه آینده و تا قبل از فصل زمستان به مردم داده شده تا چقدر این وعده اعتبار داشته و مسئولان را به قولی که دادند پایبند نگاه می دارد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.