با دستور مستقیم مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی و حضور کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت استان، با نانوایی‌های غیرمجاز در سه نقطه شهر برخورد قانونی و سه واحد متخلف هم پلمب شد.

فروش آرد نیمه یارانه‌ای در بازار آزاد!

عقیل رحمانی/

 با دستور مستقیم مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی و حضور کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت استان، با نانوایی‌های غیرمجاز در سه نقطه شهر برخورد قانونی و سه واحد متخلف هم پلمب شد.

**دستور مدیرکل پس از بررسی نامحسوس

حدود یک هفته پیش مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی به صورت نامحسوس از نحوه ارائه خدمات برخی نانوایی‌ها در منطقه پنجتن، سیدی و شهیدآوینی بازدید کرد و در پی آن مشخص شد برخی نانوایی‌ها که به صورت قارچ گونه و یک‌شبه در منطقه سبز می‌شوند نه‌تنها هیچ مجوز فعالیتی ندارند، بلکه پروتکل‌های بهداشتی را هم به دقت رعایت نمی‌کنند.

از همین رو مدنی فدکی از شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد خواست با اجرای یک طرح نظارتی فوری به محل‌های شناسایی شده مراجعه و اقدامات قانونی را صورت دهند.

این‌گونه بود که شنبه شب گذشته همراه با بیگ، رئیس شعبه سیارتعزیرات حکومتی، اعضای اتحادیه نانوایان مشهد، کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت و مأموران نظارت براماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی به اولین مکان که یک نانوایی غیرمجاز که فک پلمب کرده بود در منطقه سیدی مراجعه کردیم به محض توقف خودرو تعزیرات حکومتی، افراد متخلف دست از کار کشیده و تنور روشن را رها کردند و پشت مغازه گریختند.

**گران‌فروشی 400 تومانی در هر قرص نان!

رئیس شعبه سیار همراه با تیم کارشناسی وارد محل شدند و بررسی‌ها نشان می‌داد در محلی که هیچ مجوز فعالیتی ندارد، هر نان 800 تومانی را 400 تومان گران‌تر یعنی یک هزار و 200 تومان به مردم می‌فروختند. از سوی دیگر کارشناسان معاونت بازرسی با بررسی نوع نان‌های ارائه شده اعلام کردند نان‌ها با جوش شیرین تهیه شده که استفاده آن در خمیر دارای اشکال است.

از طرفی وقتی انبار نگهداری آردها هم مورد بازدید قرار گرفت مشخص شد حدود 25 کیسه آرد نیمه یارانه‌ای در حالی در محل دپو شده بود که براساس قانون کیسه‌های 50 کیلویی این نوع آرد مخصوص نانوایی‌های مجاز است که با قیمت مصوب نان پخت می‌کنند. این موضوع توسط رئیس شعبه سیار تعزیزات حکومتی از متصدی نانوایی غیرمجاز درمحل مورد تحقیق قرار گرفت و فرد متخلف پاسخ عجیبی داد و مدعی شد: کیسه‌های آرد را از نانوایی‌هایی که سهمیه مازاد دارند به قیمت آزاد خریداری کرده‌ام!

درمقابل وقتی از وی خواسته شد نام واحد نانوایی را که آردهای نیمه یارانه‌ای را از چرخه عرضه قانونی خود خارج کرده و برای سودجویی در بازار آزاد فروخته است را اعلام کند، مقاومت کرد و اطلاعاتی در این زمینه نداد.

پس ازآن محل مذکور با دستور بیگ توسط مأموران اداره نظارت براماکن عمومی فرمانده انتظامی استان پلمب شد.

در مرحله دوم، تیم گشت مشترک برخورد با نانوایی‌های غیرمجاز چند خیابان آن‌طرف‌تر به سراغ یک واحد صنفی دیگر رفته که سابقه فک پلمب را داشت.

**سه بار پلمب یک واحد

اما باحضور مأموران در محل مشخص شد کرکره‌های این واحد پایین کشیده شده و فرد متخلف محل را ترک کرده است، بررسی‌ها نشان می‌داد در گذشته و با فاصله چند روز محل دو بار اعمال قانون و پلمب شده بود، اما هر بار فرد متخلف پلمب‌ها را فک و اقدامات غیرمجازی که هیچ نظارت بهداشتی و... روی آن نیست را از سر گرفته است.

از همین رو سومین برچسب پلمب زیر دو پلمب دیگر نصب و صورتجلسه این اقدام هم تنظیم شد. سومین مکان برای بازرسی در بولوار شهید آوینی قرار داشت، هدف دو نانوایی بود که با فاصله چند ده متری ازهم برپا شده و متعلق به یک خانواده بود. مدارک موجود حاکی از آن بود که یکی از واحدها مجوز فعالیت نداشت. همان ابتدای بازرسی رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی به عدم رعایت اصول بهداشتی حین تحویل نان به مردم و نبود مواد ضدعفونی در محل ایراد گرفت، این ماجرا به کنار، شیشه‌های این واحد صنفی که باسلامت مردم سروکار داشت آن‌قدر آلوده و کثیف بود که داخل نانوایی به راحتی دیده نمی‌شد.

وقتی تیم نظارتی برای بررسی دیگر تخلفات، هر دو نانوایی را بازدید کردند مشخص شد در یکی از واحدها که پروانه کسب داشت در حق مشتری کم فروشی صورت می‌گرفت و وزن هر چانه حدود 70 تا 80 گرم کمتر بود، اما پول نان را کامل دریافت می‌کرد. در واحد دیگر هم تعداد زیادی از کیسه‌های آرد نیمه یارانه‌ای خارج شده از مسیر مصرف دپو شده بود. این امر زنگ خطری برای دستگاه‌های متولی و نظارتی است، چراکه وجود کیسه‌های آرد نیمه یارانه‌ای در محل یعنی گران‌فروشی علنی با آردی که باید با قیمت مصوب تبدیل به نان می‌شد.

صورتجلسه کم فروشی درحالی در محل تنظیم شد که در مقابل هم تمامی کیسه‌های آرد در همان مکان توقیف و امانت‌سپاری شد، چراکه از نظر قانون این کیسه‌ها قاچاق محسوب می‌شوند.

آخرین نانوایی غیرمجاز که انگار بویی از بهداشت نبرده بود و به شیوه پیش از شیوع کرونا رفتار می‌کرد، در انتهای پنجتن واقع شده بود، بازرسی از این واحد نشان می‌داد آنجا هم از پروانه فعالیت خبری نیست. تذکرات بهداشتی به متصدی داده و دستور پلمب آن محل هم صادر شد.

**رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد: گاز واحدهای متخلف قطع می‌شود

در حاشیه این گشت مشترک، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد به خبرنگار ما گفت: درپی بازرسی از چند واحد صنفی، همان طور که مشاهده کردید چندین تخلف برای ما مشهود بود. این تخلفات شامل فعالیت بدون پروانه، کم فروشی، گران‌فروشی و... بود.

بیگ تصریح کرد: در شرایط کرونایی رعایت نکات بهداشتی برای ما بسیار مهم است که باز هم مشاهده کردید در برخی واحدها توجهی به این ماجرا نمی‌شد که اخطار لازم داده شد.

وی افزود: در این گشت مشترک با قاطعیت با برخی واحدها برخورد و محل پلمب شد، متأسفانه در این میان مشاهده شد تعدادی از واحدهای صنفی ظاهر کارشان درست بود، اما در پس پرده کم فروشی جریان داشت.

رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد بیان کرد: وجود آردهای نیمه یارانه‌ای خارج از مسیر قانونی می‌تواند دو منشأ داشته باشد، یکی آنکه برخی واحدهای تولید آرد، آردهای مازاد نانوایی‌ها را خریداری و در اوراق مذکور درج می‌کنند «خودحمل» و در ادامه هر کیسه آرد را تا حدود 110 هزارتومان در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. این ماجرای «خودحمل» یک اشکال در سیستم است. از طرف دیگر برخی واحدها هم که سهمیه آن‌ها بیش از مصرف است دست به این اقدام می‌زنند. این ماجرا نیز باید توسط سازمان صمت، غله و اتحادیه مورد رصد قرار بگیرد.

**جانشین اتحادیه نانوایان مشهد: برخورد با متخلفان ادامه دارد

متأسفانه در دو مورد شاهد آن بودیم که فک پلمب صورت گرفته، یک دلیل این ماجرا این است که برخورد بازدارنده‌ای در این زمینه وجود ندارد. برای اینکه از فعالیت واحدهای غیرمجازی که به راحتی قیمت‌های مصوب را زیر پا می‌گذارند جلوگیری شود تصمیم گرفته‌ایم همزمان با پلمب این واحدها انشعاب گاز آن‌ها را هم قطع کنیم و این تنها راه است، برای این کار هم هماهنگی‌های لازم با شرکت گاز صورت خواهد گرفت.

همچنین تحقیقی، معاون اتحادیه نانوایان مشهد در این زمینه گفت: آنچه در این گشت مشترک دیده شد این بود برخی واحدها بدون پروانه فعالیت می‌کردند که پلمب شدند، بعضی‌ها هم که پروانه داشتند، نرخ مصوب را رعایت نمی‌کردند.

وی ادامه داد: کم گرفتن وزن خمیر هم تخلفی آشکار است و نباید این‌گونه باشد، بابت این ماجرا هم فرم تخلف تعزیرات برای واحدهای شناسایی شده صادر شد و اتحادیه نیز با این گونه اقدامات برخورد خواهد کرد.

==

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.