منابع دیپلماتیک اعلام کردند آمریکا به همپیمانان خود اعلام کرده تصمیم بستن سفارت واشنگتن در بغداد قطعی است. به گزارش فارس، این منابع در عین حال به شبکه خبری المیادین اعلام کردند «پیش از اعلام بسته شدن سفارت، طرف آمریکایی یک بار دیگر [وضعیت را] ارزیابی خواهد کرد». در همین حال، سفارت آمریکا در بغداد طی بیانیه‌ای که در پایگاه خبری تاس منتشر شد، اعلام کرد طی دو روز آینده تجهیزات پدافند خود و آژیرهای خطر را آزمایش می‌کند.

گروه‌های مقاومت برای مبارزه با یانکی‌ها مصمم‌اند

قدس آنلاین:  منابع دیپلماتیک اعلام کردند آمریکا به همپیمانان خود اعلام کرده تصمیم بستن سفارت واشنگتن در بغداد قطعی است. به گزارش فارس، این منابع در عین حال به شبکه خبری المیادین اعلام کردند «پیش از اعلام بسته شدن سفارت، طرف آمریکایی یک بار دیگر [وضعیت را] ارزیابی خواهد کرد». در همین حال، سفارت آمریکا در بغداد طی بیانیه‌ای که در پایگاه خبری تاس منتشر شد، اعلام کرد طی دو روز آینده تجهیزات پدافند خود و آژیرهای خطر را آزمایش می‌کند.

در همین زمینه، برهم صالح، رئیس جمهور عراق در دیدار سران سه قوه عراق با رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور گفت مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا یکشنبه هفته جاری درباره تداوم حمله به سفارت آمریکا، مراکز دیپلماتیک و کاروان‌های نظامی آمریکا و ائتلاف موسوم به ضد داعش به او هشدار داده است. صالح به نقل از پمپئو خبر داد: «دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، به صورت جدی، بستن سفارت [واشنگتن] در بغداد را بررسی می‌کند و برای انجام این کار آماده است». وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفته بود: شاید ترامپ تصمیمی اتخاذ و «عملیات نابودی تمامی کسانی را آغاز کند که در حمله به نیروهای ما دست دارند». منابع سیاسی که در نشست مذکور حضور داشتند گفتند: وزیر خارجه آمریکا، تبعات بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد را برای عراق و آینده آن، بسیار منفی دانست و گفت: این «آخرین هشدار» به دولت است تا جلو این گروه‌ها را بگیرد. صالح به نقل از امپئو همچنین گفت: عملیات احتمالی آمریکا علیه «کتائب حزب الله» و«عصائب أهل الحق» خواهد بود.

افشای این تهدیدهای دولت ترامپ با پاسخ کوبنده بسیاری از گروه‌های مقاومت عراقی همراه شد. «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش النجباء عراق اتهام‌های آمریکا علیه گروه‌های مقاومت عراق مبنی بر حمله به سفارتخانه‌ها را حربه واشنگتن برای شورانیدن افکار عمومی علیه مقاومت دانست و گفت: آمر این حملات، آمریکایی‌ها هستند. وی در توییتر خود ضمن تشویق نیروهای مقاومت به ادامه فعالیت‌هایشان نوشت: تهدیدهای آن‌ها ما را نخواهد ترساند و ما این راه را برنگزیدیم مگر اینکه آرزومند یکی از این دو نیکی بودیم: پیروزی یا شهادت. اکرم الکعبی آمریکایی‌ها در عراق را اشغالگرِ دزد توصیف کرد که از لانه‌ای جاسوسی به «نام سفارتخانه» برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود در عراق استفاده می‌کنند. دبیر کل گروه مقاومت «کتائب سیدالشهدا» نیز در توییتر خود تصریح کرد فریاد آمریکایی‌ها خوشحالمان می‌کند. هرچه این فریادها بلندتر باشد، قطعاً درد آن‌ها بیشتر بوده است! پس در صورتی که همه گروه‌های مقاومت از تمام ظرفیت خود را برای هدف قراردادن پایگاه‌های آن‌ها استفاده کنند، حال آن‌ها چگونه خواهد بود؟

در همین حال، در اقدامی که می‌توان آن را پاسخی به تهدیدهای پمپئو عنوان کرد، یگان تازه تأسیس «قاصم الجبارین» مسئولیت حمله روز گذشته به یک کاروان ائتلاف آمریکایی در منطقه البطحاء در جنوب عراق را بر عهده گرفت. در اطلاعیه این گروه مقاومت آمده: این کار در راستای در تنگنا قرار دادن و محاصره نظامی و اقتصادی اشغالگران آمریکایی صورت گرفته است. از میزان تلفات نیروهای ائتلاف آمریکایی در این حمله هنوز خبری منتشر نشده است. چهارشنبه هفته گذشته نیز این گروه تازه تأسیس با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله به دو کاروان نیروهای آمریکایی در جاده «الحله» در استان بابل و اتوبان «ای‌غریب» در بغداد را بر عهده گرفت. گروه مقاومت قاصم الجبارین در ۲۸ شهریور با اعلام نخستین عملیات خود اعلام موجودیت کرد.

به نظر می‌رسد گروه‌های مقاومت در عراق بر تصمیم خود برای اجرایی کردن مصوبه دی ماه پارلمان این کشور مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی مصمم بوده و تهدیدهای ایالات متحده بر اراده آن‌ها تأثیری نداشته است. با این تفسیر، احتمالاً در هفته‌های آینده شاهد افزایش درگیری‌ها و تنش‌ها بین گروه‌های مقاومت و اشغالگران آمریکایی خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.